Po czterech latach obecności na rynku, rewolucyjny Volvo S60 przeszedł odświeżenie, które przyniosło czystsze silniki i lepsze systemy bezpieczeństwa.
Od stycznia 2005 roku wszystkie pojazdy rejestrowane w Europie musiały spełniać normy emisji Euro 4, co wymusiło na Volvo odświeżenie swojej oferty. W tamtym czasie Volvo nadal należało do Forda, co oznaczało, że musiało korzystać z niektórych technologii amerykańskiego koncernu. Ostatecznie jednak Ford przejął niektóre platformy i silniki szwedzkiego producenta.
S60 zaprojektowano, czerpiąc inspirację z wielu motywów biodesign. Odświeżona wersja podążała tymi samymi liniami, ale samochód został udoskonalony w wielu aspektach. W końcu był to zaokrąglony pojazd, który zastąpił kanciasty model S70 (który z kolei był odświeżoną wersją modelu 850). Volvo zainstalowało z przodu przednie reflektory z przezroczystymi soczewkami oraz ciemne obramowanie. Ponadto, wprowadzono nowy zestaw tylnych świateł z przezroczystym szkłem i widocznymi żarówkami z tyłu.
Wewnątrz nastąpił duży krok naprzód w segmencie premium. Oprócz wyższej jakości materiałów, producent wprowadził nowy system audio, który mógł pomieścić do sześciu płyt CD. Volvo szczególnie dbało o bezpieczeństwo pojazdu i nalegało na możliwość sparowania telefonu komórkowego z systemem audio samochodu.
Pod maską szwedzcy inżynierowie zainstalowali głównie silniki turbodoładowane, zarówno benzynowe, jak i diesla. Wszystkie z nich były używane wyłącznie przez Volvo, a nie przez Forda. Silniki te mogły być połączone zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów.
Model 2005 Volvo S60 przeszedł szereg zmian, które nadały mu silniejszy wygląd oraz charakter, a jednocześnie podkreśliły powiązania z pozostałymi modelami Volvo.
„To znacznie więcej niż tylko lifting,” mówi Steve Harper, główny projektant platformy. „Dokonaliśmy szerokich zmian – na zewnątrz, aby wzmocnić sportowy profil samochodu, oraz wewnątrz, aby zwiększyć poczucie jakości i komfortu.”
Odważniejszy przód z nowymi reflektorami
Przód samochodu jest całkowicie nowy, z wyraźniejszym kształtem i bardziej zaokrąglonymi konturami. Grille jest większy i nieco niżej osadzony, co nadaje bardziej dynamiczny wygląd. Grille w modelu Volvo S60 jest czarny, podobnie jak dolne wloty powietrza, co odróżnia sedana od modeli V i XC. Ciemne obramowania reflektorów oraz okrągłe światła przeciwmgielne również przyczyniają się do wyrazistego profilu.
Reflektory są nowe, mają przezroczyste soczewki i projektor o wysokiej wydajności (zarówno dla lamp halogenowych, jak i Bi-Xenon). W międzyczasie Volvo przeszło z szkła na plastik, który jest lżejszy i bardziej odporny na uszkodzenia spowodowane odpryskami kamieni. Jest również łagodniejszy dla pieszych w przypadku kolizji. Tradycyjne wycieraczki reflektorów Volvo zostały zastąpione przez myjki ciśnieniowe umieszczone w chowanych dyszach.
Wycieraczki szyby przedniej są najnowszego typu, z zintegrowanymi płaskimi ramionami. Mają bardziej nowoczesny wygląd i generują mniej hałasu wiatrowego w porównaniu do tradycyjnych wycieraczek. Co więcej, wywierają większy nacisk na szybę, co poprawia ich skuteczność.
Więcej wykończenia i więcej wyboru
Boczne listwy wykończeniowe w kolorze nadwozia są teraz standardem, co wzmacnia spójną estetykę Volvo S60. Dolna linia nadwozia (progi, dolne listwy drzwi i dolna część zderzaków) jest czarna, ale może być opcjonalnie zamówiona w kolorze nadwozia.
Rogi zderzaka mają dekoracyjne i praktyczne osłony ochronne. Standardowo są one w kolorze nadwozia, ale mogą być również zamówione z cienką dekoracyjną listwą chromowaną. Osłony rogów można łatwo wymienić w przypadku uszkodzenia.
Harmonijne tylnie wzornictwo
Tył Volvo S60 stał się również sportowy. Światła tylne mają bardziej techniczny design z przezroczystym szkłem i widocznymi żarówkami. Zmienił się także wzór świateł.
„Ułatwiliśmy rozpoznawanie Volvo z tyłu w nocy,” wyjaśnia Steve Harper.
„Jednocześnie przeprojektowaliśmy zderzak, aby lepiej harmonizował z wyraźnie ściętym profilem bagażnika.”
Rura wydechowa została również zmodyfikowana, ma wysoki połysk i proporcje, które lepiej odzwierciedlają moc silnika. Modele 2.0T, 2.5T i T5 mają chromowane końcówki wydechu. Równocześnie wycięcie w dolnej części zderzaka zostało wkomponowane bardziej harmonijnie niż wcześniej.
Wnętrze z wyższą jakością wykończenia
Projektanci Volvo skupili się na tym, aby wnętrze było wygodne i zachęcające.
„Nie szczędziliśmy wysiłków, aby zapewnić najlepsze możliwe postrzeganie jakości,” mówi Steve Harper. „Dzięki jednorodnym konturom, naturalnym materiałom, elastycznym funkcjom i nowym opcjom wykończenia, dążyliśmy do wzmocnienia wrażenia skandynawskiego wzornictwa w najlepszym wydaniu.”
Na przykład, konsola centralna – główny panel sterujący samochodu – ma smuklejszy design z dekoracyjną ramką wykonaną z prawdziwego orzecha lub autentycznego Aluminium (jasnego lub ciemnego). Nawet odcień ciemnoszary panelu został zmieniony, aby lepiej kontrastować z elementami sterującymi i ułatwić ich obsługę.
System audio, który został ulepszony o Dolby Pro Logic II, ma nowe, osobne przyciski do szybkiego wyboru stacji radiowych i funkcji, a najbardziej zaawansowany system ma zintegrowany zmieniacz CD na sześć płyt.
Inteligentna konsola tunelowa z akcentem na wszechstronność
Konsola tunelowa jest całkowicie nowa, z bardziej jednorodnym wzornictwem i znacznie sztywniejszą konstrukcją niż wcześniej. Znacząco zwiększa to poczucie jakości. Elegancki roletowy mechanizm ukrywa podświetlaną komorę do przechowywania, która zawiera również ulepszone uchwyty na kubki.
Podłokietnik między przednimi fotelami jest również całkowicie nowy.
„Mój zespół projektowy i ja jesteśmy szczególnie dumni z tego,” komentuje Steve Harper. „Został zaprojektowany jako ostateczny, wielofunkcyjny podłokietnik. W rzeczywistości nadaliśmy mu przydomek 'Amerykański Sen’. Ma wiele praktycznych funkcji – uchwyty na kubki, tacki i schowek, który można wykorzystać na różne sposoby.”