Jeśli usłyszysz kogoś mówiącego o pojeździe o długości 3,8 m i wysokości 1,15 m, z ceną wyjściową przekraczającą 110 000 EUR i limitowanej edycji liczącej 250 sztuk, prawdopodobnie pomyślisz o samochodzie sportowym. W tym przypadku jednak tak nie jest. To Volkswagen XL1, najoszczędniejszy pojazd produkcyjny na świecie w momencie swojej premiery w 2013 roku.
Pomysł powstał z inspiracji dr. Ferdinanda Piecha, bratanka Porsche i przewodniczącego Rady Nadzorczej Volkswagena, który chciał stworzyć praktyczny samochód, który osiągnie zużycie paliwa poniżej 1 l/100 km.
Volkswagen XL1 ma niską sylwetkę, jest bardzo aerodynamiczny z oporem powietrza CX poniżej 0,2 oraz wyposażony w hybrydowy system typu plug-in z dwucylindrowym silnikiem diesla. Samochód był tak energooszczędny, że potrzebował tylko 8,4 KM do utrzymania stałej prędkości 100 km/h.
Energia pochodziła z silnika turbodiesel o pojemności 800 cc, który generował moc 48 KM oraz silnika elektrycznego o mocy 20 kW. Układ napędowy był połączony z 7-biegową skrzynią biegów DSG (z podwójnym sprzęgłem). Maksymalna prędkość była elektronicznie ograniczona do 160 km/h, a cel niskiego zużycia paliwa został osiągnięty. Popyt na 250 wyprodukowanych sztuk był tak duży, że producent postanowił przeanalizować i wybrać, kto dostanie ten samochód, a kto nie. XL1 był jak Ferrari w świecie ekologicznych pojazdów.
Volkswagen XL1 to najoszczędniejszy samochód produkcyjny na świecie, charakteryzujący się zużyciem paliwa wynoszącym 0,9 l/100 km. Dzięki systemowi hybrydowemu typu plug-in, dwuosobowy pojazd może pokonać dystans do 50 km w trybie całkowicie elektrycznym, co oznacza zerowe lokalne emisje.
VW XL1 to motoryzacyjny bohater, który podąża za zasadami czystego designu samochodów sportowych: niska waga (795 kg), doskonała aerodynamika (Cd 0,189) oraz niski środek ciężkości (wysokość 1,153 mm). Dzięki temu oszczędny Volkswagen może płynnie poruszać się po drodze z prędkością 100 km/h przy wykorzystaniu zaledwie 6,2 kW / 8,4 PS. W trybie elektrycznym Volkswagen XL1 potrzebuje mniej niż 0,1 kWh, aby pokonać odległość ponad jednego kilometra.
Nowoczesna konstrukcja lekkiej wagi, doskonała aerodynamika i hybrydowy system plug-in – składający się z silnika TDI o dwóch cylindrach (35 kW / 48 PS), silnika elektrycznego (20 kW / 27 PS), 7-biegowej skrzyni biegów DSG oraz akumulatora litowo-jonowego – sprawiają, że nowy Volkswagen XL1 emituje zaledwie 21 g/km CO2. W razie potrzeby, XL1, osiągając maksymalną prędkość 160 km/h, może przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 12,7 sekundy. Wyraźnie widać, że zużycie paliwa wynoszące 0,9 l/100 km to rekordowa wartość, która nie została osiągnięta przez żaden inny pojazd do tej pory i ilustruje, jak Volkswagen redefiniuje to, co technologicznie możliwe w produkcji samochodów.
Koncepcyjnie, VW XL1 reprezentuje trzecią ewolucyjną fazę strategii Volkswagen 1-litra. Na początku nowego millenium, prof. Dr. Ferdinand Piëch, obecny przewodniczący Rady Nadzorczej Volkswagen AG, sformułował wizjonerski cel wprowadzenia na rynek samochodu produkcyjnego, który byłby praktyczny w codziennym użytkowaniu i miałby zużycie paliwa wynoszące jeden litr na 100 km. W dwuosobowym XL1 ta wizja stała się rzeczywistością. Pomimo ogromnej efektywności Volkswagena XL1, deweloperzy z powodzeniem opracowali koncept nadwozia, który oferuje więcej codziennej użyteczności niż w dwóch poprzednich prototypach. Podczas gdy kierowca i pasażer siedzieli w układzie tandemowym dla optymalnej aerodynamiki w L1, w 1-litrze zaprezentowanym w 2002 i 2009 roku, w XL1 dwie osoby siedzą lekko przesunięte obok siebie, niemal jak w konwencjonalnym pojeździe.