Volvo 760 to samochód, który uratował szwedzkiego producenta przed bankructwem, ale przed jego premierą firma niemalże zamknęła interes z powodu swoich długów finansowych.
Po pierwszym kryzysie naftowym zachowanie klientów zmieniło się, a ich spojrzenia zaczęły kierować się w stronę samochodów oszczędnych w paliwie, co model Volvo 240/260 nie był w stanie spełnić. Co więcej, seria 200 miała poważne problemy z niezawodnością, co zmusiło Volvą do sięgnięcia głęboko do kieszeni, aby pokryć koszty napraw. Zarząd zdawał sobie sprawę, że potrzebuje nowego modelu do sprzedaży w latach 80-tych, a efektem ich prac był model 760. Przyjęto jednak nietypową strategię: zaczęto od droższego silnika sześciocylindrowego, a później wprowadzono bardziej przystępny model 740.
Podczas gdy dział marketingu domagał się paliwooszczędnego pojazdu, a dział finansów niższych kosztów produkcji, dział projektowania stworzył pojazd o kształcie stożkowym, z węższym przodem niż w serii 200. Z nadwoziem dostosowanym do gustu amerykańskich klientów, pojazd był krytykowany w Europie, jednak mimo to model 760 okazał się sukcesem, którego Volvo potrzebowało, aby przetrwać. Z tyłu producent zainstalował kwadratowe lampy tylnie na płaskiej tylnej płycie.
Zespół projektowy stworzył minimalistyczny język wzornictwa dla deski rozdzielczej 760, z płaskimi powierzchniami i kanciastymi kształtami na panelu wskaźników. W pierwszych latach środkowa konsola była płaska i nachylona, a dopiero po 1988 roku została przechylona w stronę kierowcy. Z powodu silników montowanych wzdłuż, przednie siedzenia musiały być przesunięte do tyłu. Mimo to dzięki długiemu rozstawowi osi samochód oferował wystarczająco dużo miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu.