Nazwa Polo jest znana od 1975 roku i była sprzedawana na całym świecie w wersji hatchback, sedan oraz kombi.
Trzecia generacja Polo, znana jako Mark III, została zaprezentowana publiczności w 1994 roku i była całkowicie nowym modelem opartym na nowej platformie, współdzielonej z modelem Seat Ibiza. Nowa platforma wykorzystywała podwozie i wiele innych części mechanicznych z poprzedniej generacji.
Nowe Polo miało podobny kokpit oraz te same opcje napędowe co Ibiza, jednak żadne z nadwozi nie były ze sobą wymienne.
W 1995 roku Polo mogło być wyposażone w nowy silnik benzynowy o pojemności 1.0 litra, który dołączono do oferty. Inne dostępne silniki to jednostki 1.3-litrowa, 1.4-litrowa, 1.6-litrowa (wszystkie benzynowe) oraz 1.9-litrowy silnik diesla. Moc wahała się od 44 KM uzyskiwanych z silnika 1.0 litra do 99 KM w modelach Classic i Variant.
Początkowo Polo było dostępne jako hatchback w wersji trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej, jednak później wprowadzono również wersje sedan i kombi.
Nowe Polo było znacznie lepiej wyposażone niż jego poprzednik, oferując zderzaki w kolorze nadwozia, podgrzewane lusterka elektryczne, filtry pyłków, centralny zamek, reflektory przeciwmgielne, felgi aluminiowe, poduszki powietrzne oraz zagłówki.
Początkowo dostępne były cztery poziomy wyposażenia: bazowy L, CL, GL oraz najwyższy GLX. Jednak poziomy wyposażenia różniły się w zależności od rynku.