Volkswagen wprowadził czwartą generację modelu Passat w 1996 roku. Była to rewolucja w designie i funkcjach w porównaniu z poprzednikiem. W rezultacie wiele osób uznało ją za najlepszy Passat wszech czasów.
Podczas gdy większość pojazdów Volkswagen miała silnik umieszczony poprzecznie, Passat zbudowano na innej platformie, z silnikiem zamontowanym w układzie podłużnym. To była nietypowa decyzja, ale opłaciła się. Pojazd był nie tylko niezawodny, ale także komfortowy, godny zaufania, a z odpowiednimi opcjami stawał się konkurentem dla luksusowych samochodów.
Volkswagen postanowił wprowadzić pojazd o okrągłych kształtach, zaokrąglonych liniach i kanciastych reflektorach w erze pełnego bio-designu. Gra świateł i cieni sprawiała, że samochód wyglądał atrakcyjnie, mimo że jego detale były trochę banalne. Zaokrąglona kabina miała trzecie, małe, trójkątne okno za tylnymi drzwiami. Lampy tylne umieszczone w rogach flankowały otwarcie bagażnika, z czerwonymi soczewkami z tyłu oraz białymi światłami cofania.
Wnętrze samochodu wyposażono w deskę rozdzielczą o zaokrąglonym kształcie. Zestaw wskaźników przypominał kształtem kabinę pojazdu. W tym samym czasie wysoka konsola środkowa oddzielała przednie fotele kubełkowe. Ławka z tyłu była na tyle szeroka, by pomieścić trzech pasażerów, jednak wysoki tunel, który przebiegał przez samochód od przodu do tyłu, ograniczał przestrzeń na nogi dla pasażera siedzącego na środku.
Pod maską Volkswagen miał coś dla każdego. Oferta zaczynała się od silnika benzynowego o pojemności 1.6 litra, który był stosunkowo słaby jak na ten ciężki pojazd. Ale ponieważ wersje z silnikiem Diesla zyskiwały już popularność na rynku, Volkswagen postanowił zainstalować szeroki wybór tych jednostek, z napędem na przednie lub wszystkie koła.
Całkowicie nowa, czwarta generacja Passata (czasami nazywana piątą generacją Passata) (platforma B5) zadebiutowała w 1996 roku w Europie i w 1998 roku w Ameryce Północnej. Był to zupełnie nowy projekt samochodu od podstaw. Ważne jest to, że powrócił do dzielenia platformy z Audi (Mk I Audi A4 z 1994 roku), ponownie wykorzystując klasyczny silnik umieszczony wzdłuż z napędem na przednie koła.
Mk 4 Passat był bardzo istotnym autem w swojej klasie. Nie tylko był pierwszym krokiem Volkswagena w kierunku podniesienia ceny swoich produktów, aby wypełnić lukę między samochodami popularnymi a premium, przy czym SEAT i Škoda zajęły miejsce „głównych” marek, ale także wprowadził nowy poziom jakości i wyrafinowania wnętrza, jakiego wcześniej nie widziano w autach tej klasy od marki mainstreamowej. W rzeczywistości jakość Passata była na równi z jego siostrzanym Audi A4 i z pewnością odebrała część sprzedaży droższemu rywalowi premium. Cena startowa na rynku brytyjskim wynosiła 16 000 funtów, co stawiało go o 1000 funtów powyżej Forda Mondeo, ale różnica w cenie stawała się widoczna, gdy chodziło o luksus i poczucie wyższości. Rywale, którzy zadebiutowali przed 1996 rokiem, zaczęli wydawać się tani.
Jednak przyjście Mk 4 Passata oznaczało, że większość mainstreamowych rywali w klasie musiała podnieść jakość wnętrza do punktu, w którym praktycznie nie ma już różnic w poziomie jakości między samochodami mainstreamowymi a premium w tej klasie. Ford Mondeo z 2000 roku był pierwszym samochodem, który pokazał efekt, jaki Mk 4 Passat miał na tę klasę. Tylko budżetowe marki w tej klasie nie podniosły swojego poziomu, co odzwierciedlone było w ich cenach. Volkswagen miał zamiar zagrać tę samą grę w klasie poniżej z Mk IV Volkswagenem Golfem w 1997 roku.
Jeśli chodzi o styl, Passat wprowadził nowy język designu, po raz pierwszy zaprezentowany w koncepcie Concept 1, dla najnowszej generacji Volkswagenów, co było widoczne również w Mk IV Golfie, Borze oraz Mk IV Polo. Passat wpłynął także na stylizację wielu rywali, którzy dopiero mieli zadebiutować na rynku.
Dynamika Passata była zauważalna dzięki dobrej jakości jazdy, która nie ustępowała niczym, co produkowały Mercedes-Benz czy BMW. Jednak ogólnie uznawano, że prowadzenie auta pozostawało w pewnym oddaleniu od standardów Mk I Forda Mondeo i Peugeota 406, który zadebiutował w 1995 roku. Wnętrze było również luksusowe i dobrze wyposażone, z długą listą wyposażenia, w tym elektrycznymi szybami, klimatyzacją, odtwarzaczem CD, elektrycznymi lusterkami, elektrycznym szyberdachem i skórzaną tapicerką.