Sprzedając ponad 2,8 miliona pojazdów w latach 1973-1992, Volvo 244 było jednym z najważniejszych modeli stworzonych przez szwedzką markę samochodową.
Na początku lat 70. XX wieku, język wzornictwa opierał się na prostych liniach i płaskich powierzchniach. Było to odejście od samochodów z lat 50., które miały wygięte błotniki, zaokrąglone szyby i bagażniki. To była era, w której nowoczesność oznaczała płaskość i prostotę.
Model 244 był następcą modelu 144. W tamtych czasach Volvo miało określony sposób nazywania swoich modeli. Pierwsza cyfra oznaczała numer serii nadwozia, druga liczbę cylindrów pod maską, a ostatnia liczbę drzwi. Tak więc, 244 był modelem drugiej generacji z czterema cylindrami i czterema drzwiami. Kanciasty kształt był również wynikiem matematycznego podejścia do potrzeb pasażerów.
Na rynek amerykański model ten miał cztery kwadratowe reflektory. Linia dachu była niemal prosta, biegnąc od maski do pokrywy bagażnika. Zainstalowano duże zderzaki wyposażone w system amortyzacji, które w przypadku kolizji przy prędkości poniżej 8 km/h (5 mph) mogły pochłonąć całą energię kinetyczną.