Opierając się na dobrze znanym modelu Volkswagen Passat, wersja CC była czterodrzwiowym coupe stworzonym przez niemieckiego producenta samochodów. Została zaprezentowana w 2008 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Ameryce Północnej.
Inicjały CC oznaczają Comfort Coupe i stanowiły odpowiedź Volkswagena na rynek, który domagał się sportowych sedanów, a także dla klientów, którzy nie przepadają za wersjami coupe. Co więcej, Volkswagen nie miał w swojej ofercie żadnego średniej wielkości coupe.
Design był odważnym posunięciem ze strony, w przeciwnym razie tradycyjnej, marki Volkswagen. Nisko opadający dach z mocno pochylonymi słupkami A i wąskim przodem sugerował sportowy samochód. Bezramkowe okna były również nowością w czterodrzwiowym Volkswagenie. Przebudowane przednie i tylne reflektory wyraźnie akcentowały różnice w porównaniu do standardowego Passata.
Wnętrze zaprojektowano z myślą o czterech dorosłych osobach, z bardziej sportowym designem dla przednich siedzeń i wyprofilowaną tylną kanapą dla dwóch pasażerów. Niski dach ograniczał przestrzeń nad głowami pasażerów z tyłu. Deska rozdzielcza miała prosty kształt, z poziomymi liniami, które potęgowały wrażenie szerokości. Zestaw wskaźników zawierał analogowe tarcze z regularnego Passata.
Passat CC był oferowany z wyborem silników benzynowych i diesla, z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. W niektórych rynkach dostępne były także wersje z napędem na wszystkie koła, z centralnym dyferencjałem Haldex.
Po wyprodukowaniu ponad 15 milionów samochodów, Passat i Passat Variant są uznawane za jedne z największych sukcesów w historii motoryzacji. Teraz Volkswagen poszerza gamę modelową tej linii aut, dodając trzeci wymiar: Passata CC. Jego całkowicie niezależna konstrukcja nadwozia, sportowe fotele w tylnej części, imponujące systemy napędowe oraz technologiczne innowacje godne luksusowej klasy łączą się w unikalny pojazd na rynku Passata. Passat CC to elegancki sedan i dynamiczne coupé w jednym. Koncepcja i design tego Volkswagena wyznaczają nowe, świeże kierunki, które wykraczają poza mainstream.
Silniki benzynowe i wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem o mocach 140 PS, 160 PS oraz 300 PS
Przy premierze w Europie, Volkswagen o długości 4,8 metra będzie oferowany z dwoma silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem (TSI oraz V6) oraz jednym silnikiem wysokoprężnym (TDI). Silniki benzynowe generują moc 118 kW / 160 PS oraz 220 kW / 300 PS; silnik wysokoprężny osiąga moc 103 kW / 140 PS i już spełnia normę emisji Euro-5, która wchodzi w życie jesienią 2009 roku. Przy tej mocy, Passat CC TDI zużywa tylko 5,8 litra oleju napędowego i osiąga prędkość 213 km/h. Wśród najoszczędniejszych silników benzynowych w swojej klasie, średnie zużycie paliwa wynosi 7,6 litra na 100 kilometrów w modelu Passat CC TSI, który osiąga prędkość 222 km/h. Passat CC V6 4Motion jest elektronicznie ograniczony do 250 km/h, a jego średnie zużycie paliwa wynosi 10,1 litra. W standardowym wyposażeniu wersji V6 znajduje się nowa generacja pełnozakresowego napędu na cztery koła 4Motion, nowy system kontroli zawieszenia DCC oraz bardzo efektywna przekładnia DSG z podwójnym sprzegłem.
Premiera w Volkswagenie: „Lane Assist” oraz „DCC adaptive chassis control”
Tak samo innowacyjne jak technologie napędowe są systemy wsparcia kierowcy w Passacie CC. Po raz pierwszy w Volkswagenie wprowadzono system utrzymania pasa ruchu „Lane Assist” oraz nowy „DCC adaptive chassis control”. Inne zaawansowane technologie to „Park Assist”, asystent parkowania oraz „ACC automatyczna kontrola odległości” z „Front Assist” do redukcji dystansu hamowania.
Panoramiczny dach wentylacyjny rozciągający się od słupków A do słupków B
Ponadto, Passat CC oferuje wiele fascynujących rozwiązań, takich jak nowo opracowany elektrycznie sterowany panoramiczny dach wentylacyjny. Przezroczysty dach ma 750 mm długości i 1,120 mm szerokości, co oznacza, że pokrywa całą przednią część do słupków B. W tym wypadku poprzeczka nad przednią szybą również jest czarna. Elektrycznie napędzany „panoramiczny dach wentylacyjny” można podnieść o 40 mm.
Brakramowe drzwi, fotele klimatyzowane, nowy system klimatyzacji i nowe wskaźniki
W skład wyposażenia wchodzą małe detale, które mają ogromne znaczenie. Takie jak unikalny system prowadzenia szyb bocznych w bezramowych drzwiach coupé, które nie oferują żadnych powierzchni, na których mógłby się zatrzymać wiatr. Wyjątkowo skuteczna jest funkcja klimatyzacji dla siedzeń (aktywne fotele klimatyzowane). Dotychczas ten komfortowy element był zarezerwowany dla luksusowego sedana Phaeton. W letnich miesiącach aktywne fotele klimatyzowane zapewniają wyraźnie wyższy komfort podczas długich podróży. Nowy jest również cały system klimatyzacji („Climatronic”) w Passacie CC, którego wizualizacja jest teraz zintegrowana z wyświetlaczem systemów radiowych i nawigacyjnych. Wprowadzono również nowy układ i design wskaźników z chromowanymi obramowaniami. Podobnie jak w Phaetonie, oznaczenia i cyfry wskaźników nie są podświetlane na niebiesko, a zamiast tego świecą na biało. Jak w samochodzie sportowym: po uruchomieniu silnika wskaźniki wszystkich instrumentów na chwilę wskazują na maksymalne pozycje.
Nowy interfejs USB dla iPoda i innych urządzeń
Również nowo opracowane jest gniazdo multimedialne „Media-In”. Ten interfejs USB może być używany do integracji iPodów oraz wielu innych obecnych odtwarzaczy MP3 i DVD w systemie audio zamontowanym w Passacie CC. Port USB znajduje się w schowku. Sterowanie odbywa się za pomocą radia lub systemu nawigacyjnego Passata CC. Informacje o utworach są również wyświetlane na ekranie.
Opony Passata CC „naprawiają się same”
Kolejnym doskonałym przykładem dbałości o najmniejsze detale jest „opona mobilności” od Continental, która jest po raz pierwszy wprowadzana w Volkswagenie; jest standardowym wyposażeniem każdej wersji Passata CC. Niemiecki producent opon opracował tę technologię, nazwaną ContiSeal, jako system, który umożliwia dalszą jazdę mimo przebicia przez gwoździe czy śruby: warstwa ochronna na wewnętrznej powierzchni bieżnika natychmiast uszczelnia otwory spowodowane wniknięciem obcych przedmiotów. Dzięki temu powietrze nie może uciekać. Proces uszczelniania działa dla prawie wszelkich nieszczelności spowodowanych przedmiotami o średnicy do pięciu milimetrów. Około 85 procent typowych płaskich opon można w ten sposób uniknąć.
Rozbudowane standardowe wyposażenie obejmuje klimatyzację i 17-calowe alufelgi
Passat CC – który jest celowo oferowany tylko w jednej luksusowej wersji wyposażenia – jest pozycjonowany w premium segmencie samochodów klasy średniej. Jego rozbudowane standardowe wyposażenie obejmuje 17-calowe alufelgi („typ Phoenix”) z oponami w rozmiarze 235, akcenty chromowane (wewnętrzne i zewnętrzne), cztery ergonomiczne sportowe fotele (indywidualny system siedzeń z tyłu), nowy design trójramiennej kierownicy skórzanej, klimatyzację, elektroniczny program stabilizacji ESP oraz automatyczne włączanie świateł.
Rozpoczęto przedsprzedaż w Europie Zachodniej; Ameryka Północna i Japonia dołączą w 2008 roku
Główne rynki dla Passata CC to Ameryka Północna, Europa Zachodnia i Japonia. Ten Volkswagen – produkowany w niemieckiej fabryce w Emden – można już zamówić w większości krajów Europy. Od czwartego kwartału Volkswagen wprowadzi również Passata CC w USA, Kanadzie i Japonii.
Przegląd technologicznych nowinek w Passacie:
„Lane Assist”: Ten aktywny system utrzymania pasa ruchu w Passacie CC automatycznie podejmuje przeciwną jazdę, gdy tylko wykryje, że Passat CC mógłby niezamierzenie opuścić swój pas. To rzeczywiście zysk z wygody i bezpieczeństwa. Około 14 procent wszystkich wypadków ze skutkami ubocznymi spowodowanych jest opuszczeniem pasa ruchu przez pojazd. „Lane Assist” może przyczynić się do zmniejszenia tego wskaźnika. Przy okazji, jeśli kierowca włączy sygnał kierunkowskazu, aby celowo zmienić pas, „Lane Assist” nie interweniuje.
„DCC adaptive chassis control”: Nowy system „adaptive chassis control” Volkswagena łączy sportowość coupé z komfortem luksusowego sedana w jednym samochodzie. Równolegle do strojenia charakterystyki tłumienia zawieszenia, kontrolowany jest również układ kierowniczy. „Adaptive chassis control” oferuje trzy programy: „Normal”, „Sport” oraz „Comfort”. Kluczowe jest to, że system zawieszenia stale dostosowuje się do drogi i sytuacji na drodze, co ciągle poprawia komfort i właściwości dynamiczne.
„Park Assist”: Kolejna zaawansowana technologia to system asystencji parkowania „Park Assist”. Automatycznie prowadzi Passata CC do miejsca parkingowego za naciśnięciem przycisku. W tym przypadku kierowca nie musi kierować, ale jedynie przyspieszać i hamować.