W 1966 roku Volvo zrezygnowało ze starych linii designu związanych z modelem Amazon i przeszło na inny poziom, który utrzymywano aż do lat 90.: design w kształcie pudła. Jednocześnie wprowadzono nowe oznaczenia nazw z trzema cyframi: pierwsza oznaczała serię pojazdu, druga liczbę cylindrów, a ostatnia liczbę drzwi. W 1967 roku Volvo zaprezentowało wersję dwu drzwiową dla pierwszej serii, wyposażoną w silniki czterocylindrowe. Tak więc, nazwa modelu brzmiała 142.
Minimalistyczny design zewnętrzny przypominał duże pudło, które zawierało przód, środek aż do linii pasa i bagażnik w tym samym kształcie oraz drugie pudło na górze dla szyb. Coupe było wersją sedana, ale z dwoma drzwiami i dwoma oknami bocznymi.
Wnętrze było bardzo proste, z prostą deską rozdzielczą i pełnym panelem wskaźników obejmującym obrotomierz, prędkościomierz, wskaźnik poziomu paliwa, temperatury płynu chłodzącego, ciśnienia oleju oraz napięcia akumulatora, wraz z kilkoma lampkami ostrzegawczymi. Pojazdy z manualną skrzynią biegów miały dźwignię na podłodze, podczas gdy wersje z automatyczną skrzynią posiadały dźwignię z tyłu kierownicy.