W 2007 roku S40 osiągnęło swoją drugą generację, stając się luksusowym sedanem na poziomie podstawowym, który oferował elegancję i styl.
Choć nie było tak przyjemne w prowadzeniu jak współczesne konkurencyjne modele, takie jak A4 czy BMW Serii 3, S40 miało bardziej atrakcyjną cenę.
Dostępne w dwóch poziomach wyposażenia, S40 oferowało wybór dwóch silników: 2,4-litrowego o mocy 168 KM oraz 2,5-litrowego pięciocylindrowego, który rozwijał 218 KM. Podczas gdy silnik 2,4-litra zapewniał przyzwoitą moc, jego osiągi wypadały blado w porównaniu do mocniejszej jednostki 2,5-litrowej.
Podstawowy poziom wyposażenia był wyposażony w 16-calowe felgi aluminiowe, manualną klimatyzację, elektryczne akcesoria oraz podgrzewane lusterka i był dostępny wyłącznie z napędem na przednie koła.
Wersja T5 charakteryzowała się już wspomnianym mocniejszym silnikiem, a dodatkowo mogła być wyposażona w układ napędu na cztery koła. Inne standardowe elementy to światła przeciwmgielne, aluminiowe wstawki w kabinie, automatyczna klimatyzacja, 8-stopniowo regulowane elektryczne siedzenie kierowcy oraz komputer pokładowy. Te funkcje mogły być dodawane do podstawowej wersji za dodatkową opłatą.
Inne funkcje były dostępne w pakietach, a S40 mogło być wyposażone w panoramiczny dach, ulepszony system audio, skórzaną tapicerkę, sportowe zawieszenie, 17-calowe felgi aluminiowe, podgrzewane siedzenia, wycieraczki z czujnikiem deszczu, spryskiwacze reflektorów, bi-ksenonowe światła HID, system bezkluczykowy oraz system nawigacji.
Nie jest więc zaskoczeniem, że S40 było dobrze wyposażone pod względem bezpieczeństwa, z dynamiczną kontrolą stabilności i trakcji jako standard, licznymi poduszkami powietrznymi, zagłówkami zapobiegającymi uszkodzeniom przy udarze oraz napinaczami pasów bezpieczeństwa.
Dynamiczny design, wysoka jakość oraz wiodący w branży poziom bezpieczeństwa sprawiają, że Volvo S40 to prawdziwe Volvo, które wyróżnia się unikalną tożsamością w rosnącej klasie premium aut kompaktowych.
Samochód z czterema drzwiami, w segmencie zdominowanym obecnie przez modele z trzema lub pięcioma drzwiami, przyciąga młodszych klientów, którzy oczekują od auta połączenia praktyczności czterodrzwiowej limuzyny z stylem, komfortem i wyrafinowaniem, jakie oferuje marka premium.
„Nabywcy samochodów premium mogą wybierać mniejsze modele, ale nie zaakceptują kompromisów,” powiedział Hans-Olov Olsson, prezydent Volvo Car Corporation, podczas premiery S40 na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2003 roku. „Na szczęście, z Volvo S40, nie będą musieli tego robić.”
Volvo S40 dostępne jest w wersjach S, SE, SE Lux, R-DESIGN Sport oraz R-DESIGN SE Sport, z silnikami od 1.6-litrowych benzynowych i diesla po wysokowydajny pięciocylindrowy, 2.5-litrowy T5, w tym trzy nowe opcje na 2007 rok: 2.0-litrowy silnik benzynowy o mocy 145 KM, 2.4-litrowy pięciocylindrowy turbodiesel D5 o mocy 180 KM oraz ekologiczny silnik 1.8 Flexifuel.
S40 produkowane jest w zakładzie Volvo w Gandawie w Belgii, a od momentu, gdy pojawiło się w brytyjskich salonach na początku 2004 roku, stało się jednym z najpopularniejszych modeli Volvo w Wielkiej Brytanii – drugim najlepiej sprzedającym się modelem w 2007 roku (1. V50, 3. XC90) – sprzedano 4688 sztuk, a na całym świecie Volvo sprzedało łącznie 63062 S40 w 2007 roku.
Koncept Designu
Volvo S40 to hołd dla utalentowanych i wielokulturowych zespołów projektowych Volvo w Göteborgu, Barcelonie i Kalifornii, które uchwyciły wartości premium współczesnej limuzyny Volvo w kompaktowym pakiecie. Ma dramatyczny, dynamiczny kształt, który podkreśla własną tożsamość, ale pozostaje w pełni autentycznym Volvo.
Zewnętrzna część Volvo S40 najlepiej opisana jest jako ewolucyjna. Czerpie inspirację z większych, nagradzanych modeli Volvo S60 i S80, oraz klasycznych skandynawskich wartości projektowania, takich jak elegancja i prostota. Emblemat Volvo umieszczony na centralnej części widocznej przekątnej grilla jest cechą każdego Volva, podobnie jak mocne „barki”, które podnoszą poczucie mocy i bezpieczeństwa. Unikalne rzeźbione tylne lampy płynnie łączą się z nadwoziem i są natychmiast rozpoznawalne jako Volvo.
Mimo swojej znajomości, Volvo S40 potrafi też zaznaczyć swoją odrębną osobowość. Widząc nadwozie z góry, przypomina kształt kadłuba łodzi, z zaokrąglonym dzióbem, szeroką sekcją środkową i zwężającym się sztychem. Wraz z szerokimi barkami, ten „kształt kadłuba” promuje wrażenie mocy i dynamizmu, a także przyczynia się do doskonałej aerodynamiki Volvo S40: współczynnik oporu wynosi Cd 0.31. W odróżnieniu od innych modeli Volvo, drzwi są wypukłe, co maksymalizuje szerokość kabiny, podkreślając kompaktowy urok kształtu.
Najnowsze Volvo S40 jest o 48 mm krótsze od oryginału, ale o 54 mm szersze i 44 mm wyższe. Rozstaw osi wynoszący 2640 mm jest o 78 mm dłuższy, co korzystnie wpływa na zarówno dynamikę jazdy, jak i komfort pasażerów. To ostatnie również poprawia profil kabiny przesuniętej do przodu, co wymusiło krótki przedni nadbudowę i sprytne rozmieszczenie mechanizmów.
Maksymalizując komfort pasażerów, profil Volvo S40 jednocześnie podkreśla naturalne sportowe dynamiki pojazdu.
„Każdy, kto patrzy na Volvo S40 z boku, ma wrażenie, że widzi poruszający się kometę,” mówi Steve Mattin, dyrektor designu Volvo. „Delikatnie zaokrąglony dziób, faliste linie i nagły tył generują żywe poczucie prędkości.”
Klienci, którzy chcą podkreślić sportowy charakter swojego Volvo S40, mają do wyboru unikalne akcesoria stylizacyjne – standardowe w modelach R-DESIGN Sport i R-DESIGN SE Sport. Ten sprytnie zintegrowany pakiet nadwozia obejmuje przednie i tylne spojlery, progi boczne oraz spojler na klapie bagażnika, które są malowane w kolorze nadwozia.
Dynamika Jazdy: Silniki
Volvo S40 dostępne jest z gamą nowoczesnych silników, które odzwierciedlają jego rolę jako premium alternatywy. W 2007 roku do oferty dołączyły trzy nowe silniki: benzynowy 2.0-litrowy o mocy 145 KM, pięciocylindrowy turbodiesel D5 o mocy 180 KM oraz silnik 1.8 Flexifuel o mocy 125 KM. W ofercie znajduje się również pięciocylindrowy silnik benzynowy – T5 – który zapewnia niezrównane połączenie mocy i wyrafinowania. Poza tym, dostępne są silniki benzynowe i diesla o pojemności 1.6 litra, a także silnik benzynowy 1.8-litrowy oraz turbodiesel 2.0-litrowy o mocy 136 KM, który wykorzystuje drugą generację technologii common-rail dla maksymalnego komfortu, oszczędności i niskiej emisji. Wszystkie silniki diesla spełniają normy Euro IV.
2.0 i D5
Silnik benzynowy 2.0-litrowy o mocy 145 KM, z manualną skrzynią biegów oraz 2.4-litrowy pięciocylindrowy turbodiesel D5 dołączyły do gamy Volvo S40 w 2007 roku.
Silnik 2.0-litrowy zapewnia płynne osiągi (0-60 mph w 8.9 sekundy) przy respectable ekonomii paliwa (łączna wartość 38.2 mpg) i emisji CO2 na poziomie 176 g/km.
D5 jest już znany z zastosowania w Volvo S60, S80 i w całej gamie Volvo (lekki spadek mocy wynika z ograniczonej pojemności chłodzenia wynikającej z mniejszej powierzchni frontowej Volvo S40). Dostępny w wersjach SE, SE Lux, R-DESIGN Sport i R-DESIGN SE Sport, wyposażony jest w sześciobiegową manualną skrzynię biegów i oferuje oszałamiające osiągi z mocą 180 KM, momentem obrotowym 350 Nm, przyspieszenie do 60 mph w 7.5 sekundy, emisje na poziomie 164 g/km oraz maksymalną oszczędność paliwa 57.6 mpg w cyklu pozamiejskim. Dodatkowo, skrzynia Geartronic jest dostępna opcjonalnie.
T5
Pięciocylindrowa jednostka benzynowa oparta jest na jednostkach o niskim tarciu występujących w większych limuzynach Volvo, ale została gruntownie zrewidowana i przystosowana do montażu w Volvo S40. Najnowsza generacja nosi nazwę RNC, gdzie „C” oznacza „Kompaktowy”.
T5 posiada standardową skrzynię manualną, jednak opcjonalnie dostępny jest również Geartronic. Silnik dysponuje czterema zaworami na cylinder oraz podwójnymi wałkami rozrządu, a także CVVT (Ciągła Zmienność Czasu Zaworów), aby maksymalizować moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych oraz redukować emisje spalin.
Wydajnościową flagową wersją gamy Volvo S40 jest 2521 cm3 T5, który generuje moc 230 KM przy 5000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 320 Nm dostępny jest w zakresie od 1500 do 5000 obr./min, co dowodzi, że potężne przyspieszenie nie musi odbywać się kosztem elastyczności w średnim zakresie obrotów. Manualny T5 przyspiesza od 0 do 60 mph w zaledwie 6.3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 149 mph. Mimo wysokich osiągów, osiąga również doskonałe 32.5 mpg w cyklu łączonym.
1.6 i 1.8
Silniki benzynowe dla S40 obejmują czterocylindrowe jednostki 1.6-litrowe i 1.8-litrowe. Oba oferują dobrą wydajność i ekonomię – oraz korzystną cenę. Silnik 1.6 generuje 100 KM oraz 150 Nm momentu obrotowego, osiągając 0-60 mph w 11.3 sekundy, emisje na poziomie 169 g/km oraz 39.8 mpg w cyklu łączonym.
Większy silnik 1.8-litrowy oferuje 125 KM i 165 Nm momentu obrotowego, osiągając 0-60 mph w 10.3 sekundy, emisje 174 g/km i także osiągając 38.7 mpg w cyklu łączonym.
1.6D i 2.0D
Obok nowego flagowego silnika diesla, D5, znajdują się silniki turbodieslowe 1.6 i 2.0-litrowe, które oferują zarówno osiągi, jak i ekonomię. Opracowane we współpracy z Ford Motor Company i PSA Peugeot Citroën, wykorzystują drugą generację technologii common-rail, dostarczając nieosiągalne połączenie mocy, wyrafinowania i oszczędności. Mniejszy silnik 1.6-litrowy turbodiesel także oferuje mocny i elastyczny výkon, generując 109 KM oraz 240 Nm momentu obrotowego od 1750 obr./min. Oferuje najlepszą ekonomię paliwa w gamie, osiągając 67.3 mpg w cyklu pozamiejskim, 57.6 mpg w cyklu łączonym i 45.6 mpg w cyklu miejskim. Manualny 2.0D z sześciobiegową skrzynią ma moc maksymalną 136 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy zaledwie 2000 obr./min; przyspiesza od 0 do 60 mph w 8.9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 127 mph.
Choć przyspieszenie 2.0D jest podobne do benzynowego, jego ekonomia podkreśla wartość mocy diesla. Spełniający normy Euro IV 2.0D osiąga doskonałe średnie 48.7 mpg w cyklu łączonym i maksymalne 58.9 mpg w cyklu pozamiejskim, a jego emisje dwutlenku węgla wynoszą 153 g/km. To nie tylko dobra wiadomość dla środowiska, ale również przynosi oszczędności podatkowe kierowcom samochodów służbowych. Wczesną wiosną 2008 roku w 2.0D wprowadzono opcjonalną skrzynię biegów Volvo Powershift, która posiada sześciobiegową jednostkę z podwójnymi mokrymi sprzęgłami, aby zapewnić komfort zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów z wydajnością skrzyni manualnej.
1.8 Flexifuel
Trzecim silnikiem, który dołączył do oferty w 2007 roku, jest 1.8 Flexifuel. Wzmacniając długotrwałe zaangażowanie Volvo w ochronę środowiska, ten silnik wykorzystuje odnawialne paliwo bioetanol E85, będące ekologiczną alternatywą dla tradycyjnych paliw, emitując do 80% mniej emisji dwutlenku węgla niż benzyna. Wybierając Volvo S40 Flexifuel, można pomóc zredukować emisje dwutlenku węgla, nie rezygnując z osiągów ani komfortu. Oparty na 1.8-litrowym, czterocylindrowym silniku benzynowym o mocy 125 KM, 1.8F działa na E85, paliwie składającym się w 85% z bioetanolu i w 15% z benzyny. Jeśli E85 nie jest dostępne, pojazdy mogą korzystać również z benzyny bezołowiowej – oba paliwa mogą być mieszane w tym samym zbiorniku, oferując całkowitą elastyczność. System zarządzania silnikiem monitoruje mieszankę i automatycznie modyfikuje czasy wtrysku i zapłonu, aby zoptymalizować osiągi.
Dynamika Jazdy: Podwozie
Volvo S40 łączy angażujące, dynamiczne doznania z wysokim poziomem aktywnego bezpieczeństwa, dzięki zaawansowanemu systemowi zawieszenia, wysokiemu poziomowi sztywności skrętnej, szerokiemu rozstawowi kół oraz najnowszym systemom stabilności elektronicznej.
„Nowoczesne Volvo powinno natychmiast reagować na najmniejsze polecenie kierowcy – bez zbędnych formalności,” mówi Peter Ewerstrand, menedżer projektu Volvo S40. „Powinno być równie przyjemne w prowadzeniu, co bezpieczne. Mieliśmy szczególnie wysokie ambicje wobec Volvo S40 i jesteśmy więcej niż zadowoleni z rezultatu. To samochód, na który naprawdę nie można się doczekać, gdy tylko nadarzy się okazja do jazdy.”
Nadwozie obecnego Volvo S40 jest o 68% sztywniejsze niż oryginalne dzięki zaawansowanemu projektowi nadwozia i zastosowaniu materiałów o wysokiej wytrzymałości, w tym Ultra High Strength Boron Steel. Ten wysoki poziom sztywności skrętnej pozwala zawieszeniu prawidłowo wykonywać swoją pracę, a jego zapewnienie było integralną częścią projektu Volvo S40. Korzysta to nie tylko dla komfortu jazdy i prowadzenia, ale także poprawia jego bezpieczeństwo w razie wypadku.
Dalszy wkład w wyjątkową stabilność Volvo S40 zapewnia szeroki rozstaw kół (1535 mm z przodu, 1531 mm z tyłu) oraz długi rozstaw osi (2640 mm). Pierwszy z nich poprawia równowagę pojazdu, umożliwiając mu radzenie sobie z dużymi siłami bocznymi podczas zakrętów, jednocześnie dostarczając kierowcy wyraźny i spójny feedback. Długi rozstaw osi przyczynia się do zrównoważonego rozkładu masy oraz niskiego minimalnego momentu bezwładności. W praktyce poprawia to reakcję kierownicy i sprawia, że Volvo S40 odpowiada w kontrolowany i przewidywalny sposób w każdych okolicznościach, co w znaczący sposób przyczynia się do aktywnego bezpieczeństwa.
Zawieszenie
Zaawansowany, niezależny system zawieszenia wykorzystuje sprężynowe kolumny z przodu, których geometria została starannie obliczona, aby zapewnić szybką i precyzyjną reakcję kierownicy, podnosząc sportowy charakter pojazdu. Tylny system zawieszenia to zaawansowany system wielowahaczowy. Umożliwia to niewielkie pasywne skręcanie tylnych kół podczas pokonywania zakrętów, co pomaga maksymalizować stabilność i kontrolę. Stabylizatory przeciwdziałające przechylaniu również znajdują się na obu końcach.
DSTC, EBD i EBA
Starannie dopracowany mechaniczny zestaw Volvo S40 wspierany jest przez system DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), który jest standardowy we wszystkich modelach. Zapobiega to poślizgowi kół lub ryzyku poślizgu przez hamowanie koła, które straciło przyczepność (do 25 mph) lub, przy prędkościach powyżej 25 mph, poprzez zmniejszenie mocy silnika oraz użycie dodatkowych czujników do wykrywania początków poślizgu. System automatycznie spowalnia odpowiednie koło, aby przywrócić kontrolę. Zapewnia to, że napędzane koła otrzymują dokładnie tyle mocy, ile mogą przenieść na drogę.
Wszystkie Volvo S40 korzystają z hamulców ABS z EBD (Electronic Brake Distribution) oraz EBA (Emergency Brake Assist), który wykrywa nagłe zatrzymanie i automatycznie zatrzymuje samochód w jak najkrótszej odległości.
Dynamika Jazdy: Kierownica, Hamulce i Skrzynie Biegów
Volvo S40 wykorzystuje elektrohydrauliczny system wspomagania kierownicy, który został opracowany w celu optymalizacji informacji zwrotnej i reakcji kierowcy. Pomaga to kierowcy precyzyjnie umiejscowić pojazd na drodze i ocenić dostępny uchwyt.
Z przodu zastosowano wentylowane tarcze hamulcowe, a ich wielkość dostosowano do mocy silnika oraz rozmiaru felgi, do maksymalnej średnicy 16 cali (16.5 cala dla D5). Jak przystało na Volvo, standardowo wyposażone są w system ABS, a obok niego znajduje się EBD, który stale rozdziela moc hamowania między przednie a tylne koła, aby zapewnić maksymalne hamowanie niezależnie od warunków drogowych lub obciążenia pojazdu.
Każde Volvo S40 jest także wyposażone w EBA (Emergency Brake Assist). Ten system automatycznie wykrywa, kiedy konieczne jest nagłe zatrzymanie, i reguluje ciśnienie hamowania, aby osiągnąć jak najkrótszą odległość hamowania.
Silniki 1.6, 1.8, 2.0-litrowe, 1.6 diesel i 1.8F są połączone z najnowszą generacją pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów Volvo, która ma potrójne synchronizacje, aby zapewnić szybsze i bardziej pewne zmiany biegów.
Silnik T5 korzysta z sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, która została opracowana dla wysokowydajnego Volvo S60 R i V70 R. Przełożenia zostały starannie dobrane do charakterystyki silnika, aby połączyć mocne przyspieszenia z wysoką prędkością maksymalną. Skrzynia ma potrójne synchronizacje oraz pewną bezpośrednią zmianę biegów.
Volvo S40 2.0D jest wyposażone w sześciobiegową manualną skrzynię biegów (choć nie jest to ta sama jednostka, co w T5). Przełożenia zostały dobrane, aby uzupełniać 320 Nm momentu obrotowego silnika diesla i umożliwić swobodne przyspieszenie w całym zakresie obrotów. S40 2.0D jest również dostępne z nową skrzynią biegów Volvo Powershift, która została wprowadzona jako opcjonalna na początku 2008 roku, ta sześciobiegowa jednostka wykorzystuje podwójne mokre sprzęgła, aby zapewnić komfort zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów z wydajnością skrzyni manualnej.
Działając jako dwie równoległe manualne skrzynie biegów, Powershift ma podwójne mokre sprzęgła, które działają niezależnie od siebie. Jedno sprzęgło obsługuje nieparzyste biegi (1, 3, 5 i wsteczny), podczas gdy drugie obsługuje parzyste stosunki (2, 4 i 6). Dwa sprzęgła działają naprzemiennie, jedno włączając, podczas gdy drugie wyłącza, jak sprzęgło poślizgowe. Oznacza to, że w momencie, gdy silnik uzyskuje pełną moc i maksymalny ciąg w pierwszym biegu, drugi bieg jest gotowy do załączenia. A gdy drugi bieg jest włączony, trzeci bieg zostaje przygotowany i tak dalej. To zapewnia ciągły przepływ mocy bez zakłóceń w jej dostarczaniu i bez utraty momentu obrotowego. Skutkuje to niezwykle szybkim i płynny zmianą biegów, przy zachowaniu przyspieszenia pozwala osiągnąć 0-60 mph w 9.1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 127 mph.
Oprócz komfortu w zmianie biegów i wysokiej wydajności, Powershift również przyczynia się do poprawy ekonomii paliwa. System Powershift oferuje imponującą łączną ekonomię paliwa 47.1 mpg i emisje CO2 na poziomie 159 g/km w Volvo S40.
Powershift daje kierowcy automatyczną skrzynię biegów, która umożliwia sekwencyjne zmiany biegów, tak jak w skrzyni Geartronic Volvo. Różnica polega na tym, że w Powershift nawet manualne zmiany biegów odbywają się bez strat czasowych lub mocy. Ponadto, w przeciwieństwie do konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów, Powershift nie potrzebuje konwertera momentu obrotowego, przekładni planetarnych ani wielu mokrych sprzęgieł, dzięki czemu unika strat momentu obrotowego, które te cechy wprowadzają.
Silnik D5 turbodiesel standardowo wyposażony jest w sześciobiegową manualną skrzynię biegów, z pięciobiegową skrzynią Geartronic Volvo dostępną opcjonalnie. System Geartronic jest w pełni adaptacyjny – automatycznie dostosowuje swoje wzory przełożeń do indywidualnego stylu jazdy i może zostać przełączony w tryb „ręczny”, jeśli zajdzie taka potrzeba. Geartronic jest również dostępny jako opcja w flagowym T5.
Wnętrze
Chociaż zewnętrzna część Volvo S40 można opisać jako ewolucyjną w porównaniu do S60 i S80, wnętrze jest niczym innym jak rewolucją w projektowaniu samochodów. Jego centralnym punktem jest ultra-cienki zestaw instrumentów, który wydaje się unosić w powietrzu. To światowa nowość w branży motoryzacyjnej i był zaprezentowany na Volvo VCC (Versatility Concept Car) podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2003 roku. Odzwierciedla to skandynawskie dziedzictwo projektowe Volvo oraz jego zaangażowanie w jakość premium.
„Super-slim format to ostateczny ikona samochodu i rewolucja w sobie,” mówi jego główny projektant, Guy Burgoyne.
Inspiracja dla wnętrza pochodziła z poza świata motoryzacji. „Jeśli chcesz być innowacyjny, nie ma sensu patrzeć na to, co robi konkurencja,” wyjaśnia Steve Mattin, dyrektor designu Volvo. „O wiele bardziej wartościowe jest spojrzeć na to, czego oni nie robią.”
Zespoły projektowe Volvo były tym razem inspirowane tradycją skandynawskiego projektowania czystych powierzchni i nieskomplikowanych linii. Inspirację czerpali na przykład z eleganckiej prostoty klasycznego krzesła serii 7, zaprojektowanego przez światowej sławy Arne Jacobsena.
Studium nowoczesnych urządzeń elektronicznych, takich jak kamery, systemy audio i komputery, również było przeprowadzone. Zwrócono uwagę na to, jak projektanci stosują i łączą nowe materiały, aby stanowiły część doświadczenia użytkownika. Te różnorodne wpływy – klasyczny skandynawski styl oraz innowacje technologiczne – zostały połączone, aby stworzyć radykalnie inny koncept wnętrza.
Wnętrze składa się z kilku warstw wizualnych. Pierwszą z nich jest krawędź, która przepływa wokół podstawy szyby przedniej i wzdłuż ram drzwi, wykończając całe wnętrze. To daje pasażerom wrażenie, że są bezpiecznie otoczeni kokonem.
Drugą warstwą jest minimalistyczna podstawowa deska rozdzielcza. Wloty powietrza i dodatkowe elementy sterujące znajdują się w odrębnych strefach, podczas gdy główne instrumenty są grupowane w dwóch okrągłych wskaźnikach, otoczonych kontrastującymi metalowymi ramkami. Wybór wykończenia deski rozdzielczej jest również istotny – Volvo zrezygnowało z tradycyjnego wyglądu skóry na rzecz nowej tekstury, która przekazuje poczucie nowoczesnej innowacji technicznej.
Ultra-cienki centralny zestaw instrumentów tworzy najwyższą warstwę. Zajmując prominentne miejsce w centrum samochodu, pełni rolę jednostki sterującej w nowoczesnym systemie rozrywki domowej. Stworzenie tak nowatorskiej funkcji nie było łatwym zadaniem: „Wymagało znacznej pomysłowości i ciężkiej pracy, aby znaleźć techniczne rozwiązanie dla tego super-cienkiego formatu,” tłumaczy Burgoyne. Jednak nikt nie wątpi, że włożona praca przyniosła owoce. Cienki design tworzy poczucie luksusowej przestrzeni, a efekt ten potęgują dyskretne oświetlenie w stylu „teatralnym”, które subtelnie przyciąga uwagę do jednostki.
Centralny zestaw ma wykończenie w kolorze szaro-burym w modeli S, aluminium w modelach SE, podczas gdy modele SE LUX mają wykończenie z Nordic Light Oak. Modele R-DESIGN Sport i R-DESIGN SE Sport mają unikalne wykończenie z dekoracyjnego aluminium R-DESIGN.
Komfort i wygoda
Mimo że wnętrze Volvo S40 kładzie nacisk na styl, forma nie była pozwolona dominować nad funkcjonalnością. Ergonomia deski rozdzielczej została starannie zaprojektowana, a kierowcy znajdą, że elementy sterujące są sensownie umiejscowione i łatwo dostępne. Fotel kierowcy jest wielofunkcyjnie regulowany, a kierownica dostosowuje się zarówno w zakresie nachylenia, jak i odległości, zapewniając wygodę kierowcom w każdych rozmiarach.
Rozwój ultra-cienkiej technologii pozwolił projektantom Volvo wprowadzić użyteczny obszar do przechowywania za centralnym zestawem, który można z łatwością dostępować z obu przednich siedzeń.
Pasażerowie mają również dużo miejsca. Korzyści i wygoda czterodrzwiowego nadwozia w klasie zdominowanej przez modele trzy- lub pięciodrzwiowe nie powinny być niedoceniane. Przy szerokości 1770 mm (bez luster) i wysokości 1454 mm, z rozstawem osi wynoszącym 2640 mm, Volvo S40 oferuje doskonałą przestrzeń wewnętrzną. Pięciu pasażerów może podróżować w komfortowych warunkach, a wszyscy korzystają z zagłówków i pełnego systemu pasów bezpieczeństwa z trzema punktami. System przypomnienia o pasach bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach automatycznie informuje kierowcę przez komunikat na desce rozdzielczej, jeśli którykolwiek z pasażerów tylnych nie ma zapiętych pasów.
Przy złożonym tylnym siedzeniu, pojemność bagażnika wynosi 404 litry (325 litrów w D5). W razie potrzeby przestrzeń bagażowa może być również powiększona. Tylne siedzenie dzieli się na dwie sekcje, a oparcie składa się do przodu, aby stworzyć całkowicie płaską podłogę ładunkową. Volvo S40 ma składane płasko przednie siedzenie pasażera, co pozwala na przewóz ładunków o długości do 3.02 m.
Jakość i Wyposażenie
Pasja do wysokiej jakości leży u podstaw marki Volvo. Jest to inherentne nie tylko w jakości wykonania, która odzwierciedla solidność, trwałość i niezawodność, z których słynie Volvo, ale także w wyborze materiałów nadwozia i wykończeń. Od exquisite, wolno unoszącego się centralnego zestawu instrumentów po dyskretne „teatralne oświetlenie”, Volvo S40 emanuje poczuciem jakości i dobrego samopoczucia. Elementy przełączników mają solidny, mięsisty wygląd, a deska rozdzielcza jest owinięta miękkimi plastikami, przypominając pasażerom, że korzystają z produktu premium.
Klienci w sektorze premium nie akceptują kompromisów. Choć są gotowi wybrać mniejszy pakiet, nadal oczekują wysokiego poziomu standardowego wyposażenia. Oczywiście specyfikacje Volvo S40 nie zawodzą, zwłaszcza w porównaniu z niektórymi innymi markami premium. Specyfikacja każdego modelu obejmuje IDIS (Intelligent Driver Information System), aluminiowe felgi, skórzaną kierownicę, gałkę zmiany biegów i dźwignię hamulca ręcznego, Elektroniczną Kontrolę Klimatu, System Jakości Powietrza (AQS), system audio Performance Sound z CD, elektryczne szyby oraz (podgrzewane) lusterka, DSTC oraz wszystkie funkcje bezpieczeństwa Volvo.
R-DESIGN SE Sport łączy wszystkie luksusowe cechy SE z unikalnymi szczegółami wnętrza R-DESIGN i dramatycznym zestawem nadwozia oraz 18-calowymi felgami.
Zmiany w specyfikacji na model 2008 były obszerne, w tym zmieniony przód i kratka wentylacyjna w kształcie „jajka”, z 50-procentowym większym znakiem Volvo. Ten charakterystyczny przód flankowany jest przez nowe jednostki lamp przednich z przezroczystymi soczewkami, a uderzający wlot powietrza o pełnej szerokości, z nowo zaprojektowanymi wbudowanymi lampami przeciwmgielnymi i centralną siatką, zastąpił poprzedni trzyczęściowy wlot powietrza.
Z tyłu, nowe jednostki świateł tylnych S40 – wyposażone w diody LED w świateł hamulcowych – są teraz mniejsze, z nową grafiką, i siedzą 30 mm wyżej niż wcześniej. Nowy zderzak i zmodernizowana konstrukcja uchwytu bagażnika, a także bardziej sportowy układ wydechowy dopełniają wizualnej metamorfozy.
Kabina także skorzystała ze szczegółowej rewizji, aby dodać więcej przestrzeni do przechowywania oraz elastyczności transportowej. Ikoniczny „unoszący się” centralny zestaw ma zaktualizowane elementy sterujące i uzupełnia go wielofunkcyjny obszar przechowywania w tunelu centralnym, bardziej kompaktowa konstrukcja hamulca ręcznego oraz zaktualizowany podłokietnik, który jest dłuższy i przesunięty do przodu dla większego komfortu. Może również obracać się o 180 stopni, aby pełnić rolę przydatnego stołu dla pasażerów tylnych. Oprócz przeprojektowanych uchwytów na kubki, teraz znajduje się także znacznie większy obszar przechowywania pod podłokietnikiem, podczas gdy dolne sekcje przednich paneli drzwi wewnętrznych zostały przeprojektowane, aby pomieścić większe przedmioty.
W modelu na rok 2009 powiększono zewnętrzny emblemat na klapie bagażnika, z literami oddalonymi od siebie, aby marka Volvo była łatwiejsza do zauważenia z daleka.
Każde S40 jest wyposażone w IDIS (Intelligent Driver Information System). To pierwsza w branży motoryzacyjnej technologia, IDIS wykorzystuje technologie pochodzące z myśliwców. Funkcja IDIS ciągle analizuje aktywność kierowcy, monitorując ruchy kierownicy, położenie pedału przyspieszenia, funkcję kierunkowskazów i inne. Te informacje są następnie przetwarzane, a każdemu momentowi przypisany jest poziom aktywności.
W pewnych okolicznościach kierowca może dzwonić, czytać wiadomości tekstowe (nie podczas jazdy) oraz otrzymywać informacje o ruchu drogowym. Lecz gdy warunki drogowe wymagają pełnej koncentracji – na przykład podczas hamowania, wyprzedzania czy manewrowania – wszystkie nieistotne sygnały z telefonu i systemów peryferyjnych są wstrzymywane, aż incydent minie. IDIS jest zaprogramowane tak, aby uwzględniać przyszłe systemy informacji i komunikacji telematycznej. Im więcej funkcji infotainment posiada samochód, tym większe korzyści płyną z IDIS.
Zaawansowane połączenie elektroniczne, które umożliwia działanie IDIS, pozwala również właścicielom spersonalizować ich pojazd. Na przykład, system centralnego zamka w Volvo S40 można zaprogramować za pomocą opcji menu w centralnym zestawie, aby oferować następujące opcje:
Odblokowanie drzwi – wszystkie drzwi lub tylko drzwi kierowcy.
Automatyczne zamykanie drzwi po ruszeniu, dla większego bezpieczeństwa osobistego, jeśli tego sobie życzą.
Kierunkowskazy migają przy zamykaniu lub odblokowywaniu – z możliwością rezygnacji.
Oświetlenie „Bezpieczny dom” i „Oświetlenie podejścia” – zmieniane w interwałach 30, 60 lub 90-sekundowych.
System pozwala również na dostosowanie ustawień systemu audio – na przykład można wybrać informacje o wiadomościach i ruchu.
Klienci mogą wybierać z szerokiej gamy opcji dodatkowych, a niektóre są wygodnie zgrupowane, aby oferować lepszą wartość, takie jak pakiety Zimowe, Rodzinne i Komunikacyjne:
Pakiet Zimowy: Podgrzewane przednie siedzenia, system mycia reflektorów, luksusowe dywaniki podłogowe
Pakiet Rodzinny: Zintegrowane poduszki podnoszące x 2, elektryczne blokady dziecięce oraz zasłona przeciwsłoneczna (tylny półka) oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera
Pakiet Komunikacyjny: System Nawigacji RTI z RDS-TMC i danymi mapowymi na twardym dysku, system bezkluczykowy, system Bluetooth Hands Free
Miłośnicy hi-fi mogą zainwestować w system dźwięku premium z Dolby Pro Logic II Surround SoundTM, który został wprowadzony w Volvo XC90. Zawiera 1xCD, radio FM i AM, wzmacniacz 5x130w oraz nie mniej niż 12 głośników, jak również kompatybilność z MP3/WMA oraz wejście jack, aby umożliwić użytkownikom podłączenie osobistych odtwarzaczy MP3.
Volvo wykorzystuje własny zespół rozwoju audio, a nie polega na zewnętrznych dostawcach, aby zapewnić, że systemy audio są dostosowane do akustyki każdego modelu. W rezultacie wszystkie komponenty są dostrojone, aby zapewnić najlepsze możliwe brzmienie w całym samochodzie. Nawet pasażerowie tylnych siedzeń mogą usłyszeć dźwięk surround w całym zakresie częstotliwości muzyki.
System Dolby Pro Logic II produkuje pięć unikalnych kanałów dźwiękowych. Słuchanie dźwięku przestrzennego z systemu audio Premium ma być jak siedzenie w najlepszym miejscu przed orkiestrą na żywo – czujesz, że naprawdę tam jesteś.
Coraz więcej klientów będzie zainteresowanych systemem nawigacji satelitarnej RTI z RDS-TMC (Traffic Message Channel), który uprzedza o zatorach i incydentach drogowych po drodze oraz może, w razie potrzeby, zmienić trasę kierowcy. Na rok modelowy 2009 system RTI zyskał odświeżenie, w tym nowy interfejs kierowcy, nowe kolory i bardziej premium odczucie menu oraz symboli.
System korzysta z dużego, zdalnie sterowanego kolorowego wyświetlacza na poziomie wzroku, który może wyświetlać informacje o trasie dla całej Europy. Chowa się w górnej części deski rozdzielczej, gdy nie jest używany, a można nim sterować za pomocą przełącznika przypominającego joystick, umieszczonego z tyłu kierownicy, lub przez pasażerów za pomocą zdalnej jednostki kontrolnej.
Już dostępny jest zintegrowany system telefoniczny, a także Volvo On Call, zaawansowany system telematics.
Volvo On Call – zaawansowany telematyka
Volvo On Call to cenny element zabezpieczeń osobistych, który wykorzystuje zaawansowane systemy telematyki. System korzysta z wbudowanego telefonu GSM z zintegrowaną jednostką GPS do pozycjonowania satelitarnego i zapewnia, że pomoc jest zawsze blisko.
Volvo On Call – pakiet bezpieczeństwa
Volvo On Call jest wyposażone w pakiet bezpieczeństwa. Jeśli podczas wypadku aktywują się poduszki powietrzne lub napinacze pasów, Volvo On Call automatycznie dzwoni do służb ratunkowych przez BT999 i może również dostarczyć dane o lokalizacji. Alternatywnie, naciśnięcie czerwonego przycisku „SOS” na wbudowanym telefonie GSM połączy Cię z służbami ratunkowymi.
Jeśli samochód ulegnie awarii lub potrzebujesz pomocy, naciśnięcie przycisku Volvo On Call połączy Cię bezpośrednio z operatorem Volvo On Call, który jest zawsze dostępny, aby oferować osobiste usługi, takie jak znajdowanie trasy, czy kierowanie pomocy drogowej.
Volvo On Call – pakiet zabezpieczeń
Opcjonalny pakiet zabezpieczeń Volvo On Call oferuje dodatkowe zalety, takie jak zdalne odblokowywanie drzwi, powiadomienia o kradzieży i śledzenie pojazdu. W przyszłości usługi Volvo On Call mogą obejmować automatyczne powiadamianie lokalnego dealera, gdy potrzebny jest serwis.
Gwarancja
Jak można się spodziewać, limuzyna Volvo S40 jest objęta kompleksową gwarancją. Standardowa gwarancja mechaniczna wynosi trzy lata/60 000 mil (cokolwiek nastąpi wcześniej), dodatkowo obowiązuje trzyletnia gwarancja na powłokę bez ograniczeń kilometrów oraz 12-letnia ochrona przed perforacją rdzy. Ponadto, wszystkie Volvo są objęte roczną darmową pomocą drogową RAC, oferującą pełną pomoc w razie awarii i holowania gdziekolwiek w Europie, przez całą dobę.
Volvo oferuje także konkurencyjne ubezpieczenia dla właścicieli Volvo z dostosowaną ochroną, a Volvo Car Finance może sprawić, że nowa S40 będzie zaskakująco przystępna.
Bezpieczeństwo
Zobowiązanie Volvo do bezpieczeństwa jest tak stare, jak sama firma. Jak powiedział Assar Gabrielsson, jeden z założycieli Volvo: „Samochody prowadzą ludzie. Zasadą, która powinna być podstawą wszystkiego, co robimy w Volvo, jest – i musi być – bezpieczeństwo.” Cel inżynierów bezpieczeństwa dla Volvo S40 był prosty, a zarazem ambitny: powtórzenie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez znacznie większe Volvo S80.
„To było trudne wyzwanie, które podjęliśmy zupełnie nowym podejściem,” mówi Thomas Broberg z Centrum Bezpieczeństwa Volvo Cars. W kompaktowej karoserii deformacja musi zostać pochłonięta na znacznie krótszym dystansie niż w dużym samochodzie. Sztywność skrętna aktualnego modelu jest o 68% większa niż w oryginalnym Volvo S40, co poprawia jego odporność na wypadki. Aby osiągnąć pożądane cechy deformacji, inżynierowie Volvo musieli przyjąć nowatorskie i pomysłowe podejście do projektowania struktury czołowej.