Piąta generacja modelu Polo zadebiutowała w 2009 roku podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie i była zaledwie o cal krótsza od drugiej generacji Volkswagena Golfa.
W przypadku piątego Polo, Volkswagen już zdawał sobie sprawę, że musi wprowadzić pełną gamę wersji nadwoziowych, gdy prezentuje nową generację. Może nie miał wszystkich silników czy skrzyń biegów, ale przynajmniej musiał pokazać wersje 3- i 5-drzwiową dla małego Polo.
Był to znaczący krok z punktu widzenia designu, z kanciastymi liniami i sportowym wyglądem przedniej części. Skośne reflektory i szeroki grill w dolnej części zderzaka powodowały wrażenie sportowości. Wersja trzydrzwiowa miała lekko wznoszącą się linię okien i zamocowane na stałe tylne okna. Volkswagen uznał, że okna otwierane na zawiasach z przodu są bezużyteczne dla pasażerów z tyłu, ale bardzo irytujące dla tych z przodu.
Wewnątrz, 3-drzwiowe Polo oferowało fotele kubełkowe z przodu oraz konsolę środkową pomiędzy nimi, na której znajdowały się dźwignia zmiany biegów i hamulec ręczny. Deska rozdzielcza była typowa dla Volkswagena, z zaokrąglonymi krawędziami, miękkimi materiałami oraz centralnym panelem dla systemu infotainment i jednostki kontroli klimatu. W tablicy rozdzielczej projektanci Polo zainstalowali wyświetlacz TFT pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem, rezygnując z wskaźników poziomu paliwa i temperatury cieczy chłodzącej. Z tyłu standardowo zamontowano dzieloną kanapę (60:40).