Kiedy grupa inżynierów stara się zamontować najpotężniejszy silnik w najmniejszym samochodzie firmy, otrzymujemy coś takiego: up! GTI.
Model up! GTI z 2018 roku przypominał oryginalnego Golfa GTI z 1976 roku. Możliwe, że ten rok to rok narodzin niektórych inżynierów, którzy pracowali nad projektem, albo ich rodziców. Zespół wziął silnik turbo o pojemności 1 litra z półki i zamontował go w modelu up! Zainstalowano go nawet w połączeniu z 6-biegową skrzynią biegów. A jeśli Golf GTI oferował 110 KM i 140 Nm (103,2 lb-ft), to up! dysponował 115 KM i 200 Nm (147,5 lb-ft).
Niektóre małe detale różnią zwykłego up! od wersji GTI. Przede wszystkim pojawił się czerwony pasek na czarnym grillu. Po bokach znajdowały się podwójne paski na progach, a z tyłu czarna klapa bagażnika miała jeden czerwony pasek i większy spojler na dachu. Model up! GTI standardowo wyposażono w 17-calowe lekkie felgi aluminiowe.
Wnętrze samochodu miało równie sportowy charakter co na zewnątrz. Tkanina na siedzeniach pasowała do wzoru oryginalnego Golfa GTI, z klasycznym wzorem tartanu w odcieniach białego i czerwonego na czarnym tle na centralnych panelach siedzeń. Deska rozdzielcza miała projekt w kolorze „pixels red”, harmonizujący z czarnymi i czerwonymi elementami wnętrza. Górne panele drzwi były w kolorze nadwozia.
To mały GTI, który umożliwia młodszym kierowcom spełnienie marzeń, a tym, którzy być może nie są już tacy młodzi, przypomina dawne wspomnienia: 42 lata po debiucie pierwszego Golfa GTI, nowy Volkswagen up! GTI jest dostępny. Koncepcja i moc 85 kW / 115 PS up! GTI są w dużej mierze zgodne z Volkswagenem Golfem GTI Mk1, który zadebiutował w 1976 roku z mocą 81 kW / 110 PS. Jako kompaktowy zestaw mocy, nowy up! GTI oddaje hołd tej ikonie – z precyzyjnymi wymiarami, niską wagą, mocnym i ekonomicznym silnikiem (zużycie WLTP: w cyklu 5,7 do 5,6 l/100 km), większym dociskiem na tylną oś, sportowym zawieszeniem i typowymi emblematami GTI (w tym czerwonymi paskami w atrapie chłodnicy, czerwonymi zaciskami hamulcowymi i tartanowymi pokrowcami na siedzenia „clark”). Ten sportowy samochód o prędkości maksymalnej 196 km/h wnosi nową jakość radości z jazdy do klasy małych samochodów, tworząc w ten sposób wyraźne połączenie z oryginalnym kompaktowym Golfem GTI. Jednym z typowych elementów GTI jest precyzyjnie dostrojone sportowe zawieszenie. Nadaje to samochodowi zwinność gokarta, jednocześnie zapewniając wysoki poziom komfortu. GTI jest ponadto pierwszym modelem up!, który wyposażono w filtr cząstek stałych. Dzięki temu systemowi katalitycznemu Volkswagen up! GTI spełnia nową europejską normę emisji Euro AG. Jednak najpotężniejszy z wszystkich modeli up! pozostaje w przystępnej cenie. Tak jak w przypadku Golfa GTI Mk1, również nowy up! GTI: wysoka wydajność nie oznacza wysokiej ceny. W Niemczech, ojczyźnie wynalazcy GTI, najwyższy model z tej linii produktów jest dostępny na przykład za 16 975 € – w tym sportowe zawieszenie (15 mm niższe nadwozie), klimatyzacja, podświetlenie ambientowe, przeprojektowane 17-calowe obręcze aluminiowe („Brands Hatch”) oraz system infotainment.
VW up! GTI z DNA GTI Mk1
Nowy Volkswagen up! GTI zabiera swoich klientów w podróż w czasie przez cztery dekady: gdy pierwszy GTI został wprowadzony na rynek w latach 70., zdemokratyzował dostęp do szybkich dróg na całym świecie. Gdy wcześniej duże sedany i drogie sportowe samochody wyznaczały tempo, nowy kompaktowy Volkswagen nagle wprowadził zamieszanie. Z przodu, czerwony pasek w czarnej atrapie chłodnicy, czarne podwójne paski na progach bocznych i czarny pasek na drzwiach bagażnika natychmiast identyfikowały ten Volkswagen jako GTI. Jego 110 PS napędzało masę własną zaledwie 810 kg. Kluczowe parametry wydajności tego wówczas nowego i teraz klasycznego pojazdu, który w doskonałym stanie kosztuje więcej niż nowy up! GTI, to prędkość maksymalna 182 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,0 sekundy. Dynamiczny układ napędowy został zintegrowany w kompaktowej karoserii (długość 3,705 mm, szerokość 1,628 mm bez lusterek, wysokość 1,390 mm), z któremu towarzyszy ostry jak nóż design i klasyczne malowanie. Kolory na rynek wprowadzono w znanym już „Mars Red” i „Diamond Silver”. Później biel i czerń również stały się popularnymi kolorami GTI. Do dzisiaj pierwszy GTI nadal wpływa na inżynierów i projektantów na całym świecie.
Kreed sportowego samochodu
Nowy VW up! GTI kontynuuje ideę lekkiego i bez zbędnych ozdób sportowego samochodu w kompaktowym formacie: dużo mocy w kompaktowym, atrakcyjnie zaprojektowanym, przyjemnym do prowadzenia i oszczędnym samochodzie. W 1976 roku kompaktowy samochód, taki jak Golf, był podobny pod względem rozmiaru do miejskiego modelu up! z 2018 roku. Up! GTI ma długość 3,600 mm, wysokość 1,478 mm i szerokość 1,641 mm (bez lusterek). Jest zatem o 105 mm krótszy od Golfa GTI Mk1, przy jednoczesnej wysokości większej o 88 mm i szerokości o 13 mm. Wnętrze nowego modelu wyróżnia się przestronnością na poziomie oryginalnego GTI. Do tego dochodzi także DNA współczesnego układu napędowego – silnik turbo o mocy 200 Nm. Idealnie wpasowując się w równie ostro zaprojektowaną karoserię Volkswagena up! GTI, w ten sposób idea pierwszego Golfa GTI po raz kolejny zyskuje niesamowity powrót.
GTI dla nowej ery
Wyniki testów i parametry wydajności nowego up! GTI przypominają te z Golfa GTI Mk1 przeniesione do nowoczesności. Waga: 1,070 kg (zwiększona przez takie elementy jak poduszki powietrzne, jednostki sterujące oraz zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości). Prędkość maksymalna: 196 km/h. 0-100 km/h: 8,8 sekundy. Kolory: ponownie klasyczne i typowe dla GTI – jednolite odcienie „czystej bieli”, „czerwieni”, „ciemnego srebra metalicznego” oraz „czarnej perły”. Dach białego, czerwonego i srebrnego up! GTI jest dostępny opcjonalnie w kontrastującym „czarnym”. Sportowe zawieszenie oraz przełożenie elektrycznego wspomagania kierownicy są dostosowane do dynamicznego prowadzenia. Aktuator dźwięku zapewnia, że nowy up! brzmi odpowiednio sportowo wewnątrz, ale jest zgodny z miejskim otoczeniem na zewnątrz.
Na początku był silnik
Historia Volkswagena up! GTI rozpoczęła się podobnie jak w latach 70., kiedy mały zespół entuzjastów motorsportu opracował pierwszy Golf GTI: zdobyli najbardziej potężny silnik, który zmieściłby się w małym samochodzie (czterocylindrowy, 1,588 cc, wtrysk elektryczny, K-Jetronic). I tym razem postawiono na 1.0 TSI – silnik turbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny, stosowany na przykład w najnowszym Polo i Golfie. Trzycylindrowy TSI o pojemności 999 cc jest kompaktowym i lekkim układem napędowym z rodziny silników EA211. W jego budowie znajdują się podwójny wałek rozrządu, napędzany zębatym paskiem. Oba wałki rozrządu zostały dostosowane, aby zmniejszyć emisję i poziom zużycia paliwa oraz zoptymalizować moc. Szczegóły takie jak turbosprężarka z elektryczną regulacją zaworu upustowego, moduł kolektora dolotowego z zintegrowanym intercoolerem oraz kolektor wydechowy zintegrowany w głowicy silnika sprawiają, że silnik jest zarówno mocny, jak i efektywny. Przy ciśnieniu 350 bar mieszanka paliwowa wtryskiwana jest bezpośrednio do komór spalania. Te cechy pozwalają małemu i lekkiego silnikowi czterocylindrowemu uzyskać szczytową moc 115 PS w zakresie 5,000 do 5,500 rpm. Maksymalny moment obrotowy silnika z bezpośrednim wtryskiem wynoszący 200 Nm (w zakresie 2,000 do 3,500 rpm) przekazywany jest na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Dla porównania: w 1976 roku pierwszy Golf GTI dostarczał 140 Nm przy 5,000 rpm.
Filtr cząstek stałych w silniku benzynowym
VW up! GTI jest jednym z pierwszych samochodów Volkswagena, które wprowadziły filtrowanie cząstek stałych w silniku benzynowym. Jego zastosowanie redukuje emisję cząstek nawet o 95 procent. Po przepłynięciu przez turbosprężarkę, spaliny są kierowane bezpośrednio do filtra cząstek stałych. Dzięki specjalnemu pokryciu, działa on równolegle jak zwykły katalizator. W pierwszym elemencie systemu oczyszczania spalin zachowywany jest węgiel („C”), który podczas faz regeneracji przekształcany jest w dwutlenek węgla („CO2”). Równocześnie funkcja katalizatora redukuje trzy dodatkowe składniki emisji ze spalin: tlenek węgla („CO”), tlenki azotu („NOx”) oraz węglowodory („CmHm”). Reakcje katalityczne przekształcają je również w dwutlenek węgla („CO2”), azot („N2”) oraz wodę („H2O”). Drugi katalizator trójfunkcyjny zapewnia przestrzeganie limitów nawet przy dużym obciążeniu. W ten sposób up! GTI spełnia już aktualną europejską normę emisji Euro 6 AG.
Zatwierdzony WLTP
Zużycie paliwa i poziomy emisji Volkswagena up! GTI zostały określone na podstawie nowego testu WLTP (Ogólnoświatowa Zharmonizowana Procedura Testowania Pojazdów Lekkich). Testy RDE (Rzeczywiste Emisje podczas Jazdy) są również nowe. Sprawdzają one poziomy emisji i zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach drogowych. W cyklu mieszanym WLTP uzyskuje się wynik zużycia 5,7 do 5,6 l/100 km; odpowiadający poziom NEDC to 4,8 l/100 km. Pomimo niskiego zużycia paliwa, efektywny i jednocześnie bardzo responsywny TSI sprawia, że najnowszy up! jest jednym z najbardziej zwrotnych samochodów w swojej klasie.
Przednia część GTI
Nic się nie zmieniło w ciągu ostatnich 42 lat: GTI od razu rozpoznawalny jest jako GTI. Emblematy GTI są swoistym świadectwem autentyczności Volkswagena. Z przodu znajduje się czerwony pasek w atrapie chłodnicy. Powyżej niego znajduje się logo GTI. Kolejnym elementem, który mają wspólny wszystkie obecne modele GTI, jest charakterystyczny wzór plastra miodu w matowej czarnej atrapie chłodnicy. Ponadto up! GTI ma swoje unikalne akcenty. Na przykład charakterystyczny poprzeczny pręt w zderzaku jest wykonany w wysokim połysku czerni. Okrągłe przednie reflektory przeciwmgielne i światła skrętne są zintegrowane po lewej i prawej stronie. Okleina wokół tej części także jest malowana na wysoki połysk czerni. Podkreśla to szerokość potężnego Volkswagena up! GTI. Spoiler (przedni spojler w stylu motorsportowym) zaznacza dolną część zderzaka; powyżej tego spoilera znajduje się kolejne (bardzo wąskie) wlot powietrza dla silnika turbo.
Profil boczny GTI
Najpotężniejszy up! do tej pory jest również od razu rozpoznawalny jako GTI z boku. Tutaj up! nawiązuje do oryginalnego stylu GTI z elementami takimi jak podwójne paski na szerokich panelach progów. Dalszym ukłonem w stronę dziedzictwa jest szerokość i odległość między paskami, oparta na wymiarach tych z pierwszego Golfa GTI. Osłony lusterek są w kolorze wysoki połysk czerni. Pod nimi znajduje się ponownie logo GTI na boku. 17-calowe obręcze aluminiowe, które są standardem w przyszłym up! GTI, zostały przeprojektowane. Nosi nazwę legendarnego toru wyścigowego „Brands Hatch” koło Londynu w Wielkiej Brytanii. Widoczne pomiędzy błyszczącymi szprychami nowych kół są czerwone zaciski hamulcowe na przedniej osi (GTI jest pierwszym up!, który został wyposażony w 15-calowe hamulce). Koła, specjalnie opracowane przez Volkswagen R, mają szczególnie stylowy wygląd w nadkolach. Dzięki zmniejszeniu offsetu koła o 4 mm oraz zwiększeniu szerokości toru o 8 mm na przedniej i tylnej osi, koła te zyskały nową dynamikę. Zainstalowane jako standard sportowe zawieszenie, które obniża nadwozie o około 15 mm, również przyczynia się do bardziej dynamicznego wyglądu.
Tylny sekcja GTI
Drzwi bagażnika wszystkich modeli up! są czarne. Ten detal automatycznie nawiązuje do schematu kolorystycznego pierwszego Golfa GTI. Czarne drzwi bagażnika są dopasowane do przyciemnionych tylnych szyb. Na górze drzwi bagażnika znajduje się stylizowany spoiler, który sprawia, że linia dachu wygląda na dłuższą. Ten czarny spoiler jest większy niż w innych modelach up!. Niemniej jednak nie jest to tylko cecha stylistyczna, ponieważ większy spoiler dachowy zapewnia lepszy docisk na tylnej osi, co pomaga w osiągnięciu optymalnych osiągów przy wyższych prędkościach. W dolnej części drzwi bagażnika znajduje się czerwony pasek wykończeniowy oraz logo GTI, które identyfikuje Volkswagena jako najpotężniejszego up! do tej pory. Inne cechy GTI to matowy czarny dyfuzor z tyłu i chromowana końcówka wydechu.
Emblematy GTI
Pierwszy GTI miał teraz kultowy klasyczny wzór w kratkę w kolorze białym i czerwonym na czarnym tle. Oczywiście, centralne panele siedzeń nowego up! GTI również zyskały stylowy wygląd z tym materiałem. Nazywa się „clark” – tak samo jak w Polo GTI i Golfie GTI (gdzie jest pisane „Clark”). Zewnętrzne panele siedzeń są czarne. Dalsze emblematy GTI w wnętrzu pojazdu to wykończenia progów drzwi GTI, specjalny gałka zmiany biegów GTI oraz wielofunkcyjna kierownica specyficzna dla GTI z czerwonym przeszyciem oraz logo GTI na pionowej szprychy. Również dźwignia hamulca ręcznego jest pokryta skórą. Kolejnym „must have” w każdym GTI jest wykończenie dachu i ramy dachu w sportowej czerni. Odrobina klasy w wnętrzu pochodzi z subtelnego i atrakcyjnego podświetlenia ambientowego w kolorze czerwonym. Deska rozdzielcza z motywem „pixels red” jest kolorystycznie dopasowana do czarnych i czerwonych elementów wnętrza. Chromowane wykończenia wokół wentylacji, kontrolek i wskaźników tworzą elegancki kontrast. Górne panele drzwi są w kolorze nadwozia.
Ekskluzywne cechy GTI