Po dekadzie obecności na rynku seria 700 od Volva zasłużyła na zasłużoną emeryturę, ustępując miejsca swojemu następcy, serii 900.
Szwedzki producent samochodów wprowadził model 940 w 1990 roku, który był w zasadzie odświeżoną wersją 740, z którym dzielił większość silników i układów napędowych. Niestety, nie kontynuowano wersji coupe z modelu 740, zaprojektowanej przez Bertone.
Podczas gdy inne samochody o kształcie klina wydawały się przestarzałe, model 940 nie tracił swojej aktualności. Mimo że Volvo starało się zaokrąglić krawędzie, aby nadać samochodowi bardziej opływowy kształt, nie udało się to. Wciąż wyglądał jak prostokątny sedan, z pochyloną maską i płaskim przodem, gdzie zarówno kratka chłodnicy, jak i reflektory wyglądały, jakby zostały zaprojektowane przy użyciu linijki i kątomierza. Z drugiej strony, obły zderzak wygładzał front samochodu dzięki aerodynamicznie uformowanemu dolnemu zderzakowi. Za tylnymi drzwiami producent dodał zestaw bocznych okien, wpuszczając więcej światła do tylnej części kabiny dla pasażerów siedzących z tyłu.
Volvo zaprojektowało model 940 jako samochód executive, z wnętrzem, które odpowiadało ambicjom producenta. Podczas gdy niższe wersje wyposażeniowe miały tapicerkę wełnianą, wyższe wersje wyróżniały się skórzaną kabiną. Deska rozdzielcza miała mniejszy zestaw wskaźników z pięcioma zegarami w środku. Producent umieścił wentylatory centralne w górnej części konsoli, poniżej znajdowały się elementy sterujące klimatyzacją oraz radio. Na samym dole znajdowały się popielniczka i zapalniczka. Z tyłu było wystarczająco miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów. Model 940 zachował również zintegrowane foteliki dziecięce ze swojego poprzednika.