Volkswagen postanowił rozszerzyć swoją ofertę o większy model w segmencie małych samochodów, Polo, wprowadzając go na rynek jako dwudrzwiowy sedan w 1982 roku.
Polo zbudowano na platformie Audi 50, a podczas gdy marka z czterema pierścieniami przekształcała się w producenta pojazdów premium, VW pozostał w kategorii masowego rynku z takimi modelami jak Polo, Golf, Passat czy Jetta. Polo było dostępne w trzech wersjach nadwozia: trzydrzwiowym hatchbacku, trzydrzwiowym kombi oraz dwudrzwiowym coupe, znanym również jako Derby.
Na zewnątrz Polo zachowało ten sam wygląd przedniej części, co jego rodzeństwo, z parą okrągłych reflektorów i czarną plastikową kratką z poziomymi szczelinami pomiędzy nimi. Jego design zewnętrzny był bliższy trzydrzwiowemu hatchbackowi, ale z dodatkowym bagażnikiem z tyłu. Szerokie poziome światła tylne uniemożliwiły producentowi wykonanie głębszej pokrywy bagażnika, co spowodowało wysoką strefę załadunku.
Wewnątrz, Polo Classic/Derby miało płaską, minimalistyczną deskę rozdzielczą z centralnym panelem dla radia, które było dostępne opcjonalnie obok miejsca kierowcy. W zależności od wyboru silnika i poziomu wyposażenia, Volkswagen zamontował dwa duże wskaźniki w zestawie instrumentów. W wersjach podstawowych znajdował się duży zegar, natomiast w wyższych poziomach wyposażenia oferowano obrotomierz. W przeciwieństwie do swojego hatchbackowego rodzeństwa, wersja trzydrzwiowa nie miała składanych tylnych siedzeń.