Pierwsza generacja modelu Scirocco zadebiutowała w 1974 roku, a produkcję zakończono w 1981 roku. W tym samym roku Volkswagen wprowadził drugą generację, która miała być produkowana do 1988 roku, kiedy to zaprezentowano model Corrado. Ponieważ Corrado nie odniósł dużego sukcesu, kontynuowano sprzedaż drugiej generacji Scirocco aż do 1992 roku.
Volkswagen postanowił wznowić produkcję Scirocco w 2008 roku.
W 2014 roku Volkswagen zaprezentował odświeżoną wersję Scirocco. Zmiany są drobne, więc aby dostrzec różnice w designie, potrzeba dobrego oka.
Przód pojazdu został nieco zmodyfikowany, z nowym zderzakiem, nowymi lampami przeciwmgielnymi i pełnymi reflektorami LED. Z tyłu zderzak otrzymał czarne wloty powietrza – choć nie mają one rzeczywistego zastosowania, musimy przyznać, że tył samochodu prezentuje się lepiej. Tylne światła również wyposażono w diody LED.
Ogólnie rzecz biorąc, przód samochodu ma bardziej sportowy i agresywny wygląd w porównaniu do swojego poprzednika, po faceliftingu.
Rury wydechowe zamontowane są po obu stronach, podczas gdy ich poprzednik miał dwie rury wydechowe po tej samej stronie.
Sportowa wersja wyposażona jest w 6-biegową manualną skrzynię biegów lub automatyczną skrzynię DSG z podwójnym sprzęgłem. Najpotężniejszy silnik zamontowany w tym samochodzie to 2-litrowy, 4-cylindrowy turbo o mocy 275 KM. Moc jest przekazywana na koła za pośrednictwem systemu AWD.
Model R oferuje sztywniejsze zawieszenie i opcjonalne adaptacyjne amortyzatory.
Wnętrze zaktualizowano o nowe kolory, a model R posiada tapicerkę „Race” z logiem R. Nowe materiały oraz nowa kierownica pochodzą z pokrewnego modelu Golf GTI.
Fotele sprawiają, że czujesz się bardziej złączony z drogą dzięki niskiej pozycji siedzenia. Kierownica jest bardzo precyzyjna i oferuje dobre informacje zwrotne, co jest niezwykle ważnym aspektem sportowego samochodu. Na desce rozdzielczej dodano trzy wskaźniki pomocnicze: ciśnienie doładowania, temperaturę oleju silnikowego i stoper.