Volvo wprowadziło model 960 w 1990 roku jako następcę wcześniejszej serii 700, oferując go w dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi. Cztery lata później linia modeli przeszła facelifting.
W latach 90. Volvo było już znane z dużych kombi, które można by pomylić z meblami z IKEA, mimo że szwedzkie kombi były starsze od tej sieci. Marka słynęła z bezpiecznych pojazdów, które, pomimo pewnych innowacji w dziale designu, były cenione za swoją solidną konstrukcję i niezawodność.
Model z 1994 roku wprowadził zmiany w języku wzornictwa firmy. Kombi 960 miało zaokrąglone krawędzie oraz nowy przód z węższymi reflektorami i przeprojektowanym, owiniętym plastikowym zderzakiem, co było częścią faceliftingu. Z boku producent nie mógł wiele zmienić w panelach drzwi i oknach, które wciąż wyglądały na płaskie.
Kombi 960 oferowało więcej miejsca na głowę dla pasażerów z tyłu, mimo że nikt nie narzekał na to w wersji sedan. Właściciel mógł powiększyć przestrzeń bagażową, składając tylne siedzenia. W ten sposób pojemność bagażnika wzrosła z 39,3 cu-ft (1112 litrów) do 75 cu-ft (2123 litry) przy wszystkich siedzeniach na miejscu. Dodatkowo, długość załadunku wynosiła sześć stóp (1,82 m).