Model Phaeton z 2010 roku był jednym z najbardziej niedocenianych pojazdów swojego czasu. Miał wszystko, co limuzyna potrzebuje, a nawet więcej, niż wiele luksusowych samochodów oferowało, jednak nie zdołał zaistnieć w segmencie premium.
Volkswagen postawił na dwa modele: Touareg i Phaeton. Podczas gdy Touareg odniósł sukces i sprzedaż była silna, Phaeton nie zdołał dołączyć do ekskluzywnego grona producentów aut premium. To Ferdinand Piech, były przewodniczący Grupy Volkswagen, wprowadził ten samochód na linię produkcyjną, mając na celu rywalizację z Mercedes-Benz S-Class pod względem luksusu i udogodnień.
Pierwsza generacja Phaetona zadebiutowała w 2002 roku i dzieliła tę samą platformę z luksusowym modelem, Bentleyem Flying Spur. Niestety, stylistyka była bardzo bliska piątej generacji Volkswagena Passata, ale z o wiele dłuższym rozstawem osi. W momencie premiery Phaeton miał najdłuższy rozstaw osi w ofercie marki, w wersji LWB.
W środku znajdowała się długa lista udogodnień, które mogłyby prześcignąć każdy model S-Class. Dbałość o szczegóły była ogromna. Na przykład, kratki wentylacyjne były pokryte drewnianymi wykończeniami i otwierały się tylko wtedy, gdy były potrzebne. Wysokość regulowanego pasa bezpieczeństwa można było ustawić elektrycznie. Tylne siedzenia miały opcję podgrzewania i wentylacji. Podwójnie izolowane szyby zapewniały lepszą ochronę przed hałasem i warunkami atmosferycznymi.
Phaeton był dostępny z silnikami o mocy od 240 do 450 KM, współpracującymi z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Warto wspomnieć o systemie Adaptive Cruise Control, który był rzadkością w 2010 roku.
W Fabryce Przezroczystej w Dreźnie Volkswagen produkuje jeden z najlepszych samochodów na świecie: Volkswagen Phaeton. Jakość i komfort tej limuzyny (napęd na cztery koła i zawieszenie pneumatyczne w standardzie) wyznaczają unikalny kanon. Volkswagen, najskuteczniejszy producent samochodów w Europie i Chinach, uczynił teraz VW Phaeton jeszcze doskonalszym. Nowy model został po raz pierwszy zaprezentowany na Auto China 2010 w Pekinie.
Jego kontury są określone przez DNA designu Volkswagena, opracowane przez Waltera de Silvę, włoskiego głównego projektanta grupy. Szczególnie nowa, całkowicie przekształcona przednia część modelu została jeszcze bardziej dopracowana przez zespół projektowy. W rezultacie ponadczasowo elegancki Volkswagen Phaeton zyskał szerszy i bardziej dynamiczny wygląd. Nowy model charakteryzuje się również modyfikacjami tylnej części i sylwetki.
Jednocześnie wprowadzono nowe cechy techniczne. Należą do nich Dynamic Light Assist (oparte na kamerze dynamiczne sterowanie głównym światłem) oraz system nawigacji, który w razie potrzeby może integrować dane online z Google w wyświetlaczu mapy. Dodatkowo, opcjonalna kamera przednia Volkswagena Phaetona pozwala mu „widzieć” znaki drogowe, a ograniczenia prędkości są wyświetlane na desce rozdzielczej i ekranie centralnym. System będzie też potrafił rozpoznawać i przedstawiać znaki „zakaz wyprzedzania” – jako pierwszy na świecie!
VW Phaeton będzie dostępny w dwóch wersjach rozstawu osi, dwóch wersjach tylnych siedzeń (trzy miejsca / dwa indywidualne fotele) oraz czterech silnikach (jeden turbo-diesel i trzy silniki benzynowe). Silniki sześciocylindrowe, ośmiocylindrowe i dwunastocylindrowe mają moc od 176 kW / 240 PS do 331 kW / 450 PS. Standardową jednostką napędową w Volkswagenie Phaetonie jest silnik benzynowy V6 o mocy 206 kW / 280 PS. W wyższych wersjach obok V6 FSI dostępne są silniki V8 i W12, generujące 246 kW / 335 PS i 331 kW / 450 PS odpowiednio. W przypadku diesli Volkswagen oferuje niezwykle oszczędny i cichy silnik V6 TDI. W Europie jest to najczęściej wybierany silnik do tego samochodu. Silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa osiąga moc 176 kW / 240 PS i przyspiesza VW Phaetona V6 (prędkość maksymalna w tym przypadku 237 km/h) od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,6 sekundy. Towarzyszy temu średnie zużycie paliwa, które zostało jeszcze bardziej zredukowane do zaledwie 8,5 litra na 100 km (co odpowiada 224 g/km CO2).
Volkswagen Phaeton na zewnątrz
W zależności od rozstawu osi, model VW Phaeton z 2011 roku ma długość od 5,06 do 5,18 metra. Jak wspomniano wcześniej, dla tego flagowego modelu Volkswagena opracowano całkowicie nową przednią część. W zgodzie z aktualnym DNA designu Volkswagena, jego forma jest zdominowana przez poziome linie. W przeciwieństwie do wszystkich innych Volkswagenów stworzonych do tej pory na podstawie tego nowego DNA, Volkswagen Phaeton nie ma błyszczącego czarnego grilla, ale całkowicie nowy element chromowany. Wraz z nowymi, stylizowanymi reflektorami, ten grill ma znaczący wpływ na nowy design Phaetona i podkreśla jego niezależny charakter. W szczegółach nowy grill jest bardziej pionowy, a jego surowsze linie i imponująca gra materiałów między polerowanym a matowym chromem czynią go jeszcze bardziej uderzającym. Poziome połączenie grilla i reflektorów podąża za kryteriami designu Volkswagena i wyraźnie podkreśla szerokość pojazdu. Jako znak klasy specyficznej dla tego modelu, Volkswagen Phaeton ma także trójwymiarowe formowanie grilla i maski, z precyzyjnymi krawędziami, które przenoszą podwyższoną jakość grilla w rzeźbione kontury nadwozia pojazdu. Pośrodku grilla znajduje się klasyczny znak VW, który teraz – pomimo integracji radarowych czujników systemu ACC (automatyczne sterowanie odległością) – ma nową powierzchnię.
Po lewej i prawej stronie grilla znajdują się nowe reflektory Bi-Xenon, które są standardem w całej gamie. Zintegrowane w nich są światła do jazdy w zakrętach oraz adaptacyjne światła. Nie tylko pod względem wizualnym, ale także technicznym jest to całkowicie nowa generacja reflektorów. Po pierwsze, kierunkowskaz i adaptacyjne światła do jazdy w zakrętach to wyraźne i stylowe diody LED. Po drugie, jak w nowym Touaregu, VW Phaeton będzie również dostępny z opcjonalnym Dynamic Light Assist. Dzięki kamerze zintegrowanej w lusterku wstecznym, ta skomplikowana technologia „wykrywa” innych uczestników ruchu i odpowiednio reguluje oświetlenie jezdni (zobacz osobny dział o Dynamic Light Assist).
Zderzak również został zaprojektowany na nowo w zgodzie z grillem i reflektorami. Tutaj również poziome linie są zasadniczymi zasadami nowego designu. Nawet światła przeciwmgielne zaprojektowano jako wąskie, poziome paski LED. Na koniec, dolna część zderzaka jest teraz również skoordynowana kolorystycznie z nadwoziem. W porównaniu z poprzednim modelem nowa generacja Phaetona wygląda jeszcze sportowiej i bardziej imponująco na drodze.
Również zmodyfikowany tył samochodu podkreśla to wrażenie. Zespół projektowy zdecydował się tutaj nie zmieniać klasycznego, jasnego i mocnego podstawowego stylu, który ta część zawsze miała, a zamiast tego rozwinąć nowe zespoły tylnych świateł LED. Każdy zespół ma kropkowane światła i LED-owy pasek w kształcie litery M. Efektem jest niepodważalny, elegancki wygląd zarówno w świetle dziennym, jak i w nocy. Nowy jest również znak VW – teraz również w formacie 3D – na klapie bagażnika.
Jak z przodu, tak i z tyłu zderzak został również zaprojektowany na nowo. Posiada teraz nowy, trzyczęściowy chromowany pasek, a część wykończenia zderzaka przy drodze jest teraz również skoordynowana kolorystycznie z nadwoziem. To samo dotyczy dolnej części progów. Również zauważalne w widoku sylwetki są zmodyfikowane listwy boczne, węższe kierunkowskazy LED w lusterkach bocznych oraz nowe 18-calowe felgi aluminiowe (’Experience’).
Wnętrze Volkswagena Phaetona
Wnętrze VW Phaetona należy do jednych z najbardziej eleganckich, wysokiej jakości i komfortowych w całej klasie premium. Na przykład, 4-strefowy system klimatyzacji, który działa całkowicie bez przeciągów, oraz nagradzane ergonomiczne fotele 18-stopniowe są niezrównane. Wszystkie funkcje wnętrza Volkswagena Phaetona są również intuicyjne w obsłudze. Oprócz wersji z trzema miejscami z tyłu (5-miejscowa), limuzynę można opcjonalnie zamówić z dwoma elektrycznie regulowanymi fotelami indywidualnymi (4-miejscowa). Ponadto dostępna jest także wersja Volkswagena Phaetona, która jest o dwanaście centymetrów dłuższa. Tymczasem limuzyna może być niemal nieskończono personalizowana za pomocą szerokiej gamy skóry, alcantary i wykończeń drewnianych, a także opcjonalnego wyposażenia, takiego jak lodówka lub systemy multimedialne od Volkswagen Exclusive. To również dotyczy całkowicie nowego wielofunkcyjnego koła kierownicy. Może być zamówione w skórze lub w połączeniu drewna i skóry, pasującym do odpowiednich cech wykończenia drewnianego.
Systemy informacyjne i rozrywkowe
Intuicyjna natura kontroli Phaetona została w pełni przeniesiona na nową generację systemów radiowych i nawigacyjnych (RCD 810 i RNS 810). Wyposażone w 8-calowy ekran dotykowy, systemy tworzą funkcjonalną całość z systemami klimatyzacji i multimediów.
Korzystanie z usług online: Volkswagen po raz pierwszy oferuje funkcję internetową Google w nowym Phaetonie jako dodatek do wyświetlacza mapy dla radiowego systemu nawigacyjnego RNS 810 z twardym dyskiem 30-gigabajtowym. Odpowiednie dane są przesyłane do systemu przez Internet za pomocą telefonu komórkowego i specjalnie do tego celu ustawionego serwera proxy. Wizualizacja na wyświetlaczu ekranu dotykowego jest taka sama jak w widoku 'Satellity’ Google Maps znanym z konwencjonalnego Internetu i odpowiada widokowi 'Hybrid’ z iPhone’a. W Volkswagenie Phaetonie obrazy satelitarne naturalnie są uzupełnione odpowiednio wyróżnioną rekomendacją trasy systemu nawigacyjnego.
Szczególnie interesujące w tej funkcji są punkty zainteresowania (POI), które można uzyskać. Adresy, atrakcje turystyczne, firmy, obiekty sportowe, gabinety lekarskie i restauracje zintegrowane z Google można wybrać w ciągu kilku sekund i bezpośrednio przenieść do nawigacji tras. W idealnych warunkach system ładował dane za pośrednictwem połączenia UMTS. Telefon sam w sobie w pełni integruje się z systemem za pomocą zdalnych profili dostępu SIM (rSAP). Alternatywnie, każda osoba, która chce korzystać z telefonu komórkowego z profilami głośnomówiącymi (HFP), może to również zrobić, łącząc się z nowym VW Phaeton (w tym przypadku Google jest wyłączone). W trybie HFP telefony „kompatybilne z Phaetonem” obejmują na przykład iPhone’a firmy Apple.
Rozpoznawanie znaków drogowych: Najnowsza generacja systemu informacyjnego i rozrywkowego VW Phaetona może robić jeszcze więcej! Dzięki kamerze zintegrowanej w lusterku wstecznym Volkswagen Phaeton teraz wykrywa znaki drogowe i wyświetla odpowiednie informacje na wyświetlaczu systemu i/lub wielofunkcyjnym wyświetlaczu (między prędkościomierzem a obrotomierzem). Wyświetla nie tylko maksymalną dozwoloną prędkość, ale także wszelkie istotne dodatkowe informacje (np. ’22:00 – 6:00′ lub 'Na mokrej drodze’). System będzie również potrafił ostrzegać kierowców o ograniczeniach wyprzedzania – jako pierwszy pojazd na świecie, który to robi!
Dla radiowego systemu nawigacyjnego RNS 810 dostępne są również dodatkowe opcje rozszerzenia. Należą do nich system multimedialnej rozrywki dla tylnych siedzeń (High End) oraz system audio o mocy 1000 watów z cyfrowym wzmacniaczem 12-kanałowym od specjalistów hi-fi Dynaudio.
Systemy wsparcia elektronicznego
Elektroniczne systemy wsparcia Volkswagena Phaetona obejmują Dynamic Light Assist (dynamiczne sterowanie głównym światłem), ACC (automatyczne regulowanie odległości), Front Assist (monitorowanie otoczenia) oraz Side Assist (wsparcie przy zmianie pasa ruchu). System monitorowania ciśnienia w oponach również zapewnia standardy bezpieczeństwa.
Dynamic Light Assist w szczegółach: Volkswagen wprowadza dla Volkswagena Phaetona nowy opcjonalny system kontrolowania głównego światła oparty na kamerze, zwany Dynamic Light Assist, który stanowi istotną innowację techniczną w zakresie bezpieczeństwa pasywnego. Połączony z kamerą zainstalowaną za przednią szybą, system utrzymuje moduły głównych świateł standardowych reflektorów Bi-Xenon w ciągłej pracy. Jedynie maskuje obszary każdego wiązki, które oblicza jako potencjalnie mogące rozpraszać innych uczestników ruchu. Dla kierowcy oznacza to zdecydowanie więcej światła, wyraźnie zwiększone bezpieczeństwo i bardziej relaksującą jazdę. Funkcję tę osiąga dodatkowa przysłona między reflektorem trzymającym żarówkę Xenon a soczewką. W połączeniu z inteligentnym, bocznym nachyleniem całego modułu (za pomocą funkcji światła do jazdy w zakrętach) oraz indywidualnym sterowaniem lewym i prawym reflektorem, to dodatkowe ustawienie przysłony umożliwia maskowanie źródła światła tylko w tych obszarach, które mogłyby w przeciwnym razie oślepiać innych kierowców.
Dzięki przedniej kamerze, system kontroli świateł do jazdy w zakrętach wykrywa dokładną pozycję pojazdu z przodu i przy prędkościach 60 km/h lub większych „przesuwa” stożek światła do tylnej części pojazdu lub nawet na jego bok i dalej – bez oślepiania kierowcy. Wzrost bezpieczeństwa i komfortu kierowcy zapewnionego przez Dynamic Light Assist jest znaczny i może być porównywany z tym, który uzyskano w momencie wprowadzenia technologii Xenon.
ACC i Front Assist w szczegółach: Automatyczne regulowanie odległości (ACC) odciąża kierowcę z obowiązku aktywnego hamowania i przyspieszania. ACC znacznie poprawia komfort jazdy i bezpieczeństwo pasywne, zwłaszcza podczas dłuższych podróży autostradowych. Jednocześnie system (po aktywacji) zapewnia przestrzeganie prawnie określonej minimalnej odległości od pojazdu z przodu.
Integralnym elementem ACC jest Front Assist. To rozszerzenie ACC ma na celu zapobieganie kolizjom tylnym. Dzięki czujnikowi radarowemu system monitoruje odległość do pojazdów przed Volkswagenem Phaetonem. Jeśli ta odległość zbliża się do krytycznej, system ostrzega kierowcę w dwóch etapach. Jednocześnie pojazd przygotowuje się do ewentualnego awaryjnego hamowania przez kierowcę. Nawet przed wystąpieniem pewnych sytuacji, Front Assist podejmuje działania zapobiegawcze, wprowadzając hamulce w stan przygotowany, który normalnie aktywowany jest dopiero po naciśnięciu pedału hamulca. System w ten sposób działa jako środek zmniejszający drogę hamowania pojazdu.
Automatyczne regulowanie odległości obsługiwane jest za pomocą odpowiednich przycisków na nowym wielofunkcyjnym kole kierownicy. Działa w wielu aspektach w taki sam sposób, jak system cruise control. Przy włączonym ACC, samochód automatycznie spowalnia (w razie potrzeby do zatrzymania) i przyspiesza w zakresie prędkości ustawionym wcześniej przez kierowcę. ACC można włączyć przy prędkościach od 30 do 200 km/h. System używa radaru do wykrywania ruchu w kącie 12 stopni, który porusza się do 200 metrów przed VW Phaetonem. ACC włącza się i wyłącza za pomocą przycisku ON/OFF po lewej stronie wielofunkcyjnego koła kierownicy. Wszystkie systemy wspomagania kierowcy, w tym ACC, można również włączyć lub wyłączyć jednocześnie, naciskając przycisk pośrodku stalki kierunkowskazów przez ponad sekundę. ACC dezaktywuje się natychmiast po naciśnięciu pedału hamulca przez kierowcę. System może być ponownie włączony za pomocą przycisku 'Resume’ na kierownicy. Następnie kontynuuje używanie wcześniej ustawionej pożądanej prędkości.
Kluczowe informacje na temat systemu automatycznego regulowania odległości można szybko i czytelnie zobaczyć na wielofunkcyjnym wyświetlaczu.
Side Assist w szczegółach: Kolejnym systemem wsparcia w Volkswagenie Phaetonie jest asystent zmiany pasa ruchu (Side Assist). Przy prędkościach 60 km/h lub większych, system ten monitoruje obszar za i z boku VW Phaetona przy użyciu czujników radarowych w zderzaku tylnym (jeden czujnik dla obszaru po lewej i prawie) i wskazuje za pomocą kontrolki ostrzegawczej w ramie lusterka bocznego wszelkie ryzyko potencjalnej kolizji. Obszar monitorowany przez czujniki obejmuje odległość około 50 metrów za pojazdem i 3,6 metra z boku samochodu.