VOLKSWAGEN XL1 2013-2016

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Jeśli usłyszysz kogoś mówiącego o pojeździe o długości 3,8 m i wysokości 1,15 m, z ceną wyjściową przekraczającą 110 000 EUR i limitowanej edycji liczącej 250 sztuk, prawdopodobnie pomyślisz o samochodzie sportowym. W tym przypadku jednak tak nie jest. To Volkswagen XL1, najoszczędniejszy pojazd produkcyjny na świecie w momencie swojej premiery w 2013 roku.

Pomysł powstał z inspiracji dr. Ferdinanda Piecha, bratanka Porsche i przewodniczącego Rady Nadzorczej Volkswagena, który chciał stworzyć praktyczny samochód, który osiągnie zużycie paliwa poniżej 1 l/100 km.

Volkswagen XL1 ma niską sylwetkę, jest bardzo aerodynamiczny z oporem powietrza CX poniżej 0,2 oraz wyposażony w hybrydowy system typu plug-in z dwucylindrowym silnikiem diesla. Samochód był tak energooszczędny, że potrzebował tylko 8,4 KM do utrzymania stałej prędkości 100 km/h.

Energia pochodziła z silnika turbodiesel o pojemności 800 cc, który generował moc 48 KM oraz silnika elektrycznego o mocy 20 kW. Układ napędowy był połączony z 7-biegową skrzynią biegów DSG (z podwójnym sprzęgłem). Maksymalna prędkość była elektronicznie ograniczona do 160 km/h, a cel niskiego zużycia paliwa został osiągnięty. Popyt na 250 wyprodukowanych sztuk był tak duży, że producent postanowił przeanalizować i wybrać, kto dostanie ten samochód, a kto nie. XL1 był jak Ferrari w świecie ekologicznych pojazdów.

 Volkswagen XL1 to najoszczędniejszy samochód produkcyjny na świecie, charakteryzujący się zużyciem paliwa wynoszącym 0,9 l/100 km. Dzięki systemowi hybrydowemu typu plug-in, dwuosobowy pojazd może pokonać dystans do 50 km w trybie całkowicie elektrycznym, co oznacza zerowe lokalne emisje.

VW XL1 to motoryzacyjny bohater, który podąża za zasadami czystego designu samochodów sportowych: niska waga (795 kg), doskonała aerodynamika (Cd 0,189) oraz niski środek ciężkości (wysokość 1,153 mm). Dzięki temu oszczędny Volkswagen może płynnie poruszać się po drodze z prędkością 100 km/h przy wykorzystaniu zaledwie 6,2 kW / 8,4 PS. W trybie elektrycznym Volkswagen XL1 potrzebuje mniej niż 0,1 kWh, aby pokonać odległość ponad jednego kilometra.

Nowoczesna konstrukcja lekkiej wagi, doskonała aerodynamika i hybrydowy system plug-in – składający się z silnika TDI o dwóch cylindrach (35 kW / 48 PS), silnika elektrycznego (20 kW / 27 PS), 7-biegowej skrzyni biegów DSG oraz akumulatora litowo-jonowego – sprawiają, że nowy Volkswagen XL1 emituje zaledwie 21 g/km CO2. W razie potrzeby, XL1, osiągając maksymalną prędkość 160 km/h, może przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 12,7 sekundy. Wyraźnie widać, że zużycie paliwa wynoszące 0,9 l/100 km to rekordowa wartość, która nie została osiągnięta przez żaden inny pojazd do tej pory i ilustruje, jak Volkswagen redefiniuje to, co technologicznie możliwe w produkcji samochodów.

Koncepcyjnie, VW XL1 reprezentuje trzecią ewolucyjną fazę strategii Volkswagen 1-litra. Na początku nowego millenium, prof. Dr. Ferdinand Piëch, obecny przewodniczący Rady Nadzorczej Volkswagen AG, sformułował wizjonerski cel wprowadzenia na rynek samochodu produkcyjnego, który byłby praktyczny w codziennym użytkowaniu i miałby zużycie paliwa wynoszące jeden litr na 100 km. W dwuosobowym XL1 ta wizja stała się rzeczywistością. Pomimo ogromnej efektywności Volkswagena XL1, deweloperzy z powodzeniem opracowali koncept nadwozia, który oferuje więcej codziennej użyteczności niż w dwóch poprzednich prototypach. Podczas gdy kierowca i pasażer siedzieli w układzie tandemowym dla optymalnej aerodynamiki w L1, w 1-litrze zaprezentowanym w 2002 i 2009 roku, w XL1 dwie osoby siedzą lekko przesunięte obok siebie, niemal jak w konwencjonalnym pojeździe.

1.0L 7AT (48 KM)

ParametrWartość
Cylindry2
Pojemność800 Cm3
Moc35 Kw @ - Rpm
48 Hp @ - Rpm
47 Bhp @ - Rpm
Moment obrotowy89 Lb-Ft @ - Rpm
121 Nm @ - Rpm
Układ paliwowyWtrysk bezpośredni
PaliwoHybrydowy
Prędkość maksymalna99 Mph (159 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h12.7 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna Dsg
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony115/80 R 15 // 145/55 R 16
Długość153.1 In (3889 Mm)
Szerokość65.6 In (1666 Mm)
Wysokość45.4 In (1153 Mm)
Rozstaw osi87.6 In (2225 Mm)
Pojemność bagażnika4.2 Cuft (119 L)
Aerodynamika (Cd)0.189
Masa własna1753 Lbs (795 Kg)
Średnie spalanie261.3 Mpg Us (0.9 L/100Km)
Emisja CO221 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.