Volvo stworzyło model P1800, który wyróżniał się na rynku, zaprojektowany jako samochód GT i przystosowany do codziennej jazdy, z rozwiązaniami technicznymi zaczerpniętymi z serii Amazon/122.
Osoba, która wpadła na pomysł, by dać P1800 Rogerowi Moore’owi i uczynić go głównym autem w serialu telewizyjnym „Święty”, była geniuszem. Dzięki temu P1800 stał się jednym z najbardziej pożądanych samochodów na świecie. Choć nie był to jedyny coupe na rynku, który mógł pretendować do miana samochodu codziennego, historia pokazała, że mieli rację, ponieważ zarejestrowano model, który przejechał ponad 3,25 miliona mil (5,23 miliona km).
Za projekt odpowiadał Pelle Petterson, znany projektant jachtów i żeglarz. Jego wizje zostały zrealizowane przy współpracy z Pietro Frua, który blisko współpracował z Carozzerria Ghia. Petterson wyobraził sobie samochód z niską linią boczną oraz kabiną przesuniętą do tyłu, z nachyloną tylną szybą. Zastosował odwrócone zasady hydrodynamiczne i z sukcesem stworzył bardzo aerodynamiczny pojazd jak na tamte czasy. Zainstalował okrągłe reflektory, ponieważ były to jedyne, które były zatwierdzone wówczas. Lekko zakrzywione powierzchnie były produkowane w Szkocji, a montaż nadwozia i finalny skład miał miejsce w Wielkiej Brytanii w Jensen Motors, który później wprowadził na rynek wspaniałego Interceptora FF. Zaledwie osiem lat później, w 1969 roku, Volvo przeniosło produkcję do Szwecji.
Wnętrze P1800 odsłoniło zaawansowany koncept designu, z profilowanym zestawem wskaźników, który unosił się przed kierowcą, zawierającym prędkościomierz i obrotomierz. Trzy dodatkowe wskaźniki umieszczono na przedniej części deski rozdzielczej, obok radia. Fotele kubełkowe były wyposażone w pasy bezpieczeństwa, co było nowością w tamtych czasach. Nawet dwa fotele z tyłu zyskały innowacyjne urządzenie bezpieczeństwa.