Volkswagen wykorzystał platformę MK5 Golfa do budowy minivana Touran w 2003 roku, a w 2006 roku ulepszył pojazd w wersji po faceliftingu.
Mimo że Renault było najsilniejszym konkurentem na europejskim rynku minivanów, Volkswagen nie chciał stracić udziału w tym segmencie. Aby ułatwić sobie zadanie, nie zaczynał projektu od zera, lecz wykorzystał platformę MK5 Golfa, stosując ten sam przepis, który zastosowało Renault w modelu Scenic oraz Opel/Vauxhall w Zafirze.
W modelu z 2006 roku Touran otrzymał nowe reflektory o podobnym designie jak w Polo, z chromowanym obramowaniem. Jego atrapa chłodnicy również zyskała błyszczący rant. Zderzak miał zaktualizowany wygląd z szerszym wlotem powietrza na dolnej części i nadwoziowym zderzakiem. Z tyłu, model z 2006 roku miał lekko zmodyfikowane światła tylne, ale w tym samym kształcie.
Wnętrze Tourana pomieściło siedem osób, chociaż ostatnie dwa miejsca były odpowiednie tylko dla dzieci z powodu braku miejsca na nogi. Klienci mogli złożyć zarówno środkowy, jak i ostatni rząd siedzeń, aby zwiększyć przestrzeń bagażową, lecz nie były one demontowalne. Volkswagen dodał poduszki powietrzne kurtynowe dla pierwszych dwóch rzędów w ramach bezpieczeństwa, uzupełniając przednie poduszki powietrzne oraz boczne. Punkty mocowania Isofix dla fotelików dziecięcych były standardem w drugim rzędzie. Producent zainstalował system ParkAssist, który kontrolował kierownicę, aby ułatwić manewry parkowania.