Kiedy Volvo przejęło dział motoryzacyjny DAF, czekała na nie miła niespodzianka: holenderscy inżynierowie mieli już plan na nowy kompaktowy samochód, który stał się serią Volvo 300.
DAF tracił pieniądze na swojej ofercie samochodowej i pozbył się jej na początku lat 70. Z kolei Volvo potrzebowało fabryki w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej (EWG), aby sprzedawać swoje pojazdy bez opłat celnych. Dzięki tej umowie produkowano serię 300 w Holandii, gdzie DAF wcześniej wytwarzał swoje samochody.
Model 345 zadebiutował w 1976 roku w segmencie kompaktowym. Jego konstrukcja była oparta na platformie z napędem na tylne koła, co przesunęło ciężar samochodu do tyłu. Sprężyny płaskie były widoczne pod tylnymi błotnikami. Większość linii była prosta, ale ogólny design zaprojektowany przez Bertone został doceniony przez klientów. Zgodnie z systemem nazewnictwa Volvo, był to model 3 z silnikiem 4-cylindrowym i 5 drzwiami (hatchback).
Wnętrze, z powodu tunelu przekładni i krótkiego rozstawu osi, miało ograniczoną przestrzeń dla pięciu dorosłych na dłuższe podróże. Jednak w miastach było to wykonalne. Kwadratowy wygląd deski rozdzielczej i zespołu wskaźników stanowił część języka designu marki i nie wydawał się nie na miejscu.