Volkswagen w 2005 roku odświeżył czwartą generację Polo, wprowadzając istotne zmiany zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu.
Małe Polo stało się już większe od pierwszej generacji Golfa, a jego oferta rozwinęła się w kierunku czegoś więcej niż tylko budżetowego samochodu. Niektóre wersje były droższe niż pojazdy innych producentów w segmencie kompaktowym, dlatego Volkswagen musiał zaoferować coś więcej niż tylko logo na grillu, aby uzasadnić wyższą cenę.
Czasami, aby dostrzec różnice między odnowioną a nieodnowioną wersją auta, potrzebne jest wyczucie. Nie w tym przypadku. Polo z 2005 roku (Typ 9N3) zrezygnowało z podwójnych, okrągłych świateł, przypominających Lupo, na rzecz stylu z coupe-kabrioletu EOS. Ich zewnętrzna strona była zaokrąglona, a wewnętrzna miała węższy, kanciasty kształt. Z boku można było dostrzec kierunkowskazy wbudowane w lusterka, co było nowością w rodzinie Polo. Z tyłu nowe światła tylne miały nowy design, z lampą wsteczną umieszczoną na dole.
W środku producent wprowadził mniej widoczne zmiany, w zależności od opcji, ale znacznie podniósł jakość materiałów oraz wprowadził nowe kierownice i gałki zmiany biegów. System infotainment został ulepszony i oferował łączność Bluetooth oraz system nawigacji, w zależności od opcji. Dostępne były nowe, sportowo zainspirowane kierownice z trzema ramionami. W wersji pięciodrzwiowej Polo zapewniało łatwiejszy dostęp do tylnych siedzeń, co czyniło je klasycznym pojazdem do przewozu dzieci do szkoły. Tylną kanapę można było dzielić w proporcji 60/40, co zwiększało pojemność bagażnika z 270 litrów do 1,030 litrów.
Pod maską producent zaoferował bardzo szeroki wybór silników, począwszy od odnowionego silnika benzynowego 1.2 litra, a kończąc na mocnym, 1.9-litrowym silniku turbo-diesel o mocy 130 KM. W zależności od opcji dostępne były manualne skrzynie biegów o pięciu lub sześciu przełożeniach oraz automatyczna.
Z okazji 30-lecia modelu Polo, Volkswagen zaprezentował zaktualizowaną generację swojego bestsellera wiosną 2005 roku. Nowy model, dostępny w wersjach dwu- i cztero-drzwiowej, ustanawia nowe standardy w swojej klasie pod względem jakości wykonania i materiałów, komfortu, bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego oraz technologii silnikowych.
PROJEKT / WYMIARY
Przerobiona przednia część, z radiatorową osłoną w kształcie litery V, nadaje Volkswagenowi Polo znacznie bardziej wyrazisty wygląd. Twarz nowego Polo charakteryzuje się również projektowymi reflektorami, które są teraz podobne do tych z modelu Passat. Kierunkowskazy zintegrowano z nowoczesnymi lusterkami bocznymi w aktualnym stylu VW. Tył pojazdu również przeszedł istotne modyfikacje, z oknem w dolnej ramie w kształcie V, podobnym do przodu, oraz nowymi światłami tylnymi, które nawiązują do designu reflektorów.
W porównaniu do swojego poprzednika, całkowita długość bardziej dojrzałego Polo wzrosła o 19 milimetrów, do 3,916 milimetrów, z powodu przeprojektowanych zderzaków; jednak szerokość (1,650 milimetrów) i wysokość (1,465 milimetrów) pozostają takie same.
WERSJE / SILNIKI / BEZPIECZEŃSTWO
Volkswagen Polo jest oferowany w trzech wersjach stylistycznych: „Trendline”, „Comfortline” i „Sportline”. Pod względem silników dostępnych jest pięć silników benzynowych o mocy od 44 kW / 60 KM do 77 kW / 105 KM oraz cztery silniki diesla z bezpośrednim wtryskiem turbo o mocy od 51 kW / 70 KM do 96 kW / 130 KM (szczegółowe informacje na temat silników znajdują się w sekcji „Przegląd silników benzynowych i diesla”). Wszystkie silniki spełniają normy emisji EU 4.
Już w standardowym wyposażeniu podstawowej wersji Trendline z mocą 44 kW znajdują się poduszki powietrzne z przodu i z boku, ABS, asystent hamowania, przygotowanie Isofix do dwóch fotelików dziecięcych z tyłu, uchwyty na kubki z tyłu, elektrycznie wzmacniana antena dachowa, wskaźnik prędkości i wyświetlacz interwału serwisowego, przednie szyby elektryczne, system mycia/spryskiwania tylnych szyb z przełącznikiem interwałowym, filtr pyłków, oświetlenie wnętrza z opóźnieniem wyłączenia, regulowana pionowo i poziomo kolumna kierownicza, lusterka kosmetyczne w osłonach przeciwsłonecznych, składane tylne siedzenia i oparcia, elektro-hydrauliczny układ kierowniczy, zielone szkło odporne na ciepło oraz centralne zamki. Wersje o mocy 74 kW i 96 kW są również wyposażone w Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP). Jest to integralny element wysokiej klasy zawieszenia. Powód: Zawieszenie McPherson z przodu i wielowahaczowe z tyłu sprawiają, że Polo należy do najbezpieczniejszych samochodów w tym segmencie.
Park Pilot, wskaźnik ciśnienia w oponach oraz funkcja doświetlania drogi powrotnej dla reflektorów. Nowością są również opcjonalne przyciemniane szyby boczne i tylna szyba z specjalnym szkłem izolującym, które pochłania do 65 procent światła. I wreszcie, ale nie mniej ważne, dostępne jako opcjonalne wyposażenie: system poduszek powietrznych dla głowy, gotowość na telefon komórkowy, przesuwany/uchylany szklany dach, skórzane fotele, zintegrowany fotelik dziecięcy, czujnik deszczu oraz automatyczne lusterko wsteczne przeciwsłoneczne, sportowe zawieszenie, radio/system audio CD, system nawigacji radiowej, półautomatyczny system klimatyzacji (Climatronic: standard w Comfortline i Sportline), klimatyzacja (Climatronic) i oczywiście ESP, by wymienić tylko kilka szczegółów.
WNĘTRZE / BAGAŻNIK
Nowy Volkswagen Polo, dostępny w wersjach dwu- i cztero-drzwiowej z dużym tylnym włazem, również przeszedł modernizację we wnętrzu. Wysokiej jakości materiały w ekskluzywnym i świeżym designie wprowadzają nowe akcenty. Wszystkie użyte materiały wyglądają i sprawiają wrażenie wysokiej jakości – jak można się tego spodziewać. Oprócz zmodernizowanej grafiki wskaźników, wprowadzono również nowe koła kierownicy. Czteroramienne koło kierownicy w wersji podstawowej zapewnia lepszą przyczepność. Dostępne jest również skórzane koło kierownicy w nowoczesnym, trójramiennym designie. Faktem jest, że po zamknięciu drzwi pojawia się niepewność co do klasy pojazdu, w którym się siedzi. Powód tkwi w dobrym wykorzystaniu przestrzeni, jakości systemu siedzeń, dobrze zorganizowanym kokpicie z okrągłymi wskaźnikami, ergonomicznym układzie elementów sterujących oraz doskonałości tkanin. Takie elementy są na tyle przekonujące, że zacierają konwencjonalne granice klas.
Rzut oka do bagażnika pokazuje, że Polo oferuje dużo miejsca w kompaktowej przestrzeni: W zależności od konfiguracji tylnych siedzeń, oferuje objętość od 270 do 1,030 litrów.
Przegląd silników benzynowych
1.2 o mocy 44 kW / 60 KM: Silnik 1.2 l 44 kW / 60 KM może być polecany jako szczególnie oszczędny model w podstawowej ofercie silników. Trzycylindrowy, dwuzaworowy silnik łączy tanie użytkowanie z nowoczesną technologią: Dzięki wałowi przeciwwagowemu, mały silnik trzycylindrowy ma płynne osiągi, które nie ustępują silnikom czterocylindrowym. Korzysta również ze swojej trzycylindrowej konstrukcji, co oznacza niższe zużycie paliwa. Silnik podstawowy dla Volkswagena Polo zużywa średnio 5.8 l paliwa premium na 100 km. Prędkość maksymalna: 157 km/h.
1.2 o mocy 51 kW / 70 KM: Drugi kandydat wśród silników Otto oferowanych dla Polo również dysponuje trzema cylindrami, o pojemności 1.2 l. Główna różnica w stosunku do silnika podstawowego dotyczy głowicy cylindrów, gdzie ten silnik posiada cztery zawory zamiast dwóch w każdej komorze spalania. Bardzo popularny silnik trzycylindrowy o mocy 51 kW / 70 KM zużywa tylko 5.9 l paliwa na 100 km. Prędkość maksymalna: 162 km/h.
1.4 o mocy 59 kW / 80 KM: Czterocylindrowa jednostka w aktualnym asortymencie Polo zaczyna od silnika 1.4 l. Z mocą 55 kW / 75 KM silnik czterocylindrowy oferuje potencjał dynamicznych osiągów. Już od 2,200 obr./min dostarcza 90 procent maksymalnego momentu obrotowego i osiąga szczytową moc 126 niutonometrów przy 3,800 obr./min. Prędkość maksymalna: 175 km/h. Średnie zużycie paliwa: 6.3 l premium. Volkswagen Polo 1.4 jest również dostępny z automatyczną skrzynią biegów.
1.4 o mocy 74 kW / 100 KM: Jeśli w wyborze silnika zależy Ci na osiągach w trzystu koni, to odpowiedź znajduje się w drugiej wersji silnika 1.4 l. Silnik ten jest ściśle związany z silnikiem o mocy 55 kW, ale został zmodyfikowany na wiele sposobów w celu zwiększenia wydajności. Prędkość maksymalna wynosząca 188 km/h jest odpowiednim dynamicznym wynikiem.
1.4 FSI o mocy 63 kW / 86 KM: Najnowszy silnik benzynowy 1.4 l w gamie Polo to silnik z bezpośrednim wtryskiem (FSI). O mocy 63 kW / 86 KM, ten silnik przekonuje także bardzo niskim zużyciem paliwa. Średnio Volkswagen Polo 1.4 FSI zużywa tylko 5.8 l paliwa premium na 100 km. W porównaniu do silnika benzynowego z konwencjonalnym systemem mieszania paliwa, ta poprawiona wydajność jest szczególnie widoczna w ruchu miejskim. Tutaj Polo 1.4 FSI zużywa o 13 procent mniej paliwa niż silnik czterocylindrowy z konwencjonalnym wtryskiem paliwa.
Przegląd silników diesla
1.4 TDI o mocy 51 kW / 70 KM: Nowy silnik 1.4 l 51 kW / 70 KM, dostępny teraz dla Volkswagena Polo, ułatwia wejście do świata TDI w bardziej nowoczesny sposób. Trzycylindrowy silnik wyposażony w jednostki wtryskowe dostarcza już 155 niutonometrów momentu obrotowego przy respektowanej prędkości 1,600 obr./min. Jego potężny wygląd towarzyszy znakomita oszczędność paliwa: Średnio 4.5 l diesla na 100 km.
1.4 TDI o mocy 59 kW / 80 KM: W aktualnym asortymencie Polo nowością jest dodatkowy trzycylindrowy TDI. Oferuje zwinne 59 kW / 80 KM z pojemności 1.4 l. Modyfikacje w sterowaniu silnikiem i dostosowanie przepływu paliwa dały temu silnikowi wzrost mocy i momentu obrotowego (195 niutonometrów przy 2,200 obr./min). Dzięki temu typowi silnika Polo osiąga prędkość maksymalną 174 km/h i zużywa tylko 4.4 l diesla na 100 km.
1.9 TDI o mocy 74 kW / 100 KM: Dwa czterocylindrowe silniki TDI dostępne dla Polo również błyszczą pełną prędkością przy niskim zużyciu paliwa. Wersja 74 kW, na przykład: maksymalna prędkość 188 km/h przy średnim zużyciu tylko 4.9 l diesla na 100 km. Maksymalny moment obrotowy: 240 niutonometrów.