Volkswagen odświeżył szóstą generację Passata, twierdząc, że to już siódma generacja, mimo że pod nowym wyglądem skrywał ten sam stary samochód.
Kiedy Ford przeprojektował pierwszą generację Mondeo w Europie, zmienił ponad 1,400 części, przez co auto wyglądało zupełnie inaczej. Jednak nie nazwał tego nową generacją. Być może nowy model byłby bardziej odpowiednią nazwą. Ale nie nową generacją, jak zrobił to niemiecki producent z Passatem, zarówno w wersji sedan, jak i kombi, nazywanej Variant.
Zaparkowany obok swojego kuzyna z 2005 roku, Passat Variant z 2010 roku wyglądał inaczej, ale miał niemal tę samą rozstaw osi i opierał się na tej samej platformie MQB, którą Volkswagen stosował od Polo po Tiguan. Przód samochodu zyskał nowe reflektory o prostokątnym kształcie, zamiast tych z modelu z 2005 roku. Dodatkowo, zespół projektowy zainstalował nowy grill z trzema cienkimi szczelinami rozłożonymi pomiędzy reflektorami. Zderzak zyskał nowy spojler z kanciastymi światłami przeciwmgłowymi.
Wnętrze zostało przekształcone, a niemiecka zasada formy podążającej za funkcją zadziałała tym razem lepiej. W końcu Volkswagen zrozumiał, że przycisk parkingowy musi pozostać na konsoli centralnej, a nie obok pokrętła świateł na desce rozdzielczej. Pojawił się nowy system infotainment oraz sterowanie klimatyzacją. Aby nadać samochodowi bardziej luksusowy wygląd, Passat miał okrągły analogowy zegar nad centralnym panelem. Jego bagażnik pozostał taki sam, oferując 513 litrów (18.1 cu-ft) przy podniesionych tylnych siedzeniach i do 1641 litrów (58 cu-ft) po złożeniu całej kanapy.
Pod maską Volkswagen pracował nad swoją ofertą silnikową, aby spełniała europejskie i amerykańskie normy. Wersje benzynowe wypadły dobrze, ale modele z silnikiem diesla zapoczątkowały skandal znany jako Dieselgate.
Silniki TSI i V6 / Bezpośredni wtrysk benzyny i gazu ziemnego – pięć turbodoładowanych silników czterocylindrowych i jeden sześciocylindrowylinder
Silniki benzynowe w Passacie mają moc 90 kW / 122 KM (1.4 TSI), 118 kW / 160 KM (1.8 TSI), 155 kW / 211 KM (2.0 TSI) oraz 220 kW / 300 KM (V6). Najmocniejszy silnik ma sześć cylindrów, podczas gdy pozostałe silniki benzynowe to turbodoładowane czterocylindrowe jednostki. Oferowany jest również silnik 1.4 TSI z mocą 110 kW / 150 KM przystosowany do gazu ziemnego (EcoFuel). Odmiana silnika 1.4 TSI to silnik MultiFuel (118 kW / 160 KM) zaprojektowany do pracy z paliwem benzynowym z maksymalną zawartością etanolu wynoszącą 85 procent.
1.4 TSI o mocy 90 kW / 122 KM
1.4 TSI z opcjonalną technologią BlueMotion to najbardziej oszczędny silnik benzynowy. Osiąga moc 90 kW / 122 KM (przy 5 000 obr./min) i w wersji BlueMotion zużywa jedynie 5.9 l/100 km (lub 138 g/km). Turbodoładowany silnik TSI osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm w zakresie od 1 500 do 4 000 obr./min. Czterocylindrowa jednostka umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 205 km/h (wersja kombi: 202 km/h). Sedan Passata przyspiesza do 100 km/h w 10.3 sekundy (wersja kombi: 10.6 sekundy). Ta wersja silnika dostępna jest z opcjonalną siedmiobiegową skrzynią DSG.
1.8 TSI o mocy 118 kW / 160 KM
1.8 TSI osiąga maksymalną moc 118 kW / 160 KM przy 5 000 obr./min. W przypadku tego silnika czterocylindrowego zespół projektowy zmniejszył średnie zużycie paliwa ze wcześniejszego modelu wynoszącego 7.4 l/100 km do 6.9 l/100 km w nowym modelu; wartość CO2 osiągnięta tutaj wynosi 160 g/km. Turbodoładowany czterocylindrowy silnik charakteryzuje się wyjątkowo wysokim momentem obrotowym (maksymalnie 250 Nm w zakresie od 1 500 do 4 200 obr./min). Dzięki temu silnikowi sedan osiąga prędkość 100 km/h w 8.5 sekundy (wersja kombi: 8.7 sekundy); jego prędkość maksymalna to 220 km/h (wersja kombi: 218 km/h). TSI można połączyć z siedmiobiegową skrzynią DSG jako opcja.
2.0 TSI o mocy 155 kW / 211 KM
Poprawa ekonomiczności paliwowej w 2.0 TSI o mocy 155 kW / 211 KM (wcześniej 200 KM) jest znacząca; ten silnik turbodoładowany ma teraz średnie zużycie paliwa wynoszące 7.2 l/100 km (wersja kombi również 7.2 l/100 km), co stanowi 0.6 litra mniej niż w poprzednim modelu. Odpowiednio, emisja CO2 została zmniejszona z 183 do 169 g/km. Duży silnik TSI, który zadebiutował w Golfie GTI, osiąga szczytową moc przy 5 300 obr./min. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 280 Nm i występuje w zakresie od 1 700 do 5 000 obr./min. Passat 2.0 TSI może rozwijać prędkość 238 km/h (wersja kombi: 235 km/h). Sedan przyspiesza do 100 km/h w 7.6 sekundy (wersja kombi: 7.7 sekundy). Specjalnie jako opcja dostępna jest tutaj sześciobiegowa skrzynia DSG.
V6 4MOTION o mocy 220 kW / 300 KM
Średnie zużycie paliwa w wersji topowej – Passacie V6 o mocy 300 KM z napędem na wszystkie koła 4MOTION – jest teraz znacznie niższe i wynosi 9.3 l/100 km (wcześniejszy sedan: 9.8 litrów). Nowa wartość CO2 wynosi 215 g/km (wersja kombi: 215 g/km). Silnik sześciocylindrowy osiąga maksymalną moc 220 kW / 300 KM przy 6 600 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm dostępny jest przy 2 400 obr./min. Sześciocylindrowiec przyspiesza sedan do 100 km/h w 5.5 sekundy (wersja kombi: 5.7 sekundy). W obu wersjach nadwozia prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Praca zmiany biegów odbywa się za pomocą sześciobiegowej skrzyni DSG w standardzie.
1.4 TSI EcoFuel o mocy 110 kW / 150 KM
Jednym z modeli o najniższej emisji w segmencie średniej klasy jest Passat EcoFuel; w nowej wersji ustalono średnie zużycie paliwa wynoszące 6.6 m3 gazu ziemnego na 100 km (wersja kombi: 6.7 m3 na 100 km); odpowiada to emisji CO2 wynoszącej tylko 117 g/km (wersja kombi: 119 g/km) oraz redukcji zużycia paliwa o 0.4 m3. Dzięki podwójnemu doładowaniu przez turbosprężarkę i sprężarkę (Twincharger) Passat EcoFuel uznawany jest za jeden z najszybszych pojazdów na gaz ziemny na świecie. Sedan może rozwijać prędkość 214 km/h i przyspieszać do 100 km/h w 9.8 sekundy; wartości dla wersji kombi to 212 km/h i 9.9 sekundy.
1.4 TSI MultiFuel o mocy 118 kW / 160 KM
Na bazie podwójnie doładowanego silnika 1.4 TSI opracowano silnik MultiFuel Twincharger o mocy 118 kW / 160 KM specjalnie do użytku w Szwecji i Norwegii. Ten silnik benzynowy może być zasilany paliwem z zawartością etanolu do 85 procent. Wartości związane z oszczędnością paliwa i osiągami pojazdu zostaną ogłoszone przy wprowadzeniu na rynek w Skandynawii.
Silniki TDI i BlueTDI / Silniki Diesla z bezpośrednim wtryskiem – cztery turbodoładowane silniki czterocylindrowe z common rail
Oferowane są cztery silniki turbodiesel w trzech poziomach mocy; czterocylindrowe silniki generują moc 77 kW / 105 KM (1.6 TDI), 103 kW / 140 KM (2.0 TDI oraz 2.0 BlueTDI) oraz 125 kW / 170 KM (2.0 TDI).
1.6 TDI o mocy 77 kW / 105 KM
Najbardziej oszczędną wersją nowego Passata jest 1.6 TDI BlueMotion o mocy 77 kW / 105 KM (od 4 400 obr./min) i momencie obrotowym wynoszącym 250 Nm (od 1 500 obr./min). W poprzednim modelu ten silnik osiągał już niezwykle niskie wartości zużycia paliwa. Doskonała aerodynamika, dodatkowe dostosowania wewnętrzne silnika oraz technologie takie jak system Stop/Start i regeneracja akumulatora pozwoliły na zmniejszenie zużycia paliwa w nowym Passacie BlueMotion (sedan) o 0.2 litra do 4.2 l/100 km; to odpowiada wartości CO2 wynoszącej 109 g/km (wersja kombi: 4.4 l/100 km i 114 g/km). Passat 1.6 TDI BlueMotion osiąga prędkość maksymalną 195 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 12.2 sekundy. Wartości dla Passata Variant z tym silnikiem wynoszą 193 km/h i 12.5 sekundy.
2.0 TDI o mocy 103 kW / 140 KM
Zużycie paliwa zostało również zmniejszone w Passacie 2.0 TDI z technologią BlueMotion, który generuje moc 103 kW / 140 KM przy 4 200 obr./min; 4.6 litra (odpowiadające 119 g/km CO2) niemal dorównuje wartości modelu BlueMotion o mocy 105 KM z poprzedniej generacji. 2.0 TDI BlueMotion Technology może dysponować momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm od 1 750 obr./min, osiąga 100 km/h w 9.8 sekundy i ma prędkość maksymalną 213 km/h. Wersja kombi również ma średnie zużycie paliwa wynoszące 4.6 litra oraz emisję CO2 wynoszącą 120 g/km. Ten samochód dostawczy przyspiesza do 100 km/h w 10.0 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 210 km/h. Opcjonalnie: sześciobiegowa skrzynia DSG.
2.0 TDI o mocy 125 kW / 170 KM
Średnie zużycie paliwa najsilniejszego Passata TDI o mocy 125 kW / 170 KM w wersji sedan wynosi 4.6 l/100 km (120 g/km CO2) – o 0.9 litra mniej niż w poprzednim modelu. Passat Variant TDI o mocy 170 KM zużywa 4.7 l/100 km (123 g/km CO2). Ten TDI również pracuje z wtryskiem common rail. Jego maksymalna moc osiągana jest przy 4 200 obr./min. W zakresie od 1 750 do 2 500 obr./min silnik osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm – wystarczająca moc do przyspieszenia Passata do 100 km/h w 8.6 sekundy (wersja kombi: 8.8 sekundy). Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 227 km/h (wersja kombi: 224 km/h). Podobnie jak wersja 140 KM, najsilniejszy TDI może być również zamówiony z sześciobiegową skrzynią DSG.
2.0 BlueTDI o mocy 103 kW / 140 KM
Jednym z najmniej emitujących turbodiesli na świecie jest silnik zastosowany w Passacie 2.0 BlueTDI. W Passacie silnik o mocy 103 kW / 140 KM (wcześniej 143 KM) już spełnia wymagania normy emisji Euro-6, która zacznie obowiązywać dopiero w 2014 roku. Aby dodatkowo zmniejszyć poziom tlenków azotu, ten Passat wyposażony jest w standardowy katalizator SCR. W nowej generacji Passata 2.0 BlueTDI zużycie paliwa zostało dodatkowo zmniejszone o 0.6 litra do zaledwie 4.7 l/100 km (odpowiadające 122 g/km CO2). Wartości te dotyczą zarówno sedana, jak i wersji kombi.
Szesnastozaworowy silnik czterocylindrowy o pojemności 1 968 cm3 osiąga maksymalną moc przy 4 200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 320 Nm jest dostępny już od 1 750 obr./min. Te kluczowe parametry pozwalają na przyspieszenie Passata do 100 km/h w zaledwie 9.9 sekundy; prędkość maksymalna wynosi 213 km/h. (wersja kombi: 10.0 sekundy i 210 km/h). Volkswagen oferuje również Passata BlueTDI z opcjonalną sześciobiegową skrzynią DSG.
Katalizator SCR
Katalizator SCR w Passacie BlueTDI wraz z dodatkiem AdBlue selektywnie przekształca tlenki azotu (NOx) w strumieniu spalin w azot i wodę. Oprócz tego, zastosowane są także katalizator utleniający oraz filtr cząstek stałych, które służą do redukcji całego zakresu emisji. AdBlue przechowywane jest w dodatkowym zbiorniku. Wtryskiwane jest do strumienia spalin przez moduł znajdujący się za filtrem cząstek stałych i katalizatorem utleniającym. Ciecz jest dozowana w zależności od przepływu masy spalin. Zarządzanie silnikiem zapewnia precyzyjną kontrolę opartą na informacjach z czujnika NOx.
Drobno rozpylony przez filtr, mocznik jest przemieniany w gorących gazach wydechowych przed katalizatorem SCR. W jednostce SCR reaguje z tlenkami azotu, przekształcając je w azot i wodę. AdBlue jest nietoksyczny, bezwonny i biodegradowalny; średnie zużycie wynosi około 0.1 litra na 100 kilometrów.
Sześciobiegowe i siedmiobiegowe DSG – efektywne skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem
Z wyjątkiem TDI o mocy 77 kW / 105 KM, każdy z pozostałych silników nowego Passata może być połączony z skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (DSG). Może to być sześciobiegowa lub siedmiobiegowa skrzynia DSG, w zależności od momentu obrotowego silnika. Obie wersje DSG charakteryzują się maksymalną oszczędnością i dynamiczną wydajnością zmiany biegów, której do tej pory nie osiągnięto w takim stopniu. Oprócz różnic w liczbie biegów do przodu, obie jednostki DSG różnią się technicznie typami zastosowanych sprzęgieł. W siedmiobiegowej DSG działają dwa suche sprzęgła, podczas gdy sprzęgła w sześciobiegowej DSG działają w olejowej kąpieli. Obydwie skrzynie biegów: nawet wysoko wykwalifikowani kierowcy nie mogą zbliżyć się do prędkości zmiany biegów DSG. W porównaniu do automatycznej skrzyni biegów ze sprzęgłem momentu obrotowego, ta przewaga może wynosić nawet dwadzieścia procent, w zależności od silnika.