Znany głównie z wersji oszczędnych w paliwie, Passat był jednym z najczęstszych wyborów w europejskim segmencie samochodów średniej wielkości, ale w 2008 roku pojawiła się także sportowa wersja R36, dostępna w wersji sedan lub kombi.
Rodziny, które potrzebowały większego auta, mogły zawsze zdecydować się na wersję kombi, ale szybkich kierowców interesowały bardziej mocne silniki i przekładnie, na których można polegać. Volkswagen już wiedział, że jego premium brat Audi zarabiał duże pieniądze na modelach RS4/RS6 Avant. W związku z tym, producent z Wolfsburga włożył potężny silnik pod maskę Passata, a tak narodził się model R36.
Nie trzeba było być mistrzem w grze „znajdź różnice”, aby rozpoznać R36 od zwykłej wersji TDI Passata. Przede wszystkim, przedni zderzak był zupełnie inny – wydłużony w dół i z szeroką centralną kratką, po bokach z dwoma wlotami powietrza do chłodzenia hamulców. Dodatkowo, prześwit był obniżony, a po bokach pojazdu znalazły się aerodynamiczne progi. Na koniec, tył auta zyskał szerszy spoiler dachowy niż inne wersje, a zderzak tylny był ozdobiony podwójnymi końcówkami układu wydechowego.
Wewnątrz Volkswagen dodał parę sportowych foteli kubełkowych z haftowanymi logo R36 na oparciach przednich siedzeń. Ponadto, kierownica była ozdobiona tym samym znakiem na dolnej części trzech ramion. Pedały miały stalowy wygląd, a na konsoli centralnej, wybierak do automatycznej skrzyni biegów miał aluminiowy wygląd.
Jednak wszystkie te wizualne modyfikacje miały na celu uzupełnienie układu napędowego. Volkswagen zainstalował pod maską 3,6-litrowy silnik V6, który rozwijał 295 koni mechanicznych (300 KM) oraz solidną dawkę momentu obrotowego. Był połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów (DSG), która przekazywała moc na wszystkie koła dzięki elektronicznie sterowanemu systemowi Haldex.
Volkswagen Passat R36 będzie napędzany 3,6-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 220 kW / 300 KM z sześcioma cylindrami i bezpośrednim wtryskiem. To najsilniejszy Passat w historii. W standardzie znajduje się skrzynia biegów o bezpośredniej zmianie przełożenia (DSG) oraz stały napęd na cztery koła (4MOTION). Maksymalna prędkość sedana wynosi elektronicznie ograniczone 250 km/h. Jeśli chodzi o przyspieszenie, Passat R36 przewyższa inne modele Volkswagena, osiągając prędkość 100 km/h w 5,6 sekundy (5,8 sekundy w wersji Variant).
VW Passat R36 został zaprojektowany przez zespół Volkswagen Individual, specjalizujący się w szybkich i/lub specjalnych modelach. Po Golfie R32, Volkswagen Passat R36 jest drugim modelem w serii oznaczonej etykietą „R”. Etykieta „R32” cieszyła się dużym zainteresowaniem; pierwszy Golf R32 (177 kW / 241 KM) w oparciu o VW Golfa Mk IV, wprowadzony w połowie lata 2002, sprzedał się lepiej niż oczekiwano; sprzedano 14 000 pojazdów. Na bazie tego sukcesu powstała idea stworzenia całej serii modeli R w przyszłości. Jesienią 2005 roku wprowadzono drugiego Golfa R32, 184 kW / 250 KM, wyposażonego w stały napęd 4MOTION jako standard. Również on świetnie się sprzedawał. I wciąż cieszy się dobrą sprzedażą. „R36” pokazuje, jak sportowy może być Passat Sedan i Passat Variant.
Wizualnie, Volkswagen Passat R36 z szeregiem specyficznych cech pokazuje, że jest najbardziej dynamicznym modelem w globalnie udanej serii. Specjalne cechy przedniej części: zderzak specyficzny dla R oraz matowa chromowana kratka chłodnicy. Inne unikalne elementy R to podwójne żebra górnej kratki chłodnicy w aluminiowym wyglądzie oraz wloty powietrza w formie żaluzji.
Tył Volkswagena Passata R36 sedan wyróżnia nowo zaprojektowany spojler na pokrywie bagażnika; w przypadku wersji Variant nowy spojler na krawędzi dachu zapewnia dodatkowy nacisk w dół na oś tylną. Identyczne dla obu wersji nadwozia: podwójne chromowane końcówki wydechu. Z boku znajdują się między innymi nowo zaprojektowane 18-calowe koła aluminiowe „Omanyt” oraz poszerzenia nadkoli w kolorze nadwozia, które były specjalnie opracowane dla Volkswagena Passata R36.
Przegląd (częściowy) szczegółów zewnętrznych R36:
Chromowane końcówki rur wydechowych
Reflektory bi-ksenonowe
Malowane na czarno zaciski hamulcowe
Spojler na krawędzi dachu (Variant)
Spojler na pokrywie bagażnika (Sedan)
Kratka chłodnicy w matowym chromie, żebra w aluminiowym wyglądzie oraz oznaczenie „R36”
Kratka powietrzna w formie żaluzji
Zderzaki specyficzne dla R z przodu i z tyłu
Tylne lampy LED w przyciemnionej wersji
Poszerzenia nadkoli w kolorze nadwozia
Chromowane elementy ochronne z boków i z tyłu
Poszerzenia progów w kolorze nadwozia
Wykończenie drzwi w kolorze nadwozia
18-calowe aluminiowe koła „Omanyt” (opony: 235/40)
Podobnie jak w Golfie R32, Volkswagen Individual zaprojektował wyposażenie wnętrza specjalnie dla najbardziej sportowego Passata. Wskaźniki i środkowa konsola są wykończone dekoracją „Engine Spin”. Skórzana kierownica w stylu R jest szczególnie antypoślizgowa; posiada logo R36 na dolnych ramionach. Pedaly mają stalowe wykończenie. Dodatkowo, w standardzie, Passat R36 będzie dostarczany z systemem sportowych foteli z elektryczną regulacją w 12 kierunkach, progami drzwi R36, nowymi światłami wskaźników (białe podświetlenie) oraz dźwignią zmiany biegów automatycznej w aluminiowym wyglądzie. Szczególnym wyróżnieniem jest opcjonalnie dostępny 14-kierunkowy system skórzanych siedzeń z siedziskami elektrycznie regulowanymi z boków, zapewniającymi optymalne wsparcie boczne dla kierowców i pasażerów o różnym wzroście.
Przegląd (częściowy) szczegółów wnętrza R36: