W 2008 roku Volkswagen postanowił zwiększyć moc swojego średniej wielkości sedana, Passata. Samochód był dobrze znany w Europie, głównie za sprawą swojego ekonomicznego silnika TDI.
Zmiana z piątej na szóstą generację Passata była znacząca. Ta generacja była uważana za jeden z najlepszych modeli wyprodukowanych przez Volkswagena. Oferowała także mocniejszą wersję, jaką była W8, generująca 271 KM. W związku z tym niemiecki producent zainstalował nowy topowy model w szóstej generacji Passata: R36.
Wygląd R36 niewiele różnił się od pozostałych wersji w ofercie. Niektóre szczegóły zdradzały, że to nie jest zwykły, ekonomiczny pojazd. Z przodu znajdował się masywny srebrny grill zamiast nadwoziowego w pozostałych wersjach Passata. Zainstalowano również większe wloty powietrza w zmodyfikowanym przednim zderzaku, a standardowo montowano specjalne 18-calowe felgi ze stopów lekkich. Reflektory bi-xenonowe i tylne lampy LED również były standardem.
Wnętrze było bogato wykończone, z dużą ilością elementów z włókna węglowego na desce rozdzielczej, zestawie wskaźników i konsoli centralnej. Aluminiowe pedały były częścią wyposażenia. Przednie fotele kubełkowe miały mocne boczne wsparcie, co było przydatne podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Najważniejsze jednak było to, że silnik 3.6 litra oferował więcej mocy niż poprzedni W8 Passat, mimo że miał mniejszą pojemność i dwa cylindry mniej. W rzeczywistości był to najsilniejszy Passat, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w Volkswagenie.
Volkswagen Passat R36, najpotężniejszy Passat w historii, będzie napędzany silnikiem benzynowym o mocy 220 kW / 300 KM i pojemności 3.6 litra, z sześcioma cylindrami i bezpośrednim wtryskiem. W ramach standardowego wyposażenia napęd przenoszony jest przez skrzynię biegów DSG oraz stały napęd na cztery koła (4MOTION). Maksymalna prędkość sedana wynosi elektronicznie regulowane 250 km/h. W zakresie przyspieszenia Volkswagen Passat R36 przewyższa wszystkie inne modele VW w przyspieszaniu od 0 do 100 km/h: sedan osiąga tę prędkość w 5,6 sekundy (5,8 sekundy dla wersji Variant).
VW Passat R36 został zaprojektowany przez zespół Volkswagen Individual, specjalizujący się w bardzo szybkich i/lub specjalnych modelach. Po Golfie R32, Volkswagen Passat R36 jest drugą wersją seryjną w ramach sportowej etykiety „R”. Etykieta „R32” już teraz reprezentuje jeden z najlepiej sprzedających się modeli; pierwszy Golf R32 (177 kW / 241 KM), oparty na VW Golfie Mk IV, wprowadzony w połowie lata 2002, okazał się dużym sukcesem, sprzedając 14 000 egzemplarzy. Na bazie tego sukcesu pojawił się pomysł na rozwój całej serii modeli R w przyszłości. Jesienią 2005 roku wprowadzono drugiego Golfa R32, o mocy 184 kW / 250 KM, wyposażonego w napęd 4MOTION jako standardowe wyposażenie. Również był to świetny sprzedawca. I dziś sprzedaje się dobrze. „R36” pokazuje, jak sportowy może być Passat Sedan i Passat Variant.
Wizualnie Volkswagen Passat R36, dzięki szeregowi charakterystycznych cech, pokazuje, że jest najbardziej dynamicznym modelem w globalnie udanej serii. Specjalne cechy przedniej części: zderzak specyficzny dla R oraz matowo chromowany grill chłodnicy. Inne ekskluzywne elementy to podwójne żebra górnego grilla chłodnicy zaprojektowane w wyglądzie aluminium oraz wloty powietrza chłodnicy w stylu żaluzjowym.
Tył Volkswagena Passata R36 charakteryzuje się nowo zaprojektowanym spojlerem na klapie bagażnika; w przypadku Passata R36 Variant nowy spojler krawędzi dachu zapewnia dodatkowy docisk do tylnych kół. Identyczne dla obu wersji nadwozia: podwójne chromowane rury wydechowe. Z boku widać także nowo zaprojektowane 18-calowe felgi aluminiowe „Omanyt” oraz poszerzenia nadkoli w kolorze nadwozia, które zostały specjalnie opracowane dla Passata R36.
Przegląd (częściowy) detali zewnętrznych R36:
Końcówki rur wydechowych w chromie
Reflektory bi-xenonowe
Czarnie malowane zaciski hamulcowe
Spojler krawędzi dachu (Variant)
Spojler klapy bagażnika (Sedan)
Grill chłodnicy w matowym chromie, żebra w wyglądzie aluminium i oznaczenie „R36”
Kratka powietrzna w stylu żaluzjowym
Zderzaki specyficzne dla R z przodu i z tyłu
Tylne światła LED w przyciemnianym wydaniu
Poszerzenia nadkoli w kolorze nadwozia
Chromowe wykończenia ochronne z boków i tyłu
Poszerzenia progów w kolorze nadwozia
Wykończenie zamknięcia drzwi w kolorze nadwozia
18-calowe felgi aluminiowe „Omanyt” (opony: 235/40)
Podobnie jak w Golfie R32, Volkswagen Individual stworzył wyposażenie wnętrza specjalnie dla najsportowszego Passata. Przyrządy oraz środkowa konsola wykończone są dekoracją „Engine Spin”. Skórzana kierownica w stylu R jest szczególnie antypoślizgowa; na dolnych ramionach znajduje się logo R36. Pedały mają wykończenie ze stali nierdzewnej. Dodatkowo, w standardzie Passat R36 będzie dostarczany z systemem sportowych siedzeń z elektryczną regulacją w 12 kierunkach, progami drzwi R36, nowymi światłami przyrządów (białe podświetlenie) oraz dźwignią zmiany biegów w wyglądzie aluminium. Szczególnym wyróżnieniem jest opcjonalny 14-kierunkowy skórzany system siedzeń z elektrycznie regulowanymi bokami, zapewniający optymalne wsparcie boczne dla kierowców i pasażerów o różnych rozmiarach.
Przegląd (częściowy) detali wnętrza R36: