Volvo starało się bardziej przyciągnąć młodsze pokolenie, dlatego w 1992 roku wprowadziło model 850, a w 1994 roku jego sportową wersję – 850 R.
Szwedzki producent samochodów był pewny, że jego bezpieczne pojazdy poradzą sobie z bardziej wydajną wersją. W związku z tym posunął granice swojego działu inżynieryjnego i wprowadził turbodoładowaną wersję 850, dostępną w dwóch odmianach: sedan oraz kombi. Co więcej, w 1994 roku marka zadebiutowała w BTCC (Brytyjskim Wyścigu Samochodowym) z wersją kombi. W sezonie 1995 przystąpiła do rywalizacji z bardziej popularnym sedanem, 850 R.
Rewolucyjny design modelu 850 uznano za ogromny krok naprzód dla szwedzkiego producenta. Zmiana kształtów z opływowych na bardziej nowoczesne nie była jednak prosta, ale była obiecującym początkiem. Samochód miał pochyloną maskę z zaokrąglonymi krawędziami, zakrzywioną szybę przednią, a ekskluzywnie w wersji R, niższy przedni zderzak z lampami przeciwmgielnymi i trzema wlotami powietrza. Z tyłu samochód otrzymał małe skrzydło na klapie bagażnika.
Wnętrze stało się przestronniejsze, ponieważ auto nie było już napędem na przednie koła. Zarówno pasażerowie z przodu, jak i z tyłu mieli wystarczająco dużo miejsca na nogi. Zespół projektowy producenta nie całkowicie porzucił kwadratowy styl, stosując go na desce rozdzielczej, która miała wysoki środkowy panel z prostymi liniami.