Volkswagen wprowadził na rynek model Touran 2010, siedmioosobowy MPV oparty na tej samej platformie co Golf VI, kontynuując historię udanego niemieckiego minivana klasy kompaktowej.
Choć rynek MPV w Europie nie mógł się równać z segmentem hatchbacków pod względem sprzedaży, Volkswagen od 2003 roku walczył z modelem Touran, starając się dogonić francuskich i włoskich producentów. Niemcy odnieśli sukces na swoim rynku, sprzedając 1,13 miliona egzemplarzy pierwszej generacji Tourana. Model z 2010 roku wprowadził nową generację, opartą na nowej platformie i nowych jednostkach napędowych.
Przednia część Tourana przypominała Golfa, a samochód wyróżniał się kanciastymi reflektorami i chromowanym grillem z dwoma listwami. Zderzak z wbudowanymi światłami przeciwmgielnymi miał szeroki grill pomiędzy nimi. Krótka i stroma maska kontynuowała jeszcze stromszą szybę, która nadawała charakterystyczny kształt wysokiemu wnętrzu. Z tyłu konstrukcja pojazdu zakończona była pionowym opadającym tylnym klapą, z poziomymi światłami tylnymi.
Wnętrze zostało zaprojektowane z wysokimi, umieszczonymi na podwyższeniu siedzeniami dla siedmiu osób. Tylnie kanapy składały się płasko, a składany środkowy rząd zwiększał pojemność bagażnika do 1989 litrów (67,6 cu-ft) w konfiguracji z pięcioma siedzeniami i usuniętym drugim rzędem. Nawet fotel pasażera z prawej strony miał składane oparcie, co pozwalało przewozić dłuższe ładunki. Z drugiej strony, przy wszystkich siedzeniach na swoim miejscu, bagażnik pomieścił tylko 137 litrów (4,8 cu-ft) bagażu. W modelu z 2010 roku Volkswagen wprowadził nowy system infotainment RNS 315 z ekranem dotykowym w modelu Touran.
Model Touran 2010 dołączył do trendu downsizingu, wprowadzając silnik benzynowy z turbodoładowaniem o pojemności 1,2 litra oraz jednostkę 1,6-litrową TDI. Moc silników wahała się od 90 do 170 KM, a w ofercie znajdowały się zarówno sześciobiegowe manualne skrzynie biegów, jak i siedmiobiegowe automatyczne.
Volkswagen Touran to najpopularniejszy niemiecki kompaktowy MPV i „pełnoprawny” samochód rodzinny. Do tej pory sprzedano 1,13 miliona egzemplarzy Volkswagen Touran. W Niemczech obecnie zajmuje on niemal 50% swojego segmentu, a w całej Europie Volkswagen znajduje się w pierwszej piątce swojej klasy. Na targach Auto Mobil International w Lipsku (10-18 kwietnia) Volkswagen prezentuje nową generację bestsellera, która została gruntownie zmodernizowana. Wygląd VW Touran nawiązuje teraz do zaktualizowanego „DNA designu” Volkswagena. Z technicznego punktu widzenia jego nowoczesne systemy przełamują granice klasowe, jak ma to miejsce w przypadku ciągłych reflektorów głównych (Dynamic Light Assist), które po raz pierwszy wprowadzono w MPV, oraz nowego Park Assist 2.0 do niemal automatycznego parkowania równoległego i skośnego. Szeroka gama sześciu nowych silników benzynowych i diesla wskazuje drogę do oszczędności paliwa i wartości emisji, które były wcześniej nie do pomyślenia w MPV. Volkswagen Touran TDI BlueMotion Technology (77 kW / 105 KM) wyznacza nowe standardy dla siedmiomiejscowych MPV z łącznym zużyciem paliwa wynoszącym 4,6 l/100 km (co odpowiada 121 g/km CO2).
Nowością w Volkswagenie Touran jest również innowacyjny, podstawowy silnik benzynowy, 1,2-litrowy TSI. To turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem o mocy 105 KM. W stylu turbodiesla generuje moment obrotowy 175 Nm już przy niewielkich obrotach, a jego zużycie paliwa wynosi tylko 6,4 l/100 km w trybie łączonym (co odpowiada 149 g/km CO2). Alternatywnie, ta wersja jest również dostępna z technologią BlueMotion – w zestawie z systemem Start/Stop i regeneracją akumulatora. W takim przypadku wartości zużycia paliwa i emisji CO2 redukują się odpowiednio do 5,9 l/100 km i 139 g/km.
Wszystkie osiem silników (o mocy od 66 kW / 90 KM do 125 kW / 170 KM) charakteryzuje się wysoką wydajnością. Bez wyjątku są to turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem, które stosują zasadę downsizingu Volkswagena. A to oznacza: mniejsza pojemność silnika, niższe emisje, mniejsze zużycie paliwa, ale znacznie większy moment obrotowy! Oczywiście wszystkie nowe Tourany spełniają wymogi normy emisji Euro-5.
Zakres funkcji w wielofunkcyjnym pojeździe – wyposażonym w do 39 możliwości przechowywania – został również przekształcony. Model podstawowy to teraz Volkswagen Touran Trendline (wcześniej Conceptline). Zużycie paliwa standardowego silnika 1,2-litrowego TSI jest skromne. Niemniej jednak standardowe wyposażenie modelu podstawowego wcale nie jest ubogie; obejmuje klimatyzację, radio/CD z funkcją MP3, elektryczne szyby w czterech drzwiach, eleganckie dekoracyjne wstawki w „Szczotkowanym Chromie” oraz światła do jazdy dziennej.
Z bardziej ekskluzywnym pakietem funkcji wchodzi Volkswagen Touran Comfortline (w tym czujniki światła i deszczu; automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne; akcenty chromowane w takich elementach jak włącznik świateł, regulacja okien i lusterek; wchłaniające światło szyby boczne; komfortowe fotele z przodu; składane stoliki w drugim rzędzie siedzeń i czarne relingi dachowe). Ekskluzywnym modelem wyższym jest Volkswagen Touran Highline; dodatkowe wyposażenie – oprócz funkcji Comfortline – obejmuje tapicerkę z Alcantary, sportowe fotele (z przodu), automatyczną klimatyzację, wyświetlacz wielofunkcyjny z kolorowym ekranem, skórzaną kierownicę z wieloma funkcjami, 16-calowe aluminiowe felgi, srebrne relingi dachowe oraz przednie światła przeciwmgielne z chromowanymi ramkami.
Po raz pierwszy w Volkswagenie Touran dostępny jest nowy system radiowo-nawigacyjny RNS 315 z ekranem dotykowym. Inne nowe opcjonalne funkcje, które są teraz dostępne, to: ogromny panoramiczny dach przesuwno-wentylacyjny, kamera tylna (standard w połączeniu z systemem radiowo-nawigacyjnym RNS 510) oraz system dynamicznej kontroli podwozia DCC. Inną nowością w Volkswagenie Touran jest Light Assist – automatyczny system kontroli świateł drogowych w standardowych reflektorach, który sprawia, że stają się one „młodszą technologiczną siostrą” Dynamic Light Assist, opracowanego dla reflektorów bi-ksenonowych. Volkswagen Touran zadebiutuje w Niemczech w sierpniu 2010 roku; we wrześniu stopniowo wprowadzany będzie na rynki na całym świecie.
Silniki TDI i TSI – perfekcyjny downsizing
Gama silników – wszystkie turbodoładowane jednostki z bezpośrednim wtryskiem czterocylindrowe – powinna spełnić niemal wszystkie oczekiwania. Po stronie benzynowej zastosowano trzy silniki TSI. Jak już wspomniano, silnik podstawowy to nowy 1,2-litrowy TSI o mocy 77 kW / 105 KM. Dwa silniki 1,4-litrowe TSI zostały przejęte z poprzedniego modelu; mają moc 103 kW / 140 KM i 125 kW / 170 KM. Wersja 170 KM jest połączona z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów Direct Shift, a w przypadku TSI 140 KM, ta niezwykle szybko działająca automatyczna skrzynia biegów może być zamówiona za dodatkową opłatą.
W tym segmencie rynku unikalną ofertą jest EcoFuel, który zużywa tylko 4,7 kilograma gazu ziemnego (CNG) na 100 kilometrów w trybie łączonym; co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 128 g/km. Po połączeniu z opcjonalną siedmiobiegową skrzynią biegów Direct Shift (ten duet również jest unikalny wśród MPV), zużycie paliwa spada do 4,6 kg/100 km, a emisja CO2 do 125 g/km.
Cztery nowe turbodiesle w Volkswagenie Touran – wszystkie teraz wyposażone w efektywny i cichy system common rail – dopełniają gamę silników. Chociaż ich wartości mocy są porównywalne z poprzednim modelem, są to całkowicie nowe TDIs, w których Volkswagen osiągnął znaczne oszczędności paliwa. Silnik podstawowy kwartetu TDI to czterocylindrowy silnik 1,6 o mocy 66 kW / 90 KM. Jego łącznie zużycie paliwa (5,1 litra) oznacza oszczędność paliwa o 0,9 l/100 km w porównaniu do poprzedniego modelu. Na wyższym poziomie mocy znajduje się wariant 1,6 o mocy 77 kW / 105 KM. Na życzenie ten TDI może być zamówiony z siedmiobiegową skrzynią DSG lub w wersji BlueMotion Technology (sześciobiegowej). Jak już wspomniano, dzięki technologii BlueMotion Volkswagen Touran TDI osiąga nową najlepszą wartość oszczędności paliwa dla siedmiomiejscowych MPV wynoszącą 4,6 l/100 km. Dwa najsilniejsze TDIs o mocach 103 kW / 140 KM i 125 kW / 170 KM to silniki o pojemności 2,0 litra. Również tutaj osiągnięto oszczędności paliwa w nowej generacji: do 1,2 l/100 km. TDI o mocy 170 KM ma standardową sześciobiegową skrzynię DSG, podczas gdy DSG oferowane jest jako opcja w wariancie 140 KM. Podobnie jak TDI o mocy 105 KM, klienci mogą zamówić TDI o mocy 140 KM z technologią BlueMotion od końca tego roku. Łączne zużycie paliwa wynosi tutaj 4,8 l/100 km. Z wyjątkiem modeli, które mają standardową DSG, wszystkie Tourany posiadają sześciobiegową skrzynię manualną.
Stylistyka nadwozia i funkcjonalność – DNA nowej generacji
Nowa stylistyka MPV podkreśla charakter nowej generacji Volkswagen Touran. Poza czterema drzwiami, każda inna część nadwozia MPV została przeprojektowana. Tak jak w najnowszej generacji większej Sharan, oraz jeszcze większego Multivana, w jego stylizacji dominuje wyraźna sieć poziomych linii. Dodaje to Volkswagenowi Touran wysokiego statusu w swojej klasie. Weźmy pod uwagę przód: tutaj zderzak, grille chłodnicy, pokrywa silnika, błotniki i reflektory są w 100% wyposażone w najnowsze „DNA designu” Volkswagena. Na najwyższym poziomie: zindywidualizowany grill chłodnicy w błyszczącym czerni z chromowym wykończeniem jest standardem w niektórych wersjach. Ponadczasowe: większe, ale eleganckie zderzaki w kolorze nadwozia. Nowatorskie: charakterystyczne kształty reflektorów. Ich funkcjonalność może być rozszerzona o automatyczne włączanie świateł drogowych po zamówieniu opcji Light Assist lub – w przypadku reflektorów bi-xenonowych oraz światła, które jako pierwszy w tej klasie – nieskończone włączanie świateł głównych z opcją Dynamic Light Assist. Gdy klienci zamawiają swoje Volkswageny Touran z reflektorami bi-xenonowymi, do modułu reflektora dodawane jest światło do jazdy dziennej LED oraz światło pozycyjne – również nowość – składające się z 12 indywidualnych diod LED.
Szczegóły dotyczące Light Assist i Dynamic Light Assist: Funkcja Light Assist została zaprojektowana dla standardowych reflektorów nowego VW Touran. Jako system oparty na kamerze, ten asystent świateł drogowych (dodatkowa opcja) rozpoznaje sytuacje drogowe na podstawie wykrytych źródeł światła i przekazuje polecenie do modułu kontrolnego z sygnalizacją świateł mijania lub świateł głównych. Światła główne są automatycznie włączane lub wyłączane (od 60 km/h) na podstawie tego polecenia; ta funkcjonalność zapewnia wyraźny wzrost komfortu i bezpieczeństwa.
Aby jeszcze lepiej oświetlić drogę i oznakowanie drogowe, system Dynamic Light Assist został opracowany dla reflektorów bi-xenonowych z wbudowanym światłem do jazdy i światłem mijania. Dzięki zintegrowanej kamerze znajdującej się za przednią szybą, system ten umożliwia ciągłe włączanie modułów świateł głównych reflektorów bi-xenonowych. Są one tylko maskowane w tych obszarach wzoru świetlnego, w których analiza systemu pokazuje potencjalną możliwość niepożądanych odblasków dla innych pojazdów w ruchu.
Tylną część Volkswagena Touran również poddano modernizacji dla zwiększenia elegancji. Wraz z nową poziomą strukturą powierzchni projektowych, szczególnie wyróżniają się tylne światła MPV – po raz pierwszy zaprojektowane jako moduły dwuczęściowe. Sięgają one od błotnika do tylnej klapy. Charakterystyczna stylistyka wnętrza modułu świetlnego nadaje VW Touranowi niezapomniany wygląd zarówno w dzień, jak i w nocy. Dodatkowo, tylna klapa oferuje zalety w zakresie aerodynamiki i funkcjonalności. Przeprojektowany spojler dachu zmniejsza turbulencje powietrza w tylnej sekcji i pomaga obniżyć wartość Cd nowego Tourana z 0,32 do 0,29. Sama tylna klapa jest znacznie łatwiejsza do zamknięcia; dzięki zoptymalizowanej kinematyce sprężyn gazowych teraz zamyka się delikatnie jednym ruchem. Co więcej, większa tylna szyba zapewnia jeszcze lepszy widok do tyłu. Boki tylnej części Volkswagena Touran również zostały zmodyfikowane; w profilu bocznym, linia charakterystyczna znana jako „linia tornado” wznosi się ku górze od słupków C do tyłu, wzmacniając dynamiczną energię powierzchni nadwozia.
Koncept wnętrza i wyposażenie – sprytnie przemyślane
Wnętrze nowej generacji Volkswagen Touran, prezentowanej w Lipsku, wyposażone jest w nowe materiały, instrumenty, akcenty dekoracyjne i elementy sterujące. Środkowa konsola z nowymi kontrolkami klimatyzacji została wizualnie przekształcona, a wentylacyjne otwory mają teraz chromowe obrzeża. Od poziomu wyposażenia Comfortline, dodatkowe akcenty chromowe zdobią elementy wnętrza, takie jak przełączniki elektrycznych szyb, regulacja lusterek i przełącznik świateł. Ponadto Volkswagen wyposaży nowego VW Touran w stylu Golfa i jego odpowiedników; indywidualne wskaźniki będą podświetlane na biało, a nowe kierownice będą trójramienne. W wersjach DSG, uchwyt dźwigni zmiany biegów i brama również zostały przekształcone. Zmodyfikowane zagłówki w drugim i trzecim rzędzie siedzeń – które teraz obniżają się na niższy poziom, gdy nie są używane – również oferują lepszą widoczność do tyłu.
Pod względem ergonomii i zmienności, indywidualny system siedzisk imponuje w Volkswagenie Touran – który standardowo dysponuje pięcioma miejscami siedzącymi, a opcjonalnie siedmioma. Trzy położone obok siebie fotele w drugim rzędzie mogą być regulowane wzdłużnie, składane, usuwane lub przesuwane na boki po zaledwie kilku ruchach. Dzięki ich stosunkowo wysokim pozycjom, fotele oferują wyjątkowe podparcie ud oraz w efekcie doskonały komfort podczas długich podróży. Praktyczne: kieszenie i składane stoliki, w tym uchwyt na kubek znajdujący się z tyłu siedzenia kierowcy i pasażera (od Comfortline), środkowe siedzenie, które można wykorzystać jako stół, schowki w podłodze przed drugim rzędem siedzeń oraz pod przednimi siedzeniami, a także duże schowki w drzwiach. Oparcie przedniego pasażera również może być całkowicie złożone, co umożliwia przewożenie długich przedmiotów ładunkowych.
Volkswagen Touran może być opcjonalnie zamówiony z trzecim rzędem siedzeń; w razie potrzeby łatwo jest osobno złożyć każde z dwóch pełnowymiarowych indywidualnych siedzeń z podłogi bagażnika za pomocą zaledwie kilku ruchów. W obniżonym stanie wysokość podłogi bagażnika przekracza zaledwie siedem centymetrów w porównaniu do stanu bez trzeciego rzędu siedzeń.
Optymalne wykorzystanie przestrzeni w Volkswagenie Touran rozciąga się również na przestrzeń bagażową. Schowki w bocznych ścianach strefy ładunkowej oraz w podłodze bagażnika mogą być wykorzystywane do zabezpieczania licznych przedmiotów. Nawet trójkąt ostrzegawczy ma osobny, nowo zaprojektowany schowek. Aby lepiej chronić ładunki wszelkiego rodzaju, boczne ściany bagażnika również zostały przeprojektowane i wyłożone wykładziną.