Volkswagen postanowił wejść na rynek minivanów z pojazdem opartym na sprawdzonej platformie, która została zapożyczona od hatchbacka Golf.
W 2003 roku, Renault, Citroen, Opel/Vauxhall, Fiat i Ford rywalizowali o pierwsze miejsce na rynku minivanów w Europie. Volkswagen miał trudności, aby dotrzymać kroku swoim głównym konkurentom w segmencie, gdzie cena miała kluczowe znaczenie, ale producent samochodów postanowił spróbować innego podejścia.
Podczas gdy inni producenci samochodów inwestowali więcej czasu i pieniędzy w dział projektowy, Volkswagen postawił na koncepcję formy podporządkowanej funkcji i stworzył pojazd o dość prostym designie. Mimo że nie miał takiego samego uroku jak inne modele, przekonał swoich klientów swoimi funkcjami bezpieczeństwa, pięcioma gwiazdkami EuroNCAP oraz rzetelną gamą silników. Z przodu zamontowano chromowany detal na dolnej części grilla oraz zestaw reflektorów z przezroczystymi soczewkami, które zawierały cztery niezależne lampy w środku, w tym opcję Xenon.
Wnętrze było bardzo przestronne i praktyczne, a dzięki dużym oknom oferowało wrażenie akwarium dla swoich siedmiu pasażerów. Zapewniało wiele miejsc do przechowywania na drzwiach, suficie i konsoli centralnej. Ostatni rząd siedzeń składał się zgrabnie do bagażnika, zwiększając pojemność bagażnika do 695 litrów (24,5 stóp sześciennych), ale przy wszystkich siedzeniach rozłożonych ta objętość spadała do zaledwie 121 litrów (4,3 stóp sześciennych).