Volvo, które opuściło rynek hatchbacków-kupé po ostatnim modelu wypuszczonym w latach 70-tych, zaprojektowało C30 – dwudrzwiowego hatchbacka z retro akcentami zaczerpniętymi z modelu 1800ES, takimi jak duża trapezoidalna szyba w tylnej klapie.
Kwadratowy przód oraz grill również zostały zachowane i przeprojektowane, aby nadać im bardziej nowoczesny wygląd.
Podstawą C30 była platforma modelu S40, z identycznym rozstawem osi. C30 był krótszy od sedana S40.
Pod maską C30 znajdował się silnik o pojemności 2,5 litra, generujący nie mniej niż 227 koni mechanicznych.
Moc była przekazywana na przednie koła za pomocą 6-biegowej manualnej lub 5-biegowej automatycznej skrzyni biegów.
W ofercie C30 dostępne były dwa poziomy wyposażenia: T5 oraz T5 R-design.
Podstawowy poziom wyposażenia oferował 17-calowe felgi, teleskopową kierownicę z przyciskami do sterowania audio oraz system audio z 8 głośnikami, który posiadał gniazdo AUX.
W wersji R-Design znalazły się większe, 18-calowe felgi, sportowo zestrojone zawieszenie, tempomat oraz lepszy system audio z 10 głośnikami i dedykowanymi akcentami zewnętrznymi.
Jak można się było spodziewać, C30 wyposażono w szereg systemów bezpieczeństwa, aby zapewnić ochronę pasażerów. Model C30 został wyposażony w hamulce tarczowe z systemem ABS, kontrolę stabilności, kontrolę trakcji, boczne poduszki powietrzne dla przednich foteli oraz boczne poduszki powietrzne. Dostępny był również opcjonalny system informujący o martwym polu.
C30 to najmniejszy, ale najbardziej wyrazisty model w gamie Volvo, który wyróżnia się radykalnym i odświeżającym wyglądem. Jego unikalny styl nadaje mu wyjątkową osobowość, ściśle powiązaną z całkowicie nowym modelem S60 oraz C70. Klienci mają szeroki wybór opcji, w tym nową kombinację kolorów – Espresso/Blond, a także różnorodne akcesoria, które pozwalają na spersonalizowanie C30.
Aby uzupełnić dynamiczny styl Volvo C30, dostępne jest opcjonalne zawieszenie sportowe, które znacznie poprawia wrażenia z jazdy. Zawieszenie sportowe jest standardem w modelach R-DESIGN i dostępne jako opcja w wybranych modelach SE i SE Lux.
Volvo C30 ma cztery indywidualne fotele. Tylne siedzenia są umiejscowione bliżej linii środkowej pojazdu, co poprawia przestronność w okolicy głowy i ramion. 'Byliśmy przekonani, że cztery fotele, a nie pięć, to właściwe podejście,’ mówi pan Abrahamsson, dyrektor projektu C30. 'Cztery miejsca to świetny komfort dla pasażerów z tyłu. Pięć miejsc byłoby kompromisem. Poza tym Volvo ma wiele aut pięcioosobowych. Jeśli chcesz pięciu miejsc, możesz kupić Volvo S40 lub V50. Przy większości podróży wątpię, żeby tylne siedzenia były wykorzystywane. Zazwyczaj będą one pewnie złożone, co zapewni niesamowitą przestrzeń bagażową.’
Nawiązując do ikonicznego modelu Volvo P1800S, nowy model C30 zachowuje charakterystyczną przeszkloną klapę, która zapewnia doskonałą widoczność z tyłu. Do dyspozycji jest też pokrowiec bagażowy, który chroni bagaż przed ciekawskimi spojrzeniami.
Klienci mogą wybierać spośród siedmiu silników (trzy benzynowe i cztery diesla), w tym jednostek cztero- i pięcio-cylindrowych. W ofercie silników benzynowych znajduje się lekki i wydajny silnik 1.6 o mocy 100 KM, 2.0 o mocy 145 KM oraz pięciocylindrowy model T5 generujący 230 KM, który osiąga prędkość od 0 do 60 mph w 6,2 sekundy. W ofercie silników wysokoprężnych znajduje się również silnik 1.6D DRIVe o mocy 109 KM, zwolniony z podatku drogowym, emitujący zaledwie 99 g CO2 na km, a także nowe jednostki czterocylindrowe 1.6 D2 o mocy 115 KM oraz pięciocylindrowe 2.0 D3 o mocy 150 KM i 2.0 D4 o mocy 177 KM.
Volvo C30 to także niezwykle bezpieczne auto w przypadku wypadku. Innowacje w zakresie bezpieczeństwa obejmują nadmuchiwane zasłony, które chronią zarówno pasażerów z przodu, jak i z tyłu, napinacze pasów, system ochrony przy zderzeniu tylnym (WHIPS) oraz system ochrony przy zderzeniach bocznych (SIPS) z poduszkami powietrznymi SIPS. Ponadto każde Volvo C30 jest wyposażone w DSTC (Dynamiczny Kontrola Stabilności i Trakcji) oraz hamulce ABS z EBD (Elektronika Rozkładania Siły Hamowania) i EBA (Elektronika Wspomagania Hamowania).
KONCEPCJA DESIGNERSKA
Język wzornictwa Volvo, stworzony pod kierownictwem Peter’a Horbury’ego, osiągnął szczyt w Volvo C30, gdy został wprowadzony na rynek w 2006 roku. 'Zaczynaliśmy z nieco bardziej zabawnym, mniej formalnym i bardziej awangardowym podejściem do designu C30,’ mówi główny projektant Simon Lamarre. 'Oś jezdna jest niezwykle szeroka, rozstaw osi długi, kąt linii okien skierowany w dół, a kształt jest klinowaty. Ramiona są szersze niż w innych Volvo i unoszą się ku tyłowi. W innych Volvo ramiona są równe i na poziomie. W C30 jest znacznie więcej ruchu i zmiany kątów.’
Wybrano styl dwudrzwiowy. 'Dwa drzwi wyglądają sportowo, a nasz docelowy rynek jasno dał do zrozumienia, że preferują styl coupe,’ mówi pan Abrahamsson. 'Poza tym, rzadko będą korzystać z tylnych siedzeń. Po co więc kompromitować styl? Volvo ma wiele samochodów czterodrzwiowych, dla tych, którzy wolą dodatkową praktyczność.’
Tył auta był największym odstępstwem od normy stylistycznej Volvo – z wyjątkiem tych, którzy pamiętają klasyczny model 1800ES, zaprezentowany w 1971 roku. Charakterystycznym elementem tego pojazdu była głęboka przeszklona klapa. Ten element stylistyczny zapożyczono z koncepcji SCC, pokazanej na wystawie w Detroit w 2001 roku, a następnie przeniesiono do koncepcji designu C30, zaprezentowanej na wystawie w Detroit w styczniu 2006 roku.
W korzystaniu z sukcesu modelu C30, nowy model, wprowadzony na rynek pod koniec 2009 roku, przeszedł znaczące zmiany w panelach nadwozia, nadając mu dynamiczny nowy styl, jednocześnie zachowując wiele popularnych cech, z którymi C30 jest kojarzony.
Przód auta został odświeżony, aby wyglądał bardziej dynamicznie i ekspresyjnie. Kątowe linie przedniego zderzaka w połączeniu z nowymi reflektorami, które również są nachylone w kierunku boków samochodu, wzmacniają wrażenie prędkości i sportowości.
Nosek pojazdu jest najbardziej rozpoznawalnym znakiem Volvo. W kratce umieszczono nowy, większy znak z logo, znany z większych modeli w gamie Volvo. Wlot powietrza również został powiększony i teraz przypomina wlot powietrza w modelu XC60. Kratka ma także nowy wzór plastra miodu, unikalny dla Volvo C30.
Inne cechy zewnętrzne to wprowadzenie nowego, żywego koloru Orange Flame Metallic oraz koloru Lime Grass Green Metallic, zapożyczonego z palety kolorów XC60. Nowe 17-calowe białe felgi, nazwane Styx White, również zostały wprowadzone do oferty – koło to jest standardem w poziomie SE.
Chociaż największe zmiany miały miejsce z przodu, tył również zyskał te same głębokie linie i detale stylistyczne. Kontury są wyraziste i bardziej dynamiczne, podczas gdy czarna dolna listwa została zmniejszona, co pozwala na obniżenie koloru nadwozia, tworząc wrażenie bliższego kontaktu wizualnego samochodu z drogą. Volvo C30 ES ma małą czarną plastikową dolną listwę, lecz przy wyborze SE lub SE Lux dolna listwa dostępna jest w kolorze czarnego szafiru lub, aby dodać dramatyzmu, w kontrastowym kolorze. Klienci mogą wybierać kolory z nowej kolekcji kontrastowych kolorów C30, takie jak czarna porzeczka, Java czy Shadow Blue. Na przykład, klient mógłby wybrać nowy kolor Lime Grass Green metallic jako główny kolor nadwozia i określić dolne elementy karoserii w kolorze Java. Warianty T5 posiadają również podwójne rury wydechowe z polerowanej stali nierdzewnej, podkreślające mocny silnik kryjący się pod karoseria.
DESIGN WNĘTRZA
'C30 ma długość zaledwie 4,26 metra, co nie czyni go dużym samochodem, ale przestronna kabina daje poczucie dużego auta,’ mówi pan Abrahamsson, dyrektor projektu Volvo C30.
Ikoniczna 'pływająca’ konsola środkowa Volvo dostępna teraz w nowych materiałach
Jednym z najpiękniejszych elementów designu wnętrza jest nowoczesna, ultra-cienka konsola środkowa, podobna do rewolucyjnego wzoru, który po raz pierwszy wprowadzono w modelu S40. Elegancka konsola, która wydaje się unosić, zawiera większość ważnych przełączników i kontrolek, przyczyniając się do stonowanego, prostego i bardzo skandynawskiego designu wnętrza, który pozbawiony jest zbędnych i mylących elementów sterujących.
Kratka środkowa jest dostępna w pięciu różnych wykończeniach, w tym Bauxite (standardowe) i Aluminium. Nowa dekoracja Oyster Burst Deco jest dostępna bez dodatkowych opłat w modelach SE i SE Lux oraz jako opcja kosztowa w modelu ES. Kolor na dekoracyjnej konsoli Oyster Burst zmienia się subtelnie od jasnego do ciemnego i z powrotem.
'Jednym z ustaleń badania było to, że klienci lubią mieć możliwość jak największego personalizowania swoich samochodów, a C30 oferuje szeroki wybór wykończeń wnętrza i funkcji,’ mówi pan Abrahamsson.
Volvo C30 oferuje nową kombinację kolorów o nazwie Espresso/Blond, która składa się z ciemnobrązowej górnej części i jasnego, świeżego odcienia na dolnych bokach drzwi – jasny odcień to kolor szaro-beżowy. Nowe wnętrze Espresso/Blond pozwala klientom na wybór nowych, jasnych akcentów kolorystycznych, które obejmują pomarańczowy, zielony i niebieski w tkaninach, a także nowy kolor Żurawina dla skóry.
„Chcieliśmy dać klientom możliwość samodzielnego decydowania, jak ich samochód ma wyglądać. C30 oferuje im szereg świeżych, nowoczesnych akcentów stylowych w zakresie koloru i tkanin do wyboru,” tłumaczy Maria Uggla, główny projektant programu Kolor & Wykończenie w Volvo Cars.
Przestrzeń bagażowa z tyłu jest obszerna, wszechstronna i łatwa do załadunku
Indywidualne tylne fotele składają się osobno, co pozwala na posiadanie samochodu Volvo C30 z dwoma, trzema lub czterema miejscami. Oparcia są prawie płaskie, gdy na górze zostanie umieszczony jakikolwiek ciężki przedmiot.
Przeszklona klapa daje szeroką i długą przestrzeń otwarcia. Wysokość załadunku jest bardzo niska (807 mm, czyli nieco ponad dwa stopy), co poprawia komfort użytkowania. Komora bagażowa ma zaskakująco dużą pojemność 251 litrów, gdy oba tylne siedzenia są podniesione, ale wzrasta do przestronnych 539 litrów, gdy tylne siedzenia są złożone. Do dyspozycji są dwa pokrowce bagażowe – jeden miękki, standardowy, i jeden twardy, dostępny jako opcja, które chronią zawartość bagażu przed wzrokiem z zewnątrz.
Cztery komfortowe fotele dla dorosłych
Volvo C30 to prawdziwy samochód czteroosobowy. Nawet tylne siedzenia – indywidualne krzesła, a nie kanapa – są wystarczająco przestronne dla wysokich dorosłych. Oba są nieco wysunięte do przodu, co maksymalizuje przestrzeń na ramiona i głowę. Ułatwia to także rozmowę między pasażerami z przodu i z tyłu.
'Rozważaliśmy uczynienie Volvo C30 pięcioosobowym, ale zdecydowaliśmy, że to nie jest konieczne,’ mówi Hakan Abrahamsson, dyrektor projektu C30. 'To sportowy samochód, w którym nacisk kładziemy na doświadczenia związane z jazdą. Poza tym, Volvo produkuje wiele samochodów pięcioosobowych.’
Indywidualne tylne krzesła oferują znacznie lepsze wsparcie boczne niż konwencjonalna kanapa. Zazwyczaj są szersze i wygodniejsze niż siedzenia w kanapie trójdrożnej i odzwierciedlają styl oraz komfort wspierających siedzeń przednich. Posiadają oddzielne oparcia, które można składać indywidualnie. Wygodne wsiadanie i wysiadanie dzięki dużym przednim drzwiom i przednim siedzeniom, które automatycznie składają się do przodu, gdy aktywowane jest oparcie.
Cztery indywidualne fotele potęgują wrażenie przestronności w kabinie. Przez środek samochodu łączy się wyraźny 'korytarz’ pomiędzy siedzeniami. Powierzchnia bagażowa z tyłu jest także niska i płaska. To poczucie przestronności jest dodatkowo wzmacniane przez dużą powierzchnię przeszkloną, w tym głęboki przedni ekran, przeszkloną klapę oraz konturowane boczne szyby, które zwężają się ku tyłowi pojazdu, nadając mu „łodziowaty” wygląd.
Aby poprawić wykrywanie innych pojazdów po bokach samochodu, opcjonalnie dostępny jest system BLIS (Informacja o Martwym Polu). Wykorzystuje on kamery umieszczone w lusterkach bocznych, aby rejestrować, czy inny pojazd znajduje się bezpośrednio za nim, w 'martwym punkcie’. Lampka przy lusterku świeci, ostrzegając kierowcę.
Wysokość i przestrzeń na nogi są hojne. Również wiele regulacji siedzisk sprawia, że Volvo C30 jest idealne dla osób różnej postury. Regulacja wysokości i lędźwiowa jest standardowa zarówno w fotelu kierowcy, jak i pasażera z przodu. Kierownica jest regulowana w zakresie zasięgu i kąta nachylenia. Przednie i tylne regulowane podłokietniki są standardowe.
DYNAMICZKA JAZDY: SILNIKI
Wszystkie C30 mają napęd na przednią oś, a transwersalny układ silnika poprawia efektywność przestrzenną. Zwiększa to także bezpieczeństwo, tworząc dużą strefę zgniotu w komorze silnika. Silniki pięciocylindrowe – które są naturalnie dłuższe od silników czterocylindrowych – mogą być tylko umieszczone transwersalnie ze względu na ich niezwykle zwartą konstrukcję.
Oferta Volvo została wzbogacona o nową gamę silników i ulepszeń w aktualizacji na rok modelowy 2011. Te nowe silniki obejmują nową jednostkę pięciocylindrową o pojemności 2,0 litra, która zastępuje znaną jednostkę czterocylindrową o mocy 136 KM oraz nową czterocylindrową jednostkę o mocy 115 KM.
W ramach nowej nomenklatury silników Volvo oraz aby uprościć oznaczanie silników, wszystkie nowe silniki, w tym nowy silnik pięciocylindrowy 2.0D, będą oznaczone w zależności od mocy. Na przykład, wersja 150 KM nowego 2.0D nosi oznaczenie D3, a wzmocniona wersja 177 KM tego samego silnika została oznaczona jako D4. Ta hierarchiczna nazwa została wprowadzona, aby ułatwić klientom zrozumienie, który silnik jest najpotężniejszy i jaki rodzaj paliwa jest używany – D dla diesla, a historycznie T było używane dla silników benzynowych Volvo. Strategia nazewnictwa Volvo podąża również zasadą, że im wyższy numer, tym bardziej wydajny silnik – silnik D5 ma więcej mocy niż D3.
Modele pięciocylindrowe D3 i D4
Nowy silnik pięciocylindrowy 2.0D montowany jest w dwóch konfiguracjach w Volvo C30. W swoim niższym stanie mocy produkuje 150 KM i nosi oznaczenie D3, podczas gdy wzmocniona wersja o mocy 177 KM nosi oznaczenie D4. Oba emitują tylko 134 g/km CO2 i oferują kierowcom 55,4 mpg w C30, S40 i V50 oraz 47,9 mpg i 154 g/km w C70. D3 i D4 są dostępne zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów we wszystkich czterech modelach.
Nowy silnik pięciocylindrowy 2.0D diesel zasadniczo jest tym samym silnikiem co dobrze znany silnik 2.4-litrowy, ale jego pojemność została zmniejszona dzięki krótszemu skokowi, aby zoptymalizować zużycie paliwa. System wtryskowy ma również inny rodzaj wtryskiwacza piezoelektrycznego w porównaniu do silnika D5. Te wtryskiwacze minimalizują zużycie paliwa dzięki wyjątkowo szybkim i precyzyjnym impulsom wtrysku pod wysokim ciśnieniem, co promuje niezwykle efektywną kompresję. Ten silnik jest teraz dostępny do zamówienia we wszystkich samochodach z oferty z wyjątkiem Volvo XC90, które jest siedmiomiejscowym SUV.
„Ten nowy silnik oferuje większą przyjemność z jazdy w całej gamie, a nasze silne dążenie do redukcji emisji dwutlenku węgla oznacza, że zużycie paliwa również zostało zmniejszone,” mówi Magnus Jonsson, starszy wiceprezydent ds. rozwoju produktów w Volvo Cars.
Model pięciocylindrowy D3 dysponuje mocą 150 KM i momentem obrotowym 350 Nm w zakresie 1500-2750 obr./min. Dostępny z manualną lub automatyczną skrzynią biegów Geartronic, osiąga prędkość od 0 do 60 mph w 8,8 sekundy (8,9 Geartronic) i zapewnia do 55,4 mpg (48,7 mpg Geartronic).
Najszybsze wersje diesla to modele D4, które mają rozwinięcie silnika D3, co skutkuje momentem obrotowym 400 Nm w zakresie 1750-2750 obr./min. Czas przyspieszenia 0-60 mph spada do 8,1 sekundy w wersjach manualnych i 8,2 sekundy w modelach Geartronic, podczas gdy ekonomia paliwa pozostaje na poziomie D3 (55,4 mpg dla manualnych i 48,7 mpg dla Geartronic).
Nowy silnik D2 z emisją CO2 114 g/km
Volvo C30 dostępne jest także z nowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,6 litra – oznaczonym D2. Zużycie paliwa we wszystkich trzech modelach wynosi 65,7 mpg, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej zaledwie 114 g/km. Silnik produkuje 115 KM i 270 Nm momentu obrotowego i teraz standardowo wyposażony jest w sześciobiegową skrzynię manualną.
Silniki D2, D3 i D4 spełniają normy emisji Euro 5.
Volvo C30 1.6D DRIVe z systemem Start/Stop redukującym emisję CO2 do 99 g/km
Model 1.6D DRIVe, który wyposażony jest w technologię Start/Stop w celu zmniejszenia emisji CO2 do zaledwie 99 g/km, pokazuje umiejętność Volvo do produkcji coraz bardziej efektywnych pojazdów z doskonałą ekonomią, które mogą konkurować nawet z najmniejszymi modelami z silnikami diesla. Dzięki specjalnym deflektorom i obniżonemu zawieszeniu, Volvo C30 z wysoce efektywnym silnikiem 1.6D DRIVe o mocy 109 KM jest zwolnione z podatku drogowego zgodnie z aktualnymi przepisami i może osiągnąć do 74,3 mpg w cyklu mieszanym.
Aby zredukować emisję CO2 do 99 g/km, model Volvo C30 1.6D DRIVe ma inteligentną funkcję Start/Stop, która pozwala na wyłączenie silnika, gdy samochód stoi w miejscu.
Start/Stop działa, gdy kierowca wrzuca bieg na luz i zwalnia sprzęgło, będąc w bezruchu. Gdy kierowca następnie wciśnie sprzęgło, silnik uruchamia się ponownie automatycznie. Ta technologia redukuje zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 o 4-5 procent w warunkach mieszanych. Technologia Start/Stop jest szczególnie efektywna w ruchu miejskim, gdzie oszczędności mogą wynosić nawet 8 procent.
Kiedy samochód zatrzymuje się i silnik jest wyłączony, niektóre systemy elektroniczne, takie jak klimatyzacja, schodzą do poziomu czuwania w celu oszczędności paliwa. Jednak system Start/Stop Volvo nieustannie monitoruje poziom komfortu i automatycznie włącza klimatyzację, gdy na przykład temperatura wzrasta w kabinie. System nie stawia żadnych ograniczeń dla funkcji ukierunkowanych na komfort, takich jak system audio czy inne wyposażenie, które pasażerowie będą chcieli utrzymać.
Ten innowacyjny system monitorowania stał się możliwy dzięki dodatkowej małej baterii, która wspomaga większą baterię, dostarczając dodatkową moc. Dzięki tej dodatkowej baterii modele DRIVe Volvo charakteryzują się także szczególnie szybkim i płynnym rozruchem. System audio pozostaje także niezakłócony podczas włączania rozrusznika. To odróżnia rozwiązanie Volvo od innych systemów oferowanych przez konkurencję. Standardowa większa bateria została również zmodernizowana, aby wytrzymać do 175 000 cykli Start/Stop.
Kierowca ciągle otrzymuje informacje o statusie systemu za pośrednictwem wyświetlacza informacyjnego w samochodzie. Funkcję Start/Stop można włączyć i wyłączyć za pomocą przycisku DRIVe w konsoli centralnej, a w domyślnym ustawieniu funkcja jest aktywowana.
Model C30 1.6D DRIVe z systemem Start/Stop posiada również funkcję regeneracyjnego ładowania. Ta funkcja ładowania akumulatora uruchamia się, gdy kierowca zwalnia pedał gazu lub hamuje, gdy bieg jest włączony. Dzięki wykorzystaniu energii kinetycznej samochodu, alternator nie musi używać paliwa diesla jako źródła energii do ładowania akumulatora. Oszczędności paliwa na poziomie od 2 do 3 procent zostały osiągnięte dzięki tej funkcji.
Projektowanie kół drogowych było kolejnym obszarem rozwoju, a opór został zredukowany dzięki zastosowaniu nowego, płaskiego stylu felg o średnicy 16 cali, Diamond Cut Libra (dostępne opcje z innymi felgami). Co do opon, Volvo ściśle współpracowało z Michelin, aby opracować mieszankę charakteryzującą się bezkompromisowym prowadzeniem i właściwościami odporności na zużycie oraz niskim oporem toczenia.
Dalsze korzyści ekonomiczne uzyskano poprzez optymalizację oprogramowania zarządzającego silnikiem i skrzynią biegów oraz wprowadzenie elektrohydraulicznego układu kierowniczego. Do dyspozycji jest także wskaźnik zmiany biegów, który informuje kierowcę o optymalnym czasie do zmiany biegów i osiągnięcia lepszego zużycia paliwa. Ostatnim składnikiem jest olej przekładniowy o niskim tarciu używany w skrzyni biegów. Indywidualnie, modyfikacje mogą wydawać się niewielkie, ale w połączeniu dają dramatyczny efekt na ogólną wydajność.
Czterocylindrowe silniki benzynowe
Połączenie niskiej masy oraz silnika 100 KM 1596cc z momentem obrotowym 150 Nm przy 4000 obr./min, daje modelowi 1.6 maksymalną prędkość 115 mph oraz przyspieszenie 0-60 mph w 11,2 sekundy, z emisjami wynoszącymi 167 g/km oraz 40,4 mpg w cyklu mieszanym.
Silnik benzynowy 1999cc, 2.0 produkuje 145 KM z momentem obrotowym 185 Nm przy 4500 obr./min i emisjami na poziomie 177 g/km. To najlepiej osiągający model czterocylindrowy o maksymalnej prędkości 130 mph i przyspieszeniu 0-60 mph, które zajmuje tylko 8,8 sekundy, a jednocześnie może zwrócić 37,2 mpg w cyklu mieszanym.
Pięciocylindrowa wydajność benzynowa
Najszybszym Volvo C30 jest model T5 o mocy 230 KM. Wykorzystuje znany i popularny silnik pięciocylindrowy z turbosprężarką o niskim ciśnieniu o pojemności 2521cc. Nie tylko charakteryzuje się mocnymi osiągami, ale także szeroki zakres momentu obrotowego czyni go bardzo responsywnym w całym zakresie obrotów. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm i jest dostępny już przy 1500 obr./min, a jego osiągnięcie możliwe jest do 5000 obr./min. Jako pięciocylindrowy silnik oferuje unikalne połączenie wydajności, ekonomii i przyjemności z dźwięku. Maksymalna prędkość wynosi 149 mph, a przyspieszenie 0-60 mph zajmuje 6,2 sekundy, przy czym samochód zapewnia 32,5 mpg w cyklu mieszanym.
Skrzynie biegów
Oferowane są dwie manualne skrzynie biegów: sześciobiegowa jest standardem w modelach D2, D3, D4 i T5, podczas gdy silniki 1.6 oraz 2.0 benzynowe i 1.6D DRIVe mają standardowo pięciobiegową skrzynię manualną.
Pięciobiegowa skrzynia Geartronic, którą można prowadzić jako konwencjonalną automatyczną lub bezsprzęgłową sekwencyjną, jest dostępna jako opcja z silnikiem T5. Sześciobiegowa skrzynia Geartronic jest dostępna jako opcja w modelach D3 i D4.
DYNAMICZKA JAZDY: ZAWIESZENIE, KIEROWNICA I HAMULCE
Nowe Volvo C30 to kompaktowy i lekki samochód. Niska waga zapewnia pojazdowi wyjątkową zwrotność i zmniejsza zużycie paliwa. 'Ta niska waga była jednym z celów dla Volvo C30,’ mówi pan Abrahamsson. 'Byłoby bardzo łatwo dodać zbędne kilogramy. Ciężki samochód często lepiej znosi kolizje, więc pozwoliłoby nam to również spełnić nasze rygorystyczne cele bezpieczeństwa. Oparliśmy się pokusie. Niska waga była kluczowym elementem w zwrotności i sportowych zachowaniach C30. Dzięki niezwykle sztywnej karoserii, wprowadziliśmy to, co moim zdaniem jest najbezpieczniejszym kompaktowym samochodem na świecie – to naprawdę wyjątkowe osiągnięcie.’
Całkowicie niezależne zawieszenie jest twardsze niż w innych modelach Volvo, aby wspierać zwrotność, a elektrohydrauliczne układ kierowniczy ma sportowe odczucia, co poprawia informację zwrotną dla kierowcy.
'Spędziliśmy dużo czasu, aby poczucie kierownicy było właściwe,’ mówi pan Abrahamsson. 'Niska wysokość pojazdu i szeroki rozstaw kół jeszcze bardziej poprawiają zwinność. Koła są „przesunięte” do samych krawędzi samochodu. Szeroki rozstaw poprawia równowagę i trzymanie drogi oraz redukuje przechyły. Długi rozstaw osi przyczynia się do stabilności samochodu na krętych i szybkich drogach, a także poprawia przewidywalność prowadzenia.
'Czuć się jak mały i zwinny,’ mówi pan Abrahamsson. 'Jednak na autostradzie Volvo C30 ma świetną stabilność. Daje poczucie dużego auta podczas długich podróży. Choć zwinne, C30 w żaden sposób nie jest gorączkowe. To był jeden z aspektów sportowego samochodu, których nie chcieliśmy.’
Jest również wygodne. 'Kompaktowa forma nie przeszkodziła nam w integracji wielu najlepszych elementów większych modeli Volvo,’ mówi pan Abrahamsson. 'Nawet najmniejsze Volvo powinno zapewniać odpowiednie premium wrażenie – we wszystkich aspektach. Ma to zastosowanie nie tylko w kontekście wyglądu i wrażenia jakości, ale również w tym, jak się nim jeździ i korzysta. Naszym zamiarem jest, aby Volvo C30 przyciągało ludzi, którzy kochają prowadzenie samochodu.’
Całkowicie niezależne zawieszenie zwiększa stabilność, ale także poprawia komfort jazdy. Volvo C30 korzysta z resorów MacPhersona z przodu, a geometria została zaprojektowana w celu zapewnienia szybkiego i precyzyjnego kierowania. Zawieszenie tylne to zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe. Ta całkowicie niezależna konstrukcja pozwala na pewien stopień pasywnego kierowania tylnych kół podczas zakrętów, co zwiększa stabilność i kontrolę. Przednie i tylne stabilizatory przeciwdziałające przechyłom zapewniają płaską i stabilną jazdę.
Nowe zawieszenie sportowe
Wprowadzone, aby uzupełnić dynamiczny styl Volvo C30, zawieszenie sportowe oferuje znacznie ostrzejsze wrażenia z jazdy. Zawieszenie zostało zmodyfikowane w kilku kluczowych obszarach, aby uczynić samochód lepiej zbalansowanym i bardziej zwinnym. Po pierwsze, zawieszenie obniża samochód o 10 mm, co skutkuje niższym środkiem ciężkości, poprawiając tym samym cechy jezdne. Kierownica jest również bardziej precyzyjna dzięki zastosowaniu sztywniejszych tulei. Współczynnik kierownicy jest niższy, co daje 10-procentową szybszą reakcję na wejście na kierownicę. Sztywność sprężyn została zwiększona o 30 procent, aby dostarczyć bardziej dynamicznych wrażeń. Amortyzatory są również sztywniejsze i zaprojektowane tak, aby szybciej gromadzić ciśnienie. Stabilizatory przeciwdziałające przechyłom również są sztywniejsze, aby zredukować tendencję do przechylania się podczas zakrętów. Zawieszenie sportowe jest standardem we wszystkich modelach R-DESIGN oraz opcją L400 w modelach SE i SE Lux (niedostępne w wariantach silnikowych D2 lub DRIVe).
Volvo przeprowadziło szereg testów nowego zawieszenia sportowego w całej Europie, aby zapewnić, że nowe C30 sprawdzi się, w tym na wąskich, krętych drogach w Anglii, na dużych prędkościach na niemieckich autostradach oraz na oblodzonych drogach w północnej Skandynawii.
Elektroniczne kontrolki poprawiają bezpieczeństwo i dynamikę jazdy
Szereg elektronicznych systemów dopełnia precyzyjnie zestrojoną mechanikę. DSTC (Dynamiczna Kontrola Stabilności i Trakcji) jest standardem w każdym Volvo C30, zapobiegając poślizgowi kół poprzez hamowanie koła, które straciło przyczepność (do prędkości 25 mph), lub powyżej 25 mph, poprzez zmniejszenie mocy silnika. Czujniki wykrywają początek poślizgu. Odpowiednie koło jest następnie spowalniane, aby przywrócić kontrolę. W każdym przypadku napędzane przednie koła nie otrzymują więcej mocy, niż mogą bezpiecznie przenieść na drogę.
ABS (hamulce przeciwblokujące) są standardem we wszystkich Volvo C30 z EBD (Elektronika Rozkładu Siły Hamowania) i EBA (Elektronika Wspomagania Hamowania), aby zapewnić maksymalną stabilność w przypadku nagłego zatrzymania i zatrzymać pojazd w jak najkrótszym czasie.
Wszystkie Volvo C30 są wyposażone w wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i solidne tarcze z tyłu. Wentylacja pomaga w chłodzeniu hamulców, a także poprawia osiągi hamulców przy dużych prędkościach lub podczas powtarzających się zatrzymań. Wyższe wersje T5 mają wentylowane tarcze 300 mm z przodu, podczas gdy pozostałe wersje mają wentylowane tarcze 278 mm.
Świetna sztywność torsyjna poprawia prowadzenie i bezpieczeństwo
Monokokowa stalowa konstrukcja Volvo C30 oferuje doskonałą sztywność torsyjną, co jest kluczowe dla dobrego prowadzenia, zwrotności, bezpieczeństwa i trwałości. Brak 'giętkości’ pozwala zaawansowanemu zawieszeniu dokładnie wykonywać swoją pracę i jest kluczowym czynnikiem precyzyjnego prowadzenia samochodu oraz stabilności przy dużych prędkościach. Zaawansowana konstrukcja nadwozia obejmuje wykorzystanie materiałów o wysokiej wytrzymałości, w tym stali borowej o ultra wysokiej wytrzymałości. Nie tylko poprawiają one sztywność, co korzystnie wpływa na prowadzenie, ale także zwiększają wytrzymałość samochodu, co wiąże się z korzyściami w zakresie bezpieczeństwa i trwałości.
'Małe Volvo jest budowane na tym samym wysokim poziomie jak duże Volvo,’ mówi Hakan Abrahamsson, dyrektor projektu C30. 'Poziomy jakości są takie same. Mamy standardy Volvo i nie różnicujemy ich w zależności od rozmiaru.’
Volvo jest znane z budowy najbezpieczniejszych samochodów na świecie zgodnie z wyjątkowo wysokimi standardami jakości. Jakość oznacza doskonałe dopasowanie i wykończenie oraz materiały lakiernicze i wykończeniowe. Volvo wyróżnia się produkcją samochodów, które trwają długo.
Od eleganckiej, swobodnie zawieszonej konsoli instrumentów po dyskretne 'oświetlenie teatralne’, Volvo C30 emanuje poczuciem jakości. Elementy sterujące mają solidne i mocne odczucie, a deska rozdzielcza jest pokryta materiałami o miękkich dotykach. Kabina Volvo C30 zawiera materiały hipoalergiczne i wolne od substancji niebezpiecznych. Spełniają one surowy międzynarodowy standard zwany Oeko-Tex. Obejmuje to także wszystkie materiały, których dotykają pasażerowie, w tym zewnętrzne i wewnętrzne uchwyty drzwi, tapicerki, plastiki oraz kluczyki zapłonowe.
'Mimo że czuć się zwinnie jak dobry mały samochód, również czuć się bardzo solidnie, stabilnie i mocno – jak dobry duży samochód,’ mówi pan Abrahamsson.
Klienci w sektorze premium nie akceptują kompromisów. Choć chętnie wybierają mniejsze modele, oczekują jednocześnie wysokiego poziomu standardowego wyposażenia. Specyfikacja Volvo C30 oferuje bogate wyposażenie, znacznie wyższe niż w większości innych rywali z segmentu premium.
W skład specyfikacji każdego Volvo C30 wchodzą felgi aluminiowe, system audio Performance Sound z CD, elektroniczna klimatyzacja, elektryczne szyby, DSTC (Dynamiczna Kontrola Stabilności i Trakcji) oraz zdalne zamykanie z alarmem.
Świetne wyposażenie, nawet w wersji podstawowej ES i R-DESIGN
Wersja podstawowa ES jest dostępna z silnikiem 1.6 benzynowym, a także silnikami diesla 1.6D DRIVe i D2. Wyposażenie standardowe obejmuje zaawansowaną klimatyzację z ECC (Elektroniczna Kontrola Klimatu), z filtrem pyłków oraz Centrum Informacyjne.
Inne standardowe funkcje to system audio 'Performance Sound’ z odtwarzaczem CD, sześcioma głośnikami i wzmacniaczem 4x20W, zdalne zamykanie z alarmem, automatyczne poziomowanie reflektorów, oświetlenie 'home safe and approach’, dywaniki, elektryczne szyby, przednie i tylne podłokietniki oraz regulowane wysokościowo siedzenie kierowcy. Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka drzwiowe, skórzana kierownica, gałka zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego oraz 16-calowe felgi aluminiowe również są standardem.
Volvo nigdy nie idzie na kompromis w kwestii bezpieczeństwa. Kluczowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa jest standardem we wszystkich modelach Volvo C30, w tym poduszki powietrzne kierowcy i pasażera w podwójnym etapie, system ochrony przed uderzeniami bocznymi SIPS, dodatkowe poduszki powietrzne oraz powietrzne zasłony IC, opatentowany system ochrony WHIPS przed urazami szyi, ABS (hamulce przeciwblokujące) z EBD (Elektronika Rozkładu Siły Hamowania) oraz EBA (Elektronika Wspomagania Hamowania) oraz cztery trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami zwiększającymi bezpieczeństwo.
R-DESIGN
R-DESIGN to sportowa wersja Volvo C30, która najbardziej przypomina koncepcję designu Volvo C30. Zewnętrzna stylistyka obejmuje znaczek R-DESIGN w przedniej kratce, kolorystycznie dopasowany pakiet nadwoziowy, tylny spojler dachowy, matowe srebrne wykończenie przedniej kratki i lusterek oraz pięcioramienne felgi aluminiowe o średnicy 17 cali. Wnętrze zawiera wybór dwóch kombinacji kolorystycznych tapicerki, w tym dwukolorową tapicerkę T-Tec w odcieniach czerni i kremowej skóry lub czarnej skóry i T-Tec, wszystko z kontrastowymi szwami i wytłaczanym logo R-DESIGN, skórzane wykończenie kierownicy z logo R-DESIGN, ekskluzywna dekoracja aluminiowa na konsoli środkowej, niebieskie wskaźniki instrumentów oraz tuftowane dywaniki w ciemnym kolorze z kremowymi przeszyciami.
R-DESIGN ma również wszystkie standardowe elementy znajdujące się w wersji S oraz dodaje przednie światła przeciwmgielne, tempomat i zdalne sterowanie audio na kierownicy. R-DESIGN posiada również nowe zawieszenie sportowe jako standard.
SE
Następny poziom wyposażenia po ES, bez sportowego pakietu R-DESIGN, to SE. Model SE ma centrum informacyjne Volvo, tempomat, zdalne sterowanie audio na kierownicy, automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, tapicerkę Leksand tekstylną/T-Tec i wykończenia aluminiowe jako standard. Felgi aluminiowe Styx White o średnicy 17 cali, składane elektrycznie lusterka drzwiowe z oświetleniem podświetlającym i przednie światła przeciwmgielne dopełniają zewnętrzny wygląd.
SE Lux
Najbardziej luksusowe Volvo C30 to model SE Lux, który jest skierowany do klientów poszukujących komfortowego pojazdu. Oprócz poziomu SE, SE Lux zyskuje tapicerkę skórzaną, felgi Spartacus o średnicy 17 cali oraz aktywne reflektory skrętne z systemem mycia reflektorów.
Paki opcyjne