Volvo wprowadziło model 440 w 1987 roku jako następcę serii 300, która była już przestarzała, a jego konstrukcja opierała się na tej samej platformie, co udany model 480.
Podczas gdy model 480 był trzydrzwiowym hatchbackiem z sportowym akcentem dzięki wysuwanym reflektorom, model 440 był skierowany do osób szukających luksusowego pojazdu, ale w krótszej wersji. Niemieccy producenci samochodów premium nie mieli nic, co mogłoby się równać z tym modelem, ponieważ Audi 80, BMW serii 3 i Mercedes-Benz klasa C były dłuższe. Co więcej, żaden z nich nie był hatchbackiem.
Przód pojazdu przypominał serię 740/760, ale był dostosowany do mniejszych rozmiarów. Jak na standardy tamtych lat, uznawany był za samochód kompaktowy. Z profilu model 440 charakteryzował się kanciastymi kształtami, a za tylnymi drzwiami dodano duże, trójkątne okna pochylone do przodu, co zredukowało martwe strefy. Z tyłu, kanciaste lampy tylne były szerokie, co zmniejszało otwarcie bagażnika.
Wnętrze było dość przestronne jak na ten rozmiar samochodu. Dzięki zmianie na platformę z napędem na przednie koła, mniejsza ilość silnika i skrzyni biegów wpływała na przestrzeń w kabinie. To pozwoliło producentowi przesunąć przednie fotele do przodu, co zwiększyło przestrzeń na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu. Z tyłu, dzielona kanapa okazała się przydatna do przewożenia długich przedmiotów lub większego bagażu.