Volvo wprowadziło serię 200 w 1974 roku jako sedan z dwiema lub czterema drzwiami, a wersja kombi pojawiła się w 1975 roku.
Szwedzki producent samochodów miał inną metodę nadawania nazw swoim pojazdom. Na przykład w modelu 245, cyfra 2 oznaczała serię, 4 była liczbą cylindrów, a 5 odnosiła się do liczby drzwi. Tak więc 245 w języku Volvo oznaczało, że jest to kombi z silnikiem czterocylindrowym pod maską.
Oferując wygląd przypominający cegłę i finezję czołgu Sherman, Volvo 245 dawało wrażenie bezpiecznego pojazdu. Jego zderzaki były zgodne z normą 5 mph (8 kph) na długo przed tym, jak inni producenci samochodów zaczęli się tym problemem zajmować. Na początku seria 200 miała okrągłe reflektory i czarną kratkę pomiędzy nimi. Kabina przypominała szopę z oknami, która została umieszczona na wagonie z płaskimi panelami.
Wewnątrz 245 oferował miejsca dla pięciu osób oraz składane siedzenie z tyłu. Pomimo obecności tunelu skrzyni biegów, dzięki wysokiemu dachowi, samochód miał trzy prawdziwe miejsca z tyłu. Jego bagażnik był znacznie większy i mógł służyć jako namiot na kempingu lub na poboczu drogi.