Druga generacja Passata zadebiutowała w 1981 roku i była dostępna w trzech wersjach nadwozia: sedan, hatchback i kombi.
Podczas gdy pierwsza generacja była nieśmiałą próbą otwarcia drzwi do nowej ery, druga generacja Passata ugruntowała pozycję pojazdu na rynku zdominowanym przez francuskich i włoskich producentów samochodów. Znana była również jako Passat B2.
Jej kanciaste linie, duże prostokątne reflektory oraz plastikowy zderzak wprowadziły świeży wygląd na rynek. Podobnie jak jej „rodzeństwo”, hatchback i sedan, oferowała duże okna zwiększające widoczność. Boczki i drzwi były lekko zaokrąglone, co miało stworzyć wrażenie bardziej ekskluzywnego pojazdu, a uchwyty do otwierania były nowością na rynku. Duża tylna klapa z szerokim otwarciem ułatwiała załadunek i rozładunek. Światła tylne były mniejsze niż te montowane w hatchbacku czy sedanie i umieszczone tylko na tylnych bokach nadwozia.
Wnętrze Passata było przestronne, z dużą ilością miejsca na nogi i nad głową dla maksymalnie pięciu pasażerów. Składany tylny oparcie kanapy zwiększało objętość bagażnika z 745 litrów do 1575 litrów. Volkswagen zainstalował dwa duże wskaźniki dla prędkościomierza i obrotomierza w kanciastym zestawie wskaźników oraz dwa mniejsze wskaźniki dla poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. W centralnej części znajdowało się pięć lamp sygnalizacyjnych, w tym dla kierunkowskazów, awaryjnych, ciśnienia oleju, hamulców ręcznych i kilka innych ważnych kontrolek.