Trzecia generacja modelu Touran została zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Genewie w 2015 roku. Ten minivan był bardziej stylowy niż poprzednie modele i oferował większy komfort oraz bezpieczeństwo.
Podobnie jak większość modeli Volkswagena, Touran został opracowany na platformie MQB. Wyposażono go w automatyczny system hamowania po kolizji, adaptacyjny tempomat oraz system awaryjnego hamowania w mieście. Dodatkowo, posiadał proaktywne zabezpieczenie przed kolizją, asystenta bocznego oraz ostrzeżenie o ruchu z tyłu.
Jeśli chodzi o design, Touran miał grill inspirowany jego trójbryłowym odpowiednikiem, modelem Jetta. Chromowane linie, rozciągające się od jednego reflektora do drugiego, sprawiały, że minivan wyglądał na szerszy. Touran zajmował miejsce pomiędzy modelem Golf Plus a Sharanem.
W środku było miejsce dla siedmiu pasażerów, z siedmioma indywidualnymi fotelami w środkowym rzędzie, które mogły przesuwać się i pochylać. Ostatni rząd był przeznaczony dla dzieci. Po złożeniu, drugi i trzeci rząd tworzyły płaską przestrzeń, która zwiększała pojemność bagażnika. Deska rozdzielcza była minimalistyczna, w stylu Volkswagena. System infotainment obsługiwał łączność z Apple CarPlay i Android Auto.
W kwestii napędu, Touran był oferowany z trzema wersjami silników diesla z turbodoładowaniem oraz trzema silnikami benzynowymi z turbodoładowaniem. Większość wersji standardowo była połączona z 6-biegową skrzynią manualną, podczas gdy w wersjach topowych (jedna diesel i jedna benzynowa) standardowo zamontowano 7-biegową skrzynię DSG (system podwójnego sprzęgła).
Volkswagen zaprezentował nowego Tourana na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2015 roku. Całkowicie przeprojektowany model MPV został pokazany przed międzynarodową prasą w Autostadt w Wolfsburgu, niedaleko zakładu produkcyjnego, w którym powstaje ten popularny samochód rodzinny. Wnętrze nowego modelu znacznie zyskało na przestronności i jest bardzo konfigurowalne. Wprowadzono liczne udoskonalenia w całym pojeździe, który oferuje sześć nowych oszczędnych silników oraz rozbudowaną gamę systemów wspomagających i infotainmentu.
Trzecia generacja Tourana ma nowy, sportowy wygląd, dzięki mocnemu i precyzyjnemu designowi, który nawiązuje do minimalistycznej estetyki poprzedniego modelu, jednocześnie dodając lekkości i sportowego charakteru. Wnętrze również przeszło metamorfozę. Przestrzeń można konfigurować na różne sposoby dzięki nowo opracowanemu systemowi siedzeń składanych, który posiada punkty mocowania ISOFIX na wszystkich fotelach. Przestrzeń bagażowa o pojemności 1 040 litrów (przy załadunku do wysokości dachu do drugiego rzędu siedzeń) oraz 47 schowków sprawiają, że nowy Touran jest idealny do codziennego użytku. Opcjonalna automatyczna klimatyzacja Pure Air z trzema strefami, wyposażona w filtr antyalergiczny, zapewnia świeżość i czystość powietrza wewnątrz pojazdu.
Całkowicie przebudowany Touran jest pierwszym MPV opartym na modularnej matrycy poprzecznej (MQB). To przynosi wiele korzyści w zakresie designu i budowy, takich jak charakterystyczny długi rozstaw osi z bardzo krótkimi zwisami, co umożliwia rewolucyjne wykorzystanie przestrzeni. Mimo wydłużenia całkowitej długości pojazdu oraz większych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i komfortu udało się osiągnąć redukcję wagi o 62 kg w porównaniu do poprzedniego modelu. W połączeniu z ulepszeniami aerodynamicznymi pojazdu, pozwoliło to na zmniejszenie zużycia paliwa: silniki, trzy benzynowe (TSI) o mocach 81 kW / 110 KM, 110 kW / 150 KM, 132 kW / 180 KM oraz trzy diesle (TDI) o mocach 81 kW / 110 KM, 110 kW / 150 KM, 140 kW / 190 KM, są teraz do 19% bardziej oszczędne. Wszystkie modele standardowo wyposażone są w systemy Stop/Start oraz regeneracji energii z baterii (odzysk energii hamowania).
Szeroka gama nowych systemów wspomagających i infotainmentowych to pionierskie cechy w tej klasie pojazdów. Oprócz automatycznego systemu awaryjnego hamowania po kolizji, bestseller dla rodzin dostępny jest także z systemem adaptacyjnego tempomatu ACC oraz systemami Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, asystenta w korkach, proaktywną ochroną pasażerów przed zderzeniem, Side Assist z powiadomieniem o ruchu z tyłu i Trailer Assist, systemem manewrowania przyczepą. Nowe funkcje w Touranie obejmują elektrycznie otwieraną/zamykaną klapę bagażnika, automatyczne otwieranie klapy Easy Open (aktywowane ruchem nogi), wybór profilu jazdy oraz wysokowydajne reflektory LED.
Dla nowego Tourana dostępnych jest aż pięć systemów radiowych i radiowych nawigacji. Wszystkie te systemy obsługują radio cyfrowe DAB+. W przypadku trzech najlepszych urządzeń Volkswagen po raz pierwszy oferuje AppConnect z CarPlay (Apple) oraz Android Auto (Google) i MirrorLink™, co umożliwia wyświetlanie szerokiego wachlarza aplikacji na ekranie systemu infotainment. Touran ma także opcjonalną funkcję, która szczególnie przypadnie do gustu rodzinom: elektroniczną amplifikację głosu. System ten wykorzystuje mikrofon w przednim obszarze pasażera do przekazywania głosu do tylnych rzędów siedzeń za pomocą głośników zainstalowanych z tyłu.