Volvo zastąpiło serię 740 w 1990 roku serią 940, która wyraźnie różniła się od kanciastego kształtu swojego poprzednika. Niemniej jednak, samochód dzielił większość podzespołów z poprzednikiem. Z jednej strony zachował kształt kombi, ale zrezygnował z wersji coupe, która i tak nie była bestsellerem.
Podczas gdy inne samochody o kanciastym kształcie wydawały się przestarzałe, 940 nie wyglądał na taki. Choć Volvo zaokrągliło krawędzie, próbując nadać pojazdowi bardziej opływowy kształt, nie udało się to, przynajmniej z przodu. Samochód miał płaską przednią osłonę i prostokątne reflektory. Wciąż wyglądały, jakby zostały zaprojektowane za pomocą linijki i kątomierza. Volvo stworzyło wersję kombi 940, wydłużając dach samochodu nad bagażnikiem i kończąc go płaską, pionową klapą bagażnika.
Volvo zaprojektowało model 940 Estate jako samochód klasy wyższej, z wnętrzem odpowiadającym ambicjom producenta. Podczas gdy niższe wersje wyposażenia miały wełnianą tapicerkę, wyższe oferowały kabinę wykończoną skórą. Deska rozdzielcza miała mniejszą tablicę przyrządów z pięcioma wskaźnikami. Jego bagażnik był jednym z największych na rynku. Przy złożonej tylnej kanapie mógł pomieścić aż 2,121 litrów (74,9 cu-ft), natomiast przy wszystkich miejscach zajętych, mógł przewieźć 992 litry (35 cu-ft) bagażu.