Nazwa Polo istnieje od 1975 roku i była sprzedawana na całym świecie w wersjach hatchback, sedan oraz kombi.
Trzecia generacja Polo, znana jako Mark III, została zaprezentowana publiczności w 1994 roku i była całkowicie nowym modelem zbudowanym na nowej platformie, którą dzieliła z Seat Ibiza. Nowa platforma korzystała z podwozia poprzedniej generacji oraz wielu innych części mechanicznych.
Choć nowy Polo miał podobną deskę rozdzielczą i te same opcje napędu co Ibiza, obie wersje nigdy nie miały wspólnych elementów karoserii.
W 1995 roku Polo można było wyposażone w zupełnie nowy silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra, który dołączono do oferty. Inne dostępne silniki to: 1.3-litrowy, 1.4-litrowy i 1.6-litrowy, wszystkie benzynowe oraz jednostka diesla o pojemności 1.9 litra. Moc wahała się od 44 KM w przypadku jednostki 1.0 do 99 KM w modelach Classic i Variant.
Początkowo Polo było dostępne jako hatchback w wersji trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej, jednak później wprowadzono także wersje sedan i kombi.
Nowe Polo było znacznie lepiej wyposażone niż jego poprzednik, oferując zderzaki w kolorze nadwozia, podgrzewane lusterka elektryczne, filtry pyłków, centralny zamek, światła przeciwmgielne, koła aluminiowe, poduszki powietrzne oraz zagłówki.
Początkowo dostępne były cztery poziomy wyposażenia: podstawowy L, CL, GL oraz najwyższy GLX. Jednak poziomy wyposażenia różniły się w zależności od rynku.