Volvo zaprezentowało model 480 w 1986 roku jako sportowego hatchbacka, będącego pierwszym pojazdem z napędem na przednie koła zaprojektowanym przez szwedzkiego producenta samochodów.
Podczas gdy nowy segment hatchbacków zaczynał zdobywać popularność w klasie kompaktowej, Volvo wciąż tkwiło w przestarzałych schematach, gdzie projektanci korzystali jedynie z ołówka i linijki, aby stworzyć samochód. Modele 440 oraz 760 były tylko kilkoma przykładami, a 480 podążał w tym samym kierunku.
Projekt 480 rozpoczął się w 1978 roku, jednak nie był uznawany za priorytet przez kierownictwo Volvo i został odłożony na później, aż do 1986 roku, kiedy to finalny model zadebiutował na Salonie Samochodowym w Genewie. Wszyscy byli w szoku! Warto wspomnieć, że Volvo nigdy wcześniej nie miało tak małych pojazdów. Mimo to, był to inny typ pojazdu, który okazał się nieco mniej sportowy, niż zakładano, ale równie niezawodny jak każdy inny Volvo z tamtej epoki. Jego unikalne reflektory wysuwane oraz stałe lampy w plastikowym zderzaku prezentowały się znacznie lepiej niż większość konkurencji. Dzięki architekturze z trzema drzwiami i pochyloną ku przodowi klapą bagażnika, uzyskano sportowy wygląd.
Wnętrze modelu 480 było najdziwniejszym Volvo, jakie zbudowano do tej pory. Oferowało dwa miejsca z przodu oraz dwa indywidualne fotele z tyłu. Szeroki zestaw wskaźników obejmował również centralny panel, gdzie producent umieścił system audio, wentylację oraz kilka wskaźników dla turbosprężarki, amperomierza i ciśnienia oleju. Wskazanie natychmiastowego oraz średniego zużycia paliwa znajdowało się po prawej stronie prędkościomierza w desce rozdzielczej. Była to nietypowa funkcja jak na samochód z 1986 roku.