Volkswagen wprowadził znacznie zmodyfikowaną trzecią generację Passata w 1993 roku, zarówno w wersji sedan, jak i kombi.
Niemiecki producent samochodów nie był gotowy na zmianę swojego pojazdu w segmencie średniej wielkości, Passata, podczas gdy Ford był gotowy do podboju rynku z całkowicie nowym modelem Mondeo. Volkswagen jednak podjął mądrą decyzję o modernizacji swojej trzeciej generacji Passata, nazywając go czwartą generacją, mimo że dach, kabina i platforma pozostały takie same jak w poprzedniku. Z drugiej strony, panele drzwiowe, maska i błotniki były nowe.
Z przodu, projektanci Volkswagena stworzyli nowy przód z żaluzjowym grillem i wydłużonymi, poziomymi reflektorami. W przeciwieństwie do drugiej generacji, Passata B3/B4, producent oferował go tylko jako sedan z trzema boksami lub kombi, rezygnując z wersji hatchback. Światła tylne zamontowano na błotnikach, wydłużając je po bokach klapy bagażnika. Czarna gumowa listwa chroniła górną część zderzaka podczas załadunku i rozładunku.
W środku, wygodne wnętrze oferowało przeprojektowane elementy. Centralna konsola była pochylona w kierunku kierowcy, co ułatwiało dostęp do kontrolek i przycisków. W zależności od poziomu wyposażenia i wersji silnikowej, Passat miał fotele z wysokim oparciem lub zwykłe fotele kubełkowe z przodu. Volkswagen zamontował kanapę dla dwóch osób z dzielonym oparciem w proporcji 60/40, co zwiększyło pojemność bagażnika z 465 litrów (16,4 cu-ft) do 1,500 litrów (52,9 cu-ft).