Volkswagen zaprezentował trzecią generację Passata na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1988 roku, a model ten był dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych.
Po usunięciu hatchbacka z oferty, wersja Variant pozostała najbardziej przestronną opcją w gamie VW, z wyjątkiem minivanów. Był to pierwszy Passat zbudowany na platformie Volkswagena oraz pierwszy, który miał silnik ustawiony poprzecznie, w przeciwieństwie do swoich poprzedników, które miały silniki w układzie podłużnym.
Passat konkurował w segmencie aut średniej wielkości z wieloma innymi europejskimi samochodami, a w USA z japońskimi i amerykańskimi producentami. W wersji kombi miał mniejszą konkurencję, ale rynek był także mniejszy. Z przodu, kombi miało płaską panel, który zakrywał obszar między kwadratowymi reflektorami. Volkswagen polegał tylko na kratce umieszczonej w zderzaku do chłodzenia silnika. Ogólny, czysty design nie miał niczym zaskoczyć ani nie irytował. Wydłużona linia dachu w kierunku tyłu pojazdu zakrywała przestrzeń bagażnika i kończyła się pionowym spadkiem na klapie bagażnika.
Wewnątrz, deska rozdzielcza została poprawiona i miała szeroki zestaw wskaźników, który rozciągał się nad centralnym panelem. Obejmuje także centralne nawiewy. Niemieccy inżynierowie rozważali umieszczenie systemu audio powyżej systemu klimatyzacji. W odróżnieniu od większości samochodów na rynku, Passat był dostępny z automatycznym systemem klimatyzacji o nazwie Climatronic (tylko w specyfikacji EU). Producent zamontował dwa fotele z przodu oraz szeroką kanapę dla trzech osób z tyłu, z oparciem, które można było złożyć, co zwiększało przestrzeń bagażnika z przyzwoitych 465 litrów (16,4 stopy sześcienne) do szacunkowych 1500 litrów (52,9 stopy sześcienne).