Volkswagen wprowadził model Phaeton w 2002 roku jako bezpośredniego konkurenta dla luksusowych marek takich jak BMW i Mercedes-Benz.
Ferdinand Piech, były dyrektor generalny Volkswagena, naciskał na inżynierów firmy, aby opracowali luksusowy pojazd pod marką VW. Wykorzystali tę samą platformę co Audi A8, budując na niej inną karoserię, co zaowocowało powstaniem Phaetona. Innym problemem była nazwa. Phaeton to sportowa wersja powozu bez dachu, a niemiecki sedan ani nie był sportowy, ani brakował mu cech kabrioletu.
Przód Phaetona z 2005 roku przypominał ulepszony przód Volkswagena Passata B5 z tego samego okresu. Jego poziomo umieszczona kratka i poziome reflektory prezentowały lepszy design w porównaniu do rywala, ale były na tyle podobne, żeby je przypominać. Natomiast profil Phaetona był inny. Jego słupek C był grubszy i szerszy na dolnej części.
Ze względu na to, że rozstaw osi Phaetona był krótszy niż standardowy w BMW serii 7 z tego samego okresu (model E65), co skutkowało mniejszą przestrzenią na nogi dla pasażerów tylnych w porównaniu do konkurencji, to jednak wciąż wystarczało dla przeciętnych pasażerów. Był to najdroższy Volkswagen do tej pory, więc wyposażono go w standardowe skórzane wykończenie oraz drewniane akcenty na desce rozdzielczej i drzwiach. Wysoka i szeroka konsola centralna dzieliła przednich pasażerów, a z tyłu pojazd był przystosowany dla dwóch pasażerów ze względu na tunel skrzyni biegów.
Volkswagen zainstalował szeroki wybór silników dla Phaetona SWB. Dla podstawowych wersji silnikowych, zarówno turbo-diesel, jak i benzynowy, producent oferował standardowy system napędu na przednie koła. Był to pojazd odpowiedni dla flot samochodowych, a nawet dla kierowców taksówek. Na drugim końcu skali znajdował się silnik o pojemności 5,0 litra V-10 lub 6,0 litra W12, który zajmował komorę silnikową.
Volkswagen Phaeton (wymawiane „faj-ton”) to duży luksusowy sedan produkowany przez Volkswagena. Obecnie jest flagowym modelem marki, konkurując z innymi wysokiej klasy luksusowymi sedanami, takimi jak BMW serii 7 czy Mercedes-Benz Klasa S. Nazwa pochodzi od Phaëtona, syna Heliosa w mitologii greckiej.
Phaeton był pomysłem przewodniczącego VW, Ferdinanda Piëcha, który dostrzegł wprowadzenie takiego flagowego modelu jako sposób na wzmocnienie marki VW. W ten sposób Phaeton staje w sprzeczności z logiką posiadania marki 'masowej’ (VW/Nissan/Toyota/Ford/Chevrolet/Honda) oraz marki luksusowej (Audi/Infiniti/Lexus/Lincoln/Cadillac/Acura), które dzielą pewne komponenty, ale nie konkurują bezpośrednio. W tym względzie jest bardzo podobny do (ale nie tak prestiżowy i ekskluzywny jak) Toyota Century.
Phaeton dzieli platformę z Audi A8, Bentley Continental GT oraz Bentley Continental Flying Spur. Te podobieństwa stają się widoczne, gdy spojrzymy na skórzaną wykończenie wnętrza Phaetona, które ma pewne elementy designu wspólne z jego luksusowymi i ultra-luksusowymi krewnymi.
Od 2005 roku Phaeton ma najdłuższy rozstaw osi w linii modeli osobowych Volkswagena. W Dreźnie w Niemczech samochód jest montowany ręcznie w charakterystycznej fabryce o szklanej elewacji, Gläserne Manufaktur.
Wymiary
Wersja ze standardowym rozstawem osi ma wymiary:
5055mm Długość
1903mm Szerokość
1450mm Wysokość
2881mm Rozstaw osi
Wersja z długim rozstawem osi ma wymiary:
5175mm Długość
1903mm Szerokość
1450mm Wysokość
3001mm Rozstaw osi
Rynek amerykański
Phaeton nie sprzedaje się dobrze od momentu wprowadzenia do Stanów Zjednoczonych w 2004 roku. W 2004 roku sprzedano 1,433 Phaetonów, po tym jak Volkswagen zareagował na początkowe sprzedaż, oferując zachętę w wysokości 10,000 dolarów. W 2005 roku sprzedano tylko 820 egzemplarzy w Stanach Zjednoczonych, co skłoniło firmę do ogłoszenia, że sprzedaż na amerykańskim rynku zakończy się po modelu 2006. Klienci powoli akceptują luksusowego Volkswagena, być może ze względu na ich historyczne postrzeganie Volkswagena jako marki 'ekonomicznej’. Brytyjski dziennikarz motoryzacyjny Jeremy Clarkson podsumował komercyjny niepowodzenie Phaetona, zastanawiając się: „Na jakie pytanie odpowiedzią jest Volkswagen za 68,000 funtów?”.