Wersja Passata czwartej generacji z 2000 roku przyniosła kilka ulepszeń, które uczyniły ten samochód bardziej atrakcyjnym na rynku i poprawiły wizerunek Volkswagena.
Zwanego również B5.5, Passat z 2000 roku przeszedł kilka aktualizacji. Choć był to zwykły pojazd rodzinny, mógł pełnić funkcję samochodu służbowego dla menedżerów średniego szczebla, o ile miał odpowiednią konfigurację. Dodatkowo, podstawowe wersje były jednymi z najlepszych średniej wielkości sedanów dostępnych na rynku wynajmu.
Z przodu zniknęły małe prostokątne reflektory z modelu z 1997 roku. Volkswagen zainstalował przekształcone lampy i kierunkowskazy. Producent ozdobił poziome szczeliny w grillu chromowanymi liniami, aby nadać pojazdowi bardziej luksusowy wygląd. Podążając za tą samą ideą wyższej jakości produktu, zastąpił czarne gumowe listwy kolorowymi. Nowy zestaw tylnych świateł z soczewkami świateł cofania w kształcie motyla wyraźnie odmienił tył samochodu.
Volkswagen poprawił wnętrze Passata z 2000 roku, dodając nowe przyciski klimatyzacji na centralnej konsoli. W zależności od poziomu wyposażenia i opcji, producent oferował lepsze systemy infotainment, w tym nawigację satelitarną. Na desce rozdzielczej niemiecki producent dodał błyszczące srebrne obręcze wokół wskaźników. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2,7 m (106,4″), oferował przyzwoitą przestrzeń dla pasażerów z tyłu, choć tunel środkowy wpływał na ilość miejsca na nogi pasażera z środkowej kanapy.
Wybór silników Volkswagena miał kluczowe znaczenie dla sprzedaży Passata. Producent oferował go w szerokim zakresie mocy – od oszczędnego 1,9-litrowego silnika TDI o mocy 100 KM, aż po 4,0-litrowy silnik benzynowy W-8 o mocy 275 KM. Był dostępny z napędem na przednie lub wszystkie koła oraz z manualną lub automatyczną (Tiptronic) skrzynią biegów.
Nowa, czwarta generacja Passata (czasami nazywana 5. generacją Passata) (platforma B5) zadebiutowała w 1996 roku w Europie i w 1998 roku w Ameryce Północnej. Był to całkowicie nowy projekt samochodu, stworzony od podstaw. To ważny krok, ponieważ powrócono do współdzielenia platformy z Audi (Mk I Audi A4 z 1994 roku), ponownie wykorzystując klasyczny silnik montowany wzdłuż z napędem na przednie koła.
Mk 4 Passat był bardzo znaczącym modelem w swojej klasie. To nie tylko pierwszy krok Volkswagena w kierunku wyższej jakości swoich produktów, aby zapełnić lukę między masowymi pojazdami a samochodami premium, z SEAT-em i Škodą przejmującymi rolę „głównej” marki, ale także wprowadził nowy poziom jakości wnętrza i wyrafinowania, jakiego wcześniej nie widziano w tej klasie od marki masowej. W rzeczywistości jakość Passata była na równi z jego siostrzanym Audi A4, co niewątpliwie wpłynęło na sprzedaż droższego, premium rywala. Cena wyjściowa wynosząca 16 000 funtów w Wielkiej Brytanii była o 1 000 funtów wyższa niż w przypadku Forda Mondeo, ale różnica ta była widoczna w luksusie i wyższej klasie wykończenia. Rywale, którzy zadebiutowali przed 1996 rokiem, teraz wydawali się tanimi.
Jednak pojawienie się Mk 4 Passata oznaczało, że większość głównych rywali w klasie musiała podnieść swoje standardy jakości wnętrza, do tego stopnia, że obecnie niemal nie ma różnic w poziomie jakości między samochodami masowymi a premium. Ford Mondeo z 2000 roku był pierwszym samochodem, który pokazał wpływ Mk 4 Passata na tę klasę. Tylko budżetowe marki w tej klasie nie poprawiły swojego poziomu, co znajduje odzwierciedlenie w ich cenach. Volkswagen miał zamiar zagrać tę samą grę w klasie poniżej z Mk IV Volkswagen Golf w 1997 roku.
Jeśli chodzi o stylistykę, Passat wprowadził nowy język projektowania, po raz pierwszy zaprezentowany w samochodzie koncepcyjnym Concept 1, dla najnowszej generacji Volkswagenów, co było widoczne w Mk IV Golfie, Borze i Mk IV Polo. Passat wpłynął także na styl wielu jeszcze nie wprowadzonych rywali.
Dynamika jazdy Passata była najbardziej zauważalna dzięki jego dobremu zawieszeniu, które dorównywało rozwiązaniom oferowanym przez Mercedes-Benz czy BMW. Choć ogólne wrażenia z prowadzenia były uznawane za nieco gorsze niż w przypadku Mk I Forda Mondeo czy Peugeota 406, który zadebiutował w 1995 roku. Wnętrze było również luksusowe i dobrze wyposażone, z długą listą udogodnień, w tym elektrycznymi szybami, klimatyzacją, odtwarzaczem CD, elektrycznymi lusterkami, elektrycznym szyberdachem i skórzaną tapicerką.
Samochód miał zaawansowane zawieszenie przednie z czterema wahaczami, zaprojektowane w celu wyeliminowania skręcania momentu obrotowego. Napęd na wszystkie koła wprowadzono później jako opcję, wykorzystując drogi centralny dyferencjał Torsen, który pomaga uniknąć utraty przyczepności, stosując rozdział mocy 50:50 w normalnych warunkach, co zapewniało doskonałe prowadzenie na śliskich nawierzchniach. Passat B5 dzielił swoją platformę z Audi A4. Napędzany był zupełnie nowymi silnikami benzynowymi, w tym 1,8 L turbo doładowanym silnikiem 4-cylindrowym (150 KM dla B5 i 170 KM dla B5.5) lub 2,8 L V6 (190 KM). Silnik 1,8 L w Passacie i Audi A4 ma mniejszą pojemność oleju niż w przypadku zastosowań w transwersalnych silnikach tego samego modelu, co powoduje problemy z osadem olejowym. Dostępne były dwie opcje skrzyni biegów: 5-biegowa manualna oraz 5-biegowa automatyczna.
2000 Rok Platformy Mk 4 B5.5
W połowie 2000 roku Passat przeszedł lifting, który obejmował drobne poprawki stylistyczne i pewne modyfikacje mechaniczne, a platforma jest obecnie powszechnie znana jako B5.5. Chociaż niektóre panele nadwozia pozostały bez zmian, nowe reflektory projektorowe i zderzaki nadały samochodowi świeższy wygląd. Passat wciąż pozostał bardzo komfortowym, dobrze zbudowanym i luksusowym dużym sedanem i kombi, które zadebiutowały cztery lata wcześniej. Tradycyjne znaki rozpoznawcze Volkswagena, takie jak jakość wykonania i niezawodność, wciąż podnosiły reputację Passata.
Silnik benzynowy 1,8 L z naturalnym wtryskiem został wycofany, a w 2001 roku wprowadzono silnik W8 4,0 L o mocy 275 PS (202 kW) w luksusowej wersji samochodu, która obejmowała standardowy napęd na wszystkie koła, ale był to wolno sprzedający się model, a silnik wycofano w 2004 roku.