Volkswagen połączył siły z Fordem, aby walczyć na europejskim rynku MPV przeciwko francusko-włoskiemu dominowaniu w tym segmencie.
Podczas gdy Renault było wiodącym producentem w tym segmencie, PSA (Peugeot-Citroen) i Fiat połączyli siły, aby stworzyć tzw. Eurovany (Peugeot 806, Citroen Evasion, Fiat Ulysse i Lancia Zetta). Ford i Volkswagen zawiązali sojusz i wyprodukowali Forda Galaxy, Volkswagena Sharana oraz Seata Alhambrę w przeciwległym obozie. Jednak Europejczycy nie mieli dużego apetytu na MPV i wkrótce zaczęli przestawiać swoje preferencje na segment SUV-ów.
Sharan miał opadający przód, z nachyloną szybą, która podążała tą samą linią co maska. Jego wąskie, pochylone reflektory były cofnięte po bokach z sygnalizatorami kierunku zamontowanymi w rogach. Pomiędzy nimi producent zainstalował czarną kratkę, która w środku miała chromowane logo VW. Małe, trójkątne okno było umieszczone pomiędzy słupkiem A a otwarciem drzwi.
W środku Sharan miał standardowo pięć miejsc w podstawowej wersji, ale dostępny był także z możliwością przewozu do siedmiu pasażerów w konfiguracji 2-3-2. Mimo że był nieco dłuższy niż standardowa kompaktowa wersja kombi, oferował sporo miejsca dla pasażerów. Pozostała przestrzeń bagażowa była wystarczająco duża, aby pomieścić siedem kanapek Subway, przy wszystkich miejscach zajętych w wersji siedmioosobowej.