Volkswagen zaprojektował model Nivus z myślą o rynku południowoamerykańskim oraz Meksyku, ale planował jego sprzedaż w Europie Wschodniej. To SUV-kombi oparty na tej samej platformie co T-Cross.
Nivus zadebiutował na rynku w 2020 roku i przypominał kilka modeli z oferty niemieckiego producenta, ale był zupełnie innym pojazdem. Nie był jedynie uproszczoną wersją istniejącego modelu. Klienci w Europie bardzo zainteresowali się tym SUV-em-kombi i poprosili Volkswagena o wprowadzenie go do krajów europejskich.
Przód samochodu charakteryzował się długimi poziomymi liniami nad grillem, co nadawało mu szerszy wygląd. Dzięki opadającym LED-owym reflektorom otoczonym dziennymi światłami LED, nie sprawiał wrażenia taniego SUV-a, mimo że zbudowano go na platformie MQB A0, bazie używanej w modelu Polo. Nachylone słupki A oraz opadająca linia dachu naśladują kształt innych udanych, średniej wielkości SUV-ów-kombi. Co najmniej jeden z dwóch bocznych wydechów z tyłu był fikcyjny, ale zapewniał zrównoważony wygląd samochodu.
Wnętrze w pewnych elementach przypominało Polo. Posiadało zintegrowany 10-calowy ekran dotykowy na górze centralnej konsoli oraz klasyczny, analogowy zestaw wskaźników. Opcjonalnie, zestaw wskaźników dostępny był w wersji cyfrowej, połączonej z systemem infotainment. To był debiut w segmencie crossoverów małej klasy. Z powodu krótkiego rozstawu osi, z tyłu nie było zbyt wiele miejsca, ale przynajmniej dach opadał za tylnymi siedzeniami. Dzięki systemowi biogazowemu, samochód był wyposażony w 1,0-litrowy silnik, który pochodził z brazylijskiego Polo Sedan. Jednostka trzycylindrowa generowała 116 KM przy jeździe na benzynie i 128 KM na etanolu.
Volkswagen Nivus przybywa, aby tworzyć historię. Z innowacyjnym designem oraz nowymi koncepcjami łączności i streamingu, Nivus debiutuje w całkowicie cyfrowej prezentacji, łączącej Brazylię z resztą świata. Nowy model został opracowany przez Volkswagen Południowa Ameryka i początkowo będzie produkowany w fabryce Anchieta w São Bernardo do Campo, SP, z myślą o sprzedaży na rynkach południowoamerykańskich. W drugim etapie model będzie produkowany również w Europie.
Volkswagen Nivus zostanie oficjalnie wprowadzony na rynek brazylijski w połowie 2020 roku. W Argentynie model trafi do salonów na koniec drugiego półrocza 2020 roku. Pierwsza połowa 2021 roku to czas na wprowadzenie Nivusa na pozostałych rynkach południowoamerykańskich. Model zostanie również zaprezentowany w Europie w drugiej połowie 2021 roku.
Innowacyjny, atrakcyjny i funkcjonalny design
Dzięki wyrazistym liniom i silnej osobowości, Volkswagen Nivus wyróżnia się wśród innych modeli na rynku. „Od początku projektu zdefiniowaliśmy, że design Nivusa powinien być innowacyjny, atrakcyjny i jednocześnie funkcjonalny”, ujawnia José Carlos Pavone, szef designu Volkswagen na Amerykę Łacińską.
Szybki i płynny kąt nachylenia słupka 'C’ jest jednym z najważniejszych elementów designu. „Z boku Nivus ma mocno charakterystyczny profil coupé. Jego proporcje i objętości definiują sportowy i nowoczesny charakter. Ekskluzywne 17-calowe felgi z lekkiego stopu i wyraźne osłony nadkoli również przyczyniają się do stworzenia harmonijnej całości, z sportowym i dynamicznym stylem.
Pavone, który stworzył pierwsze szkice Nivusa około czterech lat temu, wyjaśnia, że przednia część Nivusa nosi typowe dla Volkswagen DNA designu. „Reflektory są połączone z dominującą kratką oraz wyrazistymi liniami maski, definiującymi solidny charakter pojazdu.” Reflektory LED, dzienne światła LED oraz lampy przeciwmgielne również w technologii LED nadają Nivusowi unikalną tożsamość wizualną, z precyzyjną i skuteczną wydajnością oświetlenia w różnych warunkach użytkowania. Na kracie nowego Volkswagena logo jest prostsze i dwuwymiarowe. Zadebiutuje w Nivusie, który jako pierwszy model w regionie południowoamerykańskim je prezentuje.
Tylna część Volkswagen Nivusa to prawdziwa gratka: poziomy element łączy niezwykle elegancką część, godną modeli z segmentu premium. Rozciągnięcie wzdłuż boku tworzy unikalne połączenie estetyki i funkcjonalności. Na górze spoiler zintegrowany z pokrywą tylną generuje efekt wydłużenia dachu, co jest istotnym szczegółem definiującym sportowy styl coupé Nivusa.
Nowy standard w łączności
VW Play jest technologiczną marką w przemyśle i przynosi szereg korzyści dla klientów. VW Play to jedna z głównych innowacji Nivusa. Multimedia central, w pełni opracowane w Brazylii, zapewniają intuicyjne doświadczenie użytkowania, które jest bezprecedensowe na rynku brazylijskim. Dzięki ekranowi 10-calowemu o niezwykle wysokiej rozdzielczości, czułemu na dotyk, odpornemu na zarysowania i z 'wirtualnymi przyciskami’, ta platforma oferuje nie tylko najnowocześniejsze zasoby łączności, ale także szereg usług i streamingów.
W połączeniu z cyfrowym panelem (Active Info Display), tworzy dwie duże cyfrowe wyspy na desce rozdzielczej Volkswagena Nivusa. Dwa połączone 10-calowe ekrany (wielkości tabletu) zapewniają bezprecedensową łączność i rozrywkę dla pojazdu z tego segmentu. Ten cyfrowy kokpit dysponuje intuicyjnym, logicznym i nowoczesnym interfejsem, który można obsługiwać za pomocą nowego koła kierownicy, takiego jak w Nowym Golfie.
Równocześnie z debiutem Nivusa, pojawiają się również aplikacje VW Play, wirtualny sklep stworzony wyłącznie dla klientów Volkswagena, umożliwiający pobieranie aplikacji bezpośrednio przez VW Play, tak łatwo jak pobieranie aplikacji na pamięć (wystarczająca przestrzeń, by pomieścić 25 razy wielkość aplikacji Waze, na przykład) w celu pobrania serii aplikacji, jako ekskluzywna współpraca z Volkswagenem. Estapar (parking), 12 min (audiobooki), Ubook (audiobooki), Porto Seguro (ubezpieczenia), Deezer (muzyka), Waze (nawigacja) i IFood (dostawa jedzenia) to tylko niektórzy z partnerów w rosnącej liście, mającej na celu dostarczenie jeszcze większej wygody dla klientów Nivusa.
VW Play oferuje również Kognitywny Podręcznik zintegrowany z pojazdem (Nivus jest pierwszym samochodem, który zapewnia tę funkcjonalność), zdolność do odczytywania praktycznie wszystkich formatów mediów, doskonałą jakość dźwięku oraz niesamowitą zdolność łączności z telefonami Android i Apple – w tym aspekcie, to pierwszy brazylijski samochód z bezprzewodowym mirroringiem.
Wirtualna rzeczywistość i rozszerzona rzeczywistość
Oprócz wykorzystania sztucznej inteligencji Kognitywnego Podręcznika, kolejnym wyróżnikiem Nivusa jest masowe użycie rozszerzonej rzeczywistości, od procesu rozwoju prototypu po salony dealerskie. „Nivus naprawdę przyszedł, aby zainaugurować nową cyfrową erę dla Volkswagena, z mnóstwem technologii. Wykorzystamy wirtualną rzeczywistość, aby pokazać Nivusa naszym klientom. Dzięki DDX (Digital Dealer Experience), klient będzie mógł zobaczyć wszystkie szczegóły samochodu w 3D, wszystko w pełni wirtualnie”, mówi Gustavo Schmidt, wiceprezydent ds. marketingu i sprzedaży Volkswagen do Brasil. „Ponad 85% salonów samochodowych w Brazylii będzie wyposażonych w tę kompletną strukturę wirtualnej rzeczywistości.”
Co więcej: klient będzie mógł również poznać Volkswagena Nivusa bezpośrednio z własnego domu, korzystając z aplikacji opracowanej przez Volkswagena z technologią rozszerzonej rzeczywistości. Za pomocą smartfona lub tabletu, klient będzie mógł 'podróżować’ pomiędzy rzeczywistością a wirtualnym światem. Zobaczy wszystkie szczegóły, obróci samochód, otworzy drzwi, okna, a nawet bagażnik. Notabene, bagażnik ma doskonałą pojemność 415 litrów i łatwy dostęp.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Korzystając z DDX można również poznać główne funkcje bezpieczeństwa Nivusa. Dzięki Modularnej Strategii MQB, wykorzystywanej również w modelach Polo, Virtus i T-Cross, możliwe jest zastosowanie wyposażenia dostępnego dotąd tylko w pojazdach z wyższych segmentów.
Detektor zmęczenia, ISOFIX i top-tether do mocowania fotelików dziecięcych na tylnych siedzeniach, Kessy (bezkluczykowe otwieranie drzwi i uruchamianie silnika), ESC (Elektroniczny Układ Stabilności), HHC (Asystent Podjazdu) oraz kamera tylna to inne elementy bezpieczeństwa i komfortu obecne w Nivusie. Reflektory i tylne światła korzystają z LED, podobnie jak DRL (światła dzienne).
ACC (Adaptacyjny Tempomat) to jedna z najbardziej zaawansowanych funkcji Nivusa. Umożliwia kierowcy dostosowanie prędkości i odległości, jaką chce utrzymać od pojazdu z przodu. System może automatycznie przyspieszać i hamować. Jest to jedyny model w segmencie kompaktowym w Brazylii, który to ma. Volkswagen Nivus jest także wyposażony w system awaryjnego hamowania, który automatycznie hamuje pojazd, gdy wykryje zbliżające się niebezpieczeństwo kolizji czołowej, całkowicie unikając w niektórych sytuacjach zderzenia.
Sprawdzona struktura, przestronne wnętrze i wysoka wydajność
Zbudowany na wszechstronnej Modularnej Strategii MQB – która pozwala na wysoką elastyczność konstrukcyjną dzięki zmiennym parametrom (w tym rozstawowi osi) – Nivus oferuje wewnętrzną przestrzeń idealną do przewożenia do pięciu pasażerów z komfortem.
Ma długość 4266 mm, szerokość 1757 mm, wysokość 1493 mm i rozstaw osi 2566 mm. Pojemność bagażnika to referencja wśród kompaktowych hatchbacków, a nawet wśród sportowych SUV-ów, wynosząca 415 litrów. Ta korzyść jest wynikiem niezwykle funkcjonalnego designu z nadwoziem w stylu coupé, beneficjującego z dłuższego zwisu. Pokrywa bagażnika może być otwierana poprzez jeden z 'wirtualnych przycisków’ VW Play.