Mały Polo GTI celował wysoko, konkurując z liderem segmentu małych samochodów, Renault Clio RS, wyposażony w turbodoładowany silnik czterocylindrowy oraz automatyczną skrzynię DSG.
Kiedy kompaktowe hot-hatche stały się zbyt drogie dla młodych ludzi, producenci zaczęli oferować mniejsze samochody z bardziej mocnymi silnikami. Volkswagen Polo GTI musiał zmierzyć się z silną konkurencją ze strony Clio RS, Peugeot 207 GTI, Ford Fiesta ST oraz Opel Corsa OPC. Jednak twórca kategorii hot-hatch nie poddał się i przemienił małe Polo w prawdziwego „pocket rocket”. Volkswagen wprowadził go na rynek w 2005 roku, a od tego czasu model ewoluował. Do 2010 roku był już w drugiej generacji, a producent wiedział, czego klienci oczekują od Polo GTI.
Jego trzydrzwiowa karoseria doskonale współgrała z osiągami samochodu. Z przodu znajdowały się reflektory LED z dziennymi światłami, a zderzak był szeroki i miał dużą wlot powietrza, podczas gdy główny grill z dwoma szczelinami wyglądał jak kolejna skrzynka na kółkach. Z tyłu Volkswagen umieścił spojler na dachu nad klapą bagażnika, a podwójny układ wydechowy potwierdzał status samochodu.
Wewnątrz producent zainstalował tapicerkę w wzór Tartan, która przypominała oryginalny Golf GTI. Volkswagen zamontował standardowy wyświetlacz infotainment z ekranem dotykowym na centralnej konsoli, nazwany „Composition Touch”, z łącznością Bluetooth i możliwością mirroringu ekranu z telefonów komórkowych. Z tyłu znajdowała się taka sama kanapa dzielona w proporcji 60/40, która zwiększała pojemność bagażnika z 204 litrów do 992 litrów.
Pod maską Volkswagen zamontował ulepszony silnik z Scirocco o pojemności 1.8 litra. Jego moc 192 KM wystarczała, aby zredukować czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h do 6.9 sekundy. Standardowa skrzynia biegów to sześciobiegowa manualna, podczas gdy producent oferował jako opcję siedmiobiegową automatyczną skrzynię (dual-clutch).
Nowy Volkswagen Polo GTI jest wyraźnie rozpoznawalny jako sportowy flagowiec serii, zarówno w wersji 2-drzwiowej, jak i 4-drzwiowej. Nowo zaprojektowane zderzaki oraz typowe dla GTI insignia, takie jak charakterystyczne felgi i czerwone paski w grillu oraz reflektory H7 lub opcjonalne reflektory LED, nadają samochodowi dynamiczny wygląd. Polo GTI wyposażone jest również w sportowe zawieszenie jako standard, obniżając swoje usytuowanie na drodze o 15 mm. Przy długości zewnętrznej wynoszącej 3983 mm i szerokości 1682 mm (1901 mm z lusterkami) Polo (wysokość: 1450 mm) jest jednym z najbardziej kompaktowych samochodów sportowych na rynku.
Sekcja przednia GTI
Polo GTI dostępne jest po raz pierwszy z reflektorami LED (krótkimi i długimi) oraz światłami dziennymi również wykonanymi w technologii LED. Cechy charakterystyczne Polo GTI to czerwony pasek otaczający grill z charakterystyczną strukturą plastra miodu GTI; w nowym GTI ten pasek przechodzi w reflektory. Dolny, znacznie większy wlot powietrza również zyskał nowo zaprojektowaną kratkę w kształcie plastra miodu i jest otoczony z każdej strony standardowymi światłami przeciwmgielnymi (w tym światłami skrętnymi) oraz splitterami, które są rodzajem spojlerów stosowanych w sportach motorowych. Standardowe wyposażenie GTI obejmuje również ParkPilot z przodu i z tyłu, ogrzewane dysze spryskiwaczy oraz system czyszczenia reflektorów.
Reflektory LED
Te podwójne reflektory LED, o wysoce szczegółowym awangardowym designie, są nie do pomylenia – nawet z daleka – ze względu na swoją konstrukcję i widoczne reflektory. Światło reflektorów LED jest jeszcze bielsze i bardziej zbliżone do światła dziennego niż światła xenonowe, a także mniej obciążające dla oczu kierowców podczas jazdy o świcie, zmierzchu lub w nocy.
Silhouette i tył GTI
Silhouette i tył również szczycą się sportowymi cechami designu. Progi drzwiowe są wyraźnie poszerzone, co zwiększa sportowy wygląd Polo GTI, a nowe felgi aluminiowe z stylizacją GTI (rozmiar: 7.5J x 17) przez które widoczne są błyszczące czerwone zaciski hamulcowe. Z tyłu, spojler dachowy GTI, wyraźna antena dachowa, zespoły świateł tylnych w 'Ciemnoczerwonym’, zewnętrzny dyfuzor o czarnej fakturze oraz podwójne rury wydechowe umieszczone po lewej stronie pojazdu kontynuują sportowy motyw. Nie można również pominąć napisu GTI, który zajmuje swoje właściwe miejsce z tyłu, w grillu oraz na błotnikach tego Polo.
Kolory GTI
Nowe Polo GTI dostępne jest w wyborze siedmiu kolorów – monochromatycznych 'Czysta biel’, 'Flasz czerwony’ i 'Czarny’, metalicznych 'Refleksyjny srebrny’, 'Głęboki czarny’ i 'Niebieski jedwab’, oraz perłowym 'Białym Oryks’.
Design wnętrza i cechy
Wnętrze nowego Polo GTI charakteryzuje się nowo „zmieszanymi” insigniami GTI, w tym charakterystycznym wzorem 'Clark’ na tapicerce najwyższej klasy sportowych siedzeń (z przodu) oraz systemie kanapy tylnej, a także licznymi ogólnymi usprawnieniami, które pojawiają się w serii w ich najnowszych zaktualizowanych wersjach. Należy do nich nowe zestawienie wskaźników o wyglądzie 3D (w stylu GTI) oraz przeprojektowany układ sterowania na przekształconej konsoli centralnej. Na górnym poziomie sterującym, tuż pod otworami wentylacyjnymi, znajduje się panel sterowania, który został rozszerzony z siedmiu do dziewięciu przycisków; umieszczony w środku i łatwy do osiągnięcia, przykładowo, przełącznik świateł awaryjnych. Specjaliści od wnętrz również zoptymalizowali sterowanie systemem klimatyzacji, który jest standardem w Polo GTI (opcjonalnie 'Climatronic’ automatyczna regulacja klimatu). Są one rozmieszczone poniżej systemu multimedialnego. Chromowane akcenty na panelach wykończeniowych drzwi, otworach wentylacyjnych i wokół konsoli zmiany biegów dopełniają wyszukanej atmosfery. A Polo GTI oferuje również zupełnie nową generację systemów infotainment.
Charakterystyczne insignia GTI
GTI czerwony akcentuje sportowy design wnętrza. Skórzana kierownica sportowa, dostosowana z Golfa GTI, ma kontrastowe czerwone przeszycia, podobnie jak dźwignia biegów i dźwignia hamulca ręcznego; dywaniki podłogowe również mają obrzeża z czerwonym obszyciem. Kierowca i pasażer siedzą na najwyższej klasy podgrzewanych sportowych siedzeniach z regulacją wysokości, z centralnymi panelami obitymi ekskluzywnym materiałem w stylu sportowym 'Clark’ wspomnianym powyżej (zewnętrzne sekcje są w 'Czarnym’ kolorze i również mają kontrastowe czerwone przeszycia); sportowe fotele w wzorze kraty są standardowym wyposażeniem tego ikony wysokich osiągów od momentu wprowadzenia pierwszego GTI w 1976 roku. Przedni podłokietnik z schowkiem, zestaw wskaźników w designie GTI, czarna podsufitka i aluminiowe nakładki pedałów dopełniają dynamicznej i ekskluzywnej atmosfery wnętrza. Fotele Polo GTI można również zamówić w opcjonalnej wersji 'Alcantara / skórzana’. Jeśli chodzi o funkcjonalność, rozszerzony zakres standardowego wyposażenia obejmuje również oświetlenie podłogi, aktor dźwięku, system ostrzegania kierowcy, wyświetlacz wielofunkcyjny 'Plus’ oraz system infotainment 'Composition Touch’.
Dynamika i codzienna praktyczność
Polo GTI nie osiągnęło swojej wyjątkowej dynamiki kosztem codziennej praktyczności. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Wewnątrz samochód prezentuje przejrzystość, ergonomiczną konstrukcję i jest bardzo wszechstronny. 2-drzwiowa wersja Polo GTI ma funkcję 'Easy Entry’, która umożliwia przesunięcie przednich siedzeń do przodu w jednym prostym ruchu, a następnie ich powrót do pierwotnej pozycji. Polo GTI jest również opcjonalnie dostępne w wersji 4-drzwiowej, co jeszcze bardziej ułatwia dostęp do tyłu. W obu wersjach tego pięcioosobowego pojazdu kanapa tylna jest dzielona w proporcji 60-40, a oparcia można złożyć. Z pięcioma osobami na pokładzie, Polo GTI oferuje pojemność bagażnika wynoszącą 204 litry; z złożoną kanapą bagażnik rozszerza się do 882 litrów.
Postępowy świat infotainment
Systemy radiowe i radio-nawigacyjne Polo GTI zostały przeprojektowane; reprezentują drugą generację modularnego systemu infotainment (MIB), odzwierciedlając nowoczesną technologię. W zależności od wersji, systemy oferują funkcje takie jak Bluetooth audio streaming (z smartfonem, w tym wyświetlanie okładek i kontrola dotykowa), czujnik zbliżeniowy (inne szczegóły menu są wyświetlane, gdy ręka zbliża się do ekranu), powiększanie mapy dwoma palcami w trybie nawigacji (jak w smartfonie) oraz połączenie smartfona z zewnętrzną anteną za pomocą bezprzewodowego interfejsu 'Comfort’. Cyfrowe radio DAB+ można dodać do wszystkich czterech systemów – 'Composition Touch’ (standard w Polo GTI), 'Composition Colour’, 'Composition Media’ oraz 'Discover Media’. Dodatkowo, specjalne aplikacje na smartfony można uzyskać na ekranie dotykowym za pomocą MirrorLink™.
MirrorLink™ przynosi aplikacje na pokład
MirrorLink™ oferowane jest jako opcja w połączeniu z systemami infotainment 'Composition Media’ i 'Discover Media’ w Polo GTI. Umożliwia to wyświetlanie i kontrolowanie treści oraz funkcji pokazanych na kompatybilnym smartfonie z systemem Android na ekranie dotykowym systemu infotainment Polo. Aby uniknąć rozpraszania kierowcy, podczas jazdy dostępne są tylko specjalnie skonfigurowane aplikacje. Na przykład Volkswagen oferuje aplikacje, które mogą uzyskać dostęp do danych pojazdu, takich jak prędkość obrotowa silnika, prędkość samochodu i poziom paliwa, oprócz geo-koordynatów z jednostki nawigacyjnej. Można używać także aplikacji, które nie są bezpośrednio związane z obsługą pojazdu, takich jak internetowe radio i serwisy informacyjne, o ile wspierają one MirrorLink™. Aby poprawić jakość odbioru i jednocześnie zmniejszyć promieniowanie z telefonu komórkowego, smartfon można bezprzewodowo połączyć z zewnętrzną anteną Polo GTI – za pomocą interfejsu 'Comfort’. Wystarczy umieścić telefon w schowku znajdującym się w konsoli centralnej. Telefon ładowany jest za pomocą złącza USB.
Silnik i skrzynia biegów
Dynamiczne serce Polo GTI to nowo opracowany silnik czterocylindrowy EA888. Wersja 2.0 litra z tej rodziny silników jest stosowana do napędu Golfa GTI i innych pojazdów. Nowe Polo GTI wyposażone jest w trzecią generację EA888 o pojemności 1798 cm3. Silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem rozwija moc 141 kW / 192 KM. Wartość ta jest osiągana w zakresie od 4200 do 6200 obr/min (wersja z 6-biegową manualną skrzynią); dla 7-biegowego DSG zakres wynosi od 5400 do 6200 obr/min. Te różnice wynikają z technicznych różnic w parametrach projektowych skrzyń biegów. To samo dotyczy wartości momentu obrotowego: wariant DSG dostarcza maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm w zakresie od 1250 do 5300 obr/min, podczas gdy wartości dla wersji z manualną skrzynią to 320 Nm w zakresie od 1450 do 4200 obr/min. Jednak różnice w momencie obrotowym nie mają wpływu na osiągi pojazdu (maksymalna prędkość i przyspieszenie z 0-100 km/h). Mówiąc jednak, wersja manualna startuje nieco szybciej, podczas gdy zużycie paliwa wersji DSG jest jeszcze niższe.
Wtrysk bezpośredni i wielopunktowy
Niezależnie od skrzyni biegów i związanych z nią maksymalnych momentów obrotowych, 1.8 TSI to silnik wysokiej technologii. W tej trzeciej generacji silnika znalazło się wiele nowych technologii, w tym chłodzenie cieczy spalinowej do turbosprężarki, które zostało całkowicie zintegrowane z głowicą cylindrów. Ta chłodzona cieczą zintegrowana kolektor wydechowy ma istotny wkład w poprawę zużycia paliwa przy pełnym obciążeniu. Dodatkowo TSI posiada zmienną synchronizację zaworów z podwójnym ustawieniem wałków rozrządu. Ponadto, wysokość zaworów po stronie wydechowej można przełączać w dwóch etapach. Umożliwia to optymalne sterowanie procesem wymiany ładunku dla lepszej wydajności, oszczędności paliwa i niższych emisji. Czterocylindrowy silnik wyposażony jest również w podwójny system wtrysku wysokociśnieniowego (200 bar) z bezpośrednim i wielopunktowym wtryskiem. Swobodnie wybierany typ wtrysku skutkuje niższymi emisjami cząstek i zmniejsza także zużycie paliwa w szerokich zakresach wydajności.
Inteligentne zarządzanie cieplne
Kolejnym wyróżniającym się punktem jest pierwsze zastosowanie nowo opracowanej kontroli obrotowej w tym silniku w celu wdrożenia inteligentnego systemu zarządzania cieplnego: na przykład, teraz możliwe jest całkowite zablokowanie dopływu chłodziwa do silnika podczas fazy nagrzewania 1.8 TSI lub zredukowanie go do minimum, aby szybciej osiągnąć temperaturę roboczą silnika. Gdy silnik działa w normalnej temperaturze, następuje w pełni zmienna kontrola temperatury chłodziwa, która może być szybko dostosowana do idealnego poziomu dla silnika w zależności od obciążenia silnika i warunków zewnętrznych.
Nowa turbodoładowarka, mniejsza waga
Udało się również zmniejszyć wagę silnika, który ma nową jednoscrollową turbodoładowarkę. Znaczna część oszczędności pochodzi z nowej cienkościennej skrzyni korbowej (3 mm grubości), zoptymalizowanego wału korbowego, zintegrowanego kolektora wydechowego, plastikowej miski olejowej oraz zastosowania śrub aluminiowych. Łączna redukcja: 5.4 kg.
Efektywna zwinność
Wszystkie te działania tworzą imponujący obraz: podstawowa rewizja wszystkich grup funkcji, w tym redukcja wewnętrznego tarcia sprawiają, że 1.8 TSI w Polo GTI jest jednym z najbardziej efektywnych i zwinnych silników w swojej klasie. Podobnie jak w przypadku wszystkich najnowszych generacji Polo, GTI spełnia normę emisji EU6. Zrównoważony rozwój jest tu kluczowym hasłem, jeśli chodzi o dane dotyczące zużycia i emisji: 5.6 l/100 km (co odpowiada 129 g/km CO2) w połączeniu z 7-biegowym DSG oraz 6.0 litrów (139 g/km CO2) z wersją 6-biegową manualną. Jednak osiągi samochodu mówią same za siebie: w każdej wersji, Polo GTI przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6.7 sekundy. Obie wersje mają maksymalną prędkość 236 km/h.
Skrzynie biegów
Nowe Polo GTI jest dostarczane jako standard z dobrze zestrojoną 6-biegową skrzynią biegów, która oferuje dobrą precyzję zmiany biegów. Opcjonalnie dostępna jest również 7-biegowa skrzynia z podwójnym sprzęgłem (DSG) dla maksymalnej efektywności, dynamiki i komfortu. Automatyczna skrzynia biegów została specjalnie skonfigurowana dla silnika GTI o mocy 192 KM w różnych indywidualnych parametrach, charakterystykach i mapach silnika.
Podwozie i systemy wspomagające
Całkowicie przeprojektowane sportowe zawieszenie Polo GTI zapewnia wyjątkowo zwinne i bezpieczne prowadzenie. Techniczną podstawą tego jest konfiguracja z przednią osią typu McPherson i osią skrętna dla tylnych kół. Podwozie GTI jest o 10 mm niższe z przodu i o 15 mm niższe z tyłu w porównaniu do słabszych modeli Polo. Inżynierowie podwoziowi osiągnęli minimalizację przechyłów w niezwykle zwrotnym i responsywnym Polo GTI. Jednym z czynników odpowiedzialnych za to jest mocniejsza stabilizator na przedniej osi. Zastąpienie 7-calowych kół felgami o szerokości 7.5 cala również przyczyniło się do poprawy prowadzenia; nowo zaprojektowane 17-calowe koła mają opony 215/40. Prowadzenie pojazdu jest dalej udoskonalane dzięki nowemu systemowi kierowniczemu. Polo ma również standardowo zamontowane ESC (elektronika stabilizacji). Ciśnienie w oponach monitorowane jest przez Wskaźnik Monitorowania Ciśnienia w Oponach (TMI), który również jest standardem. Bezpieczeństwo w nowym Polo GTI jest dodatkowo wzmacniane przez Automatyczny System Hamowania Po Kolizji oraz System Ostrzegania Kierowcy, które również są standardowym wyposażeniem.
Kierownica elektro-mechaniczna
Po raz pierwszy Polo GTI dostępne jest z elektro-mechaniczną wspomaganiem kierownicy, z charakterystyką dostosowaną do dynamiki najlepszego modelu w serii. Kompaktowy system został bezpośrednio zintegrowany w kolumnie kierowniczej. Nowy system kierowniczy Polo charakteryzuje się bardzo precyzyjną i zwinną reakcją oraz właściwościami kierowniczymi, dobrze izolując nierówności drogi. Moment skrętny stosowany przez kierowcę jest wzmacniany przez silnik elektryczny, który przekazuje swoją moc na kolumnę kierowniczą przez przekładnię śrubową.
'Sport Select’ zawieszenie w tym 'Sport Performance Kit’
Po raz pierwszy Volkswagen oferuje elektronicznie regulowane amortyzatory w Polo GTI. Stanowią one podstawową technologię nowego, opcjonalnego zawieszenia 'Sport Select’, które w przypadku GTI jest dostępne tylko w połączeniu z 'Sport Performance Kit’. Podstawowe strojenie tego zawieszenia jest już sportowe, ale bardziej komfortowe niż w tradycyjnym zawieszeniu sportowym. Gdy kierowca naciśnie przycisk 'Sport’ (w górnej części konsoli centralnej), aktywuje to elektromechaniczny zawór przełączający w amortyzatorach, co zmienia ich ustawienie z sportowego, zorientowanego na komfort, na sztywniejsze, charakterystyczne dla prawdziwego zawieszenia sportowego. Dodatkowo 'Sport Performance Kit’ nadaje nowemu elektro-mechanicznemu wspomaganiu kierownicy jeszcze sportowszą charakterystykę. To samo dotyczy reakcji pedału przyspieszenia. Równocześnie, dźwięk silnika słyszany wewnątrz samochodu również zmienia się za pomocą aktora dźwięku. I w końcu, jeśli nowo Polo GTI jest wyposażone w 7-biegowe DSG, skrzynia biegów automatycznie zmienia się z trybu D na tryb S.
Hamulec
Polo GTI wyposażone jest w system hamulcowy odporny na blaknięcie o średnicy 16 cali. Przednie koła mają wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm, a z tyłu znajdują się tarcze o średnicy 230 mm. Czerwone zaciski hamulcowe to cecha charakterystyczna GTI.
ESC Sport
Jak wspomniano, Polo GTI wyposażone jest w ESC, elektroniczny system stabilizacji, jako standard. Może być dostosowany do użycia na torze wyścigowym. Działa to w ten sposób: naciskając przycisk ESC, tymczasowo wyłącza kontrolę trakcji (ASR), natomiast dłuższe naciśnięcie przycisku przez ponad trzy sekundy aktywuje tryb ESC Sport. To podnosi próg kontroli ESC; opóźnienie interwencji ESC ma szczególne zalety w przypadku prowadzenia na torze wyścigowym. Dzięki aktywnemu XDS+ możliwe jest osiągnięcie doskonałych wyników na torze, nawet przy bardzo sportowym stylu jazdy. W odpowiednim menu w systemie infotainment kierowca ma możliwość bezpośredniego wyboru trybów ESC 'ASR off’ oraz 'ESC Sport’. Inne elementy ESC to system zapobiegający blokowaniu kół (ABS), Asystent Utrzymania Na Wzgórzu, kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), elektroniczna blokada różnicowa (EDL) oraz, jak wspomniano, funkcja dynamiki pojazdu XDS+, która jest nowa w Polo GTI. W połączeniu z podwoziem tak neutralnym, jak i sportowym, oraz nowym, precyzyjnym elektro-mechanicznym wspomaganiem kierownicy, te elektroniczne systemy zapewniają wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa bez kompromisów w zakresie dynamiki jazdy.
XDS+
Technicznie, elektroniczna blokada różnicowa XDS+ to funkcjonalność, która jest zintegrowana w elektronicznym programie stabilizacji (ESC) dla poprawy dynamiki pojazdu. Ten system, doskonalenie pierwszego XDS, który został zainstalowany w większym Golfie, zwiększa zwinność, stosując interwencje hamulcowe na wewnętrznych kołach na obu osiach podczas zakrętów, aby zmniejszyć wymagany kąt skrętu. Dodatkowo, XDS+ działa na wszystkich wyobrażalnych wartościach współczynnika tarcia, co skutkuje bardziej precyzyjnym prowadzeniem, nawet na śniegu. Znane właściwości XDS – takie jak znacznie zmniejszone podsterowność i poprawiona przyczepność – zostały również dalej udoskonalone.
Automatyczny system hamowania po kolizji
Technologiczną atrakcją nowego Polo GTI jest standardowy Automatyczny System Hamowania Po Kolizji. Po kolizji, automatycznie hamuje pojazd, aby uniknąć kolizji wtórnych lub zmniejszyć ich powagę. Automatyczny system hamowania po kolizji uruchamiany jest po wykryciu kolizji pierwotnej. Zapewnia to kontrolowane prowadzenie samochodu przez kierowcę, nawet w przypadku automatycznego hamowania. Kierowca może „zignorować” Automatyczny System Hamowania Po Kolizji w dowolnym momencie, na przykład przez wyraźne przyspieszenie. Automatyczny System Hamowania Po Kolizji również dezaktywuje się, jeśli kierowca inicjuje mocne hamowanie z większym spadkiem prędkości niż prędkość systemu.
System ostrzegania kierowcy