W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie pojazdami typu SUV, Volkswagen zaprezentował kompaktowego Tiguana jesienią 2007 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Okazał się to ogromny sukces.
Mimo że świat szybko wpadł w kryzys gospodarczy po targach we Frankfurcie, Tiguan zyskał pozytywne przyjęcie na rynku. Choć niektórzy uważali go za młodszego brata Touarega, Tiguan bardziej przypominał starszego brata Passata B6. Dzielił tę samą platformę z Passatem CC.
Tiguan charakteryzował się prostym, lecz uczciwym designem. Wyglądał raczej jak hatchback na podwyższeniu niż SUV, ale to działało. Przedni zwis był dość długi jak na SUV, ale był niezbędny do zamontowania osprzętu silnika. Reflektory przypominały te z Passata CC. Słupki A nie były zbytnio pochylone, co miało na celu podkreślenie solidnego wyglądu auta. Z tyłu poszerzone błotniki były nietypowe dla SUV-a, ale bardziej powszechne dla sportowego hatchbacka.
W środku można było zauważyć wiele podobieństw do Golfa V, ale z technologią na wyższym poziomie. Najwyższa jednostka infotainment (RNS510) oferowała standardową pamięć 30 Gb na mapy, muzykę, a nawet zdjęcia. Panoramiczny dach dostępny był jako opcja.
Tiguan z 2008 roku był dostępny wyłącznie z silnikami turbo, zarówno benzynowymi, jak i diesla. Te drugie okazały się częścią skandalu Dieselgate, mimo że były reklamowane jako silniki Euro 5.
Volkswagen prezentuje nowego Tiguana na światowej premierze podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego (IAA) we Frankfurcie. Ten „mniejszy brat” Touarega jest polecany wszystkim kierowcom, którzy cenią sobie indywidualny wygląd i wszechstronność SUV-a, a także oczekują premium komfortu, zwinności i możliwości. Jego podwozie wyznacza nowe standardy w świecie SUV-ów, ponieważ jest niezwykle dynamiczne i bezpieczne. Wszystkie pięć silników – po raz pierwszy na światowym rynku SUV-ów wszystkie silniki są doładowane – zapewniają mocne przyspieszenie już powyżej biegu jałowego. Dziś nowe i bardzo ciche silniki TDI z systemem common rail spełniają już standard Euro-5, który wejdzie w życie dopiero w 2009 roku. Na życzenie, Tiguan może być niemal automatycznie zaparkowany w miejskiej dżungli dzięki funkcji Park Assist. Natomiast w terenie, najnowszy system nawigacji radiowej (RNS 510) prowadzi pasażerów z powrotem do cywilizacji, korzystając z funkcji terenowej. Tymczasem, z bagażnikiem o pojemności do 1,510 litrów, Tiguan wykazuje cechy vana. Udźwig przyczepy wynoszący 2,500 kilogramów również definiuje absolutnie najlepszą wartość w segmencie Tiguana.
Trend&Fun oraz Sport&Style jako sprytne i zwinne wszechstronne talenty
Bardzo intencjonalnie, Tiguan – oferowany w wersjach wyposażeniowych Trend&Fun, Sport&Style oraz Track&Field – jest dostępny w dwóch wariantach nadwozia: Wersje Trend&Fun i Sport&Style zostały zaprojektowane głównie z myślą o jeździe po drogach. Ich zwinne, bezpieczne i bardzo komfortowe właściwości jezdne są porównywalne z samochodami osobowymi. Jednocześnie, te Tiguany nie obawiają się ani jazdy w terenie, ani załadunku przyczep. Naprawdę trudne trasy terenowe pozostawiają dla Tiguana Track&Field.
Track&Field do poważniejszych zadań terenowych
Tiguan Track&Field został specjalnie zaprojektowany do życia poza asfaltowymi szlakami. W przeciwieństwie do wersji Trend&Fun i Sport&Style, ten przygodowy Tiguan ma bardziej ekstremalny kąt najazdu (28 zamiast 18 stopni; maksymalny kąt bez wpływu pojazdu na nawierzchnię przed nim). W standardzie Tiguan Track&Field posiada również nowo opracowany tryb terenowy, który uruchamia całą armię systemów asystujących, aby jazda w terenie była szczególnie bezpieczna.
Pierwszy SUV na świecie wyłącznie z doładowanymi silnikami
Jak już wspomniano, Tiguan jest pierwszym SUV-em na świecie, który jest oferowany wyłącznie z doładowanymi silnikami. Zaletą doładowania silnika jest: więcej mocy, mniejsze zużycie paliwa i niższe emisje. Weźmy na przykład silniki benzynowe: Będą trzy nowe silniki TSI – silniki z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem lub turbodoładowaniem i superdoładowaniem. Cztery cylindry dostarczają moc 110 kW / 150 KM, 125 kW / 170 KM oraz 147 kW / 200 KM. Weźmy przykład silników diesla: Zastosowano tutaj całkowicie przeprojektowaną generację zauważalnie cichszych silników czterocylindrowych z systemem common rail. Dwa silniki TDI osiągają moc 103 kW / 140 KM oraz 125 kW / 170 KM i przekraczają standard emisji Euro-5.
Stały napęd 4MOTION oraz dwie sześciobiegowe skrzynie biegów
Stały napęd na wszystkie koła jest absolutnie niezbędny w terenie. Na utwardzonych drogach inteligentny napęd na wszystkie koła poprawia także aktywne bezpieczeństwo. W Tiguana zastosowano najnowszą generację napędu 4MOTION. Obsługiwany jest on ręcznie lub opcjonalnie przez automatyczne skrzynie biegów sześciobiegowe. Obie skrzynie spełniają specjalne wymagania terenowe. Skrzynia manualna może być używana przy prędkości obrotowej silnika wynoszącej 1,000 obr./min, lub prędkości pojazdu wynoszącej zaledwie 6.69 km/h; to praktycznie odpowiada biegowi wstecznemu skrzyni biegów. Skrzynia automatyczna ma możliwość wstępnego wyboru biegów; w użyciu terenowym zapobiega zmianie na wyższy bieg.
Wnętrze SUV-a z wszechstronnością vana
Tiguan to wszechstronny talent. To określenie odnosi się nie tylko do jego właściwości napędu, ale także do wielofunkcyjnego i bardzo przestronnego wnętrza. Tylna kanapa jest dzielona w proporcji 60:40, można ją przesunąć o 16 centymetrów w kierunku podłogi, a oparcie tylnej kanapy ma wiele ustawień nachylenia. To zapewnia więcej miejsca na nogi z tyłu lub dodatkową przestrzeń w bagażniku. Dodatkowo dostępna jest opcjonalna podwójna podłoga bagażnika z systemem zarządzania przestrzenią ładunkową. W standardzie w Tiguanie Track&Field oraz Sport&Style znajduje się składane siedzenie pasażera z przodu, dzięki czemu można pomieścić bardzo długie przedmioty. Pod względem pozycji siedzenia, pasażerowie podróżują wyjątkowo komfortowo, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Powód: Podobnie jak w przypadku kina, tylne siedzenia pasażerów są nieco wyżej i dlatego bardziej relaksujące.