W 1982 roku Volkswagen wprowadził model Santana na wybrane rynki, ale w rzeczywistości był to bardziej przerobiony Passat B2, z niewielkimi różnicami.
Niemiecki producent dostrzegł możliwość wykorzystania specyficznych nazw dla specyficznych rynków. W krajach hiszpańsko- i portugalskojęzycznych nazwa była łatwiejsza do zapamiętania niż Passat. Dlatego w Ameryce Południowej Volkswagen dłużej utrzymywał tę nazwę. Była ona także używana dla pojazdów produkowanych w 1983 roku w SAIC (Shanghai Tractor Automobile Corporation) w Chinach.
Jego kanciaste linie, duże prostokątne reflektory oraz plastikowy zderzak były świeżym spojrzeniem na rynku. Wersja sedan z trzema skrzynkami nie była najpopularniejsza, ale uważano ją za doskonały samochód dla średniego szczebla kierowniczego dzięki przestronnemu wnętrzu. Wkrótce zyskała również popularność wśród rodzin.
Wewnątrz Volkswagen zamontował dwa duże zegary na desce rozdzielczej – prędkościomierz i obrotomierz w kanciastej grupie wskaźników oraz dwa mniejsze wskaźniki do pomiaru poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. W środku znajdowało się miejsce z dziesięcioma światłami oznaczającymi kierunkowskazy, światła awaryjne, ciśnienie oleju, hamulce ręczne i kilka innych wskaźników ostrzegawczych.