Jeśli mówimy o rynku luksusowych sedanów, musimy przyznać, że najczęściej myślimy o modelach BMW, Mercedesa czy Audi. A co powiecie na luksusowy sedan, który jest niezwykle bezpieczny?
Model S60 z 2013 roku był stylowy jak żaden inny, oferując nowoczesne systemy bezpieczeństwa, imponujący komfort i mocne silniki.
Czy nie czulibyście się bezpieczniej, wiedząc, że wasz samochód automatycznie zatrzyma się, jeśli dojdzie do zderzenia? Funkcja City Safe w S60 dawała spokój ducha w świecie, gdzie smartfony, dzieci i inne czynniki mogły rozpraszać kierowców.
Dostępny był również opcjonalnie podobny system, który wykrywał pieszych.
W przypadku modelu S60 z 2013 roku dostępne były trzy wersje wyposażeniowe: T5, T6 i T6 R-Design.
Już podstawowa wersja była dobrze wyposażona – luksusowy sedan miał 17-calowe alufelgi, automatyczne światła, podgrzewane lusterka boczne, automatyczne wycieraczki, tempomat, automatyczną klimatyzację z dwoma strefami, tapicerkę materiałową, łączność Bluetooth, port USB i gniazdo audio.
Przechodząc do wyższej wersji T6, zyskiwaliśmy mocniejszy silnik, napęd na cztery koła, większe 18-calowe alufelgi, bardziej wydajne hamulce, zmodyfikowane zawieszenie oraz sportowe strojenie układu kierowniczego, a pakiet Premier zawierał (bezkluczykowy dostęp, skórzaną tapicerkę, itp.)
Najwyższa wersja T6 R-Design oferowała najsilniejszy silnik dostępny w S60, charakterystyczne alufelgi, sportową kierownicę i fotele, spojler z tyłu oraz w pakiecie Premium.
W modelu T6 R-Design zamontowano silnik o pojemności 3,0 litra, który generował 325 hp i 354 lb.-ft momentu obrotowego. Moc była przekazywana na wszystkie cztery koła za pomocą standardowej 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów.
Nowa dynamiczna sylwetka Volvo S60, z jej celowym i dynamicznym wyglądem, podkreśla sportowy charakter samochodu.
„Rzeczywiście zwiększyliśmy obecność S60 na drodze dzięki nowemu wzorowi przodu. bardziej skoncentrowane i zdecydowane wyglądające reflektory pomagają stworzyć nową, wyrazistą 'twarz’. Przy projektowaniu myśleliśmy o oczach wilka,” wyjaśnia Fedde Talsma, dyrektor ds. wzornictwa zewnętrznego. Dodaje: „Podkreśliliśmy poziome linie S60 zarówno z przodu, jak i z tyłu. Wraz z detalami takimi jak szersza atrapa chłodnicy, światła do jazdy dziennej i nowy przewodnik LED w lampach tylnej, nadają S60 wyrazistą, niską obecność. Samochód ma piękno, które ma swoje korzenie w naturze. Czyste powierzchnie i kontury nadają mu bardzo skandynawski charakter.”
Wewnątrz znajdują się ulepszenia, takie jak nowe kolory tapicerki, nowe drewniane wstawki, nowa podsufitka oraz metalowe ramki z jedwabiu wokół nawiewów i sterowania światłami.
„Ogólny efekt jest bardzo ciepły i przytulny, jakby przebywało się w ciepłym szwedzkim domu w zimny wieczór. Tematy kolorystyczne doskonale współgrają z podświetlanymi białymi kontrolkami na desce rozdzielczej i w innych miejscach w samochodzie,” dodaje Lena Jiseborn, dyrektor ds. wzornictwa, kolorów i wykończeń.
A pod maską, w sercu dynamicznych wrażeń z jazdy, znajduje się szeroki wybór ustawień podwozia, zaprojektowanych zgodnie z indywidualnymi wymaganiami klienta. Nabywcy Volvo S60 mają do wyboru cztery typy podwozi – Touring, Dynamic, Four-C (Ciągle Kontrolowane Podwozie) i Sportowe Obniżone, które wcześniej były dostępne tylko w wersji R-Design.
Sensus Connected Touch – łączność na nowym poziomie
Sensus to nazwa, którą Volvo stosuje dla wszystkich swoich funkcji HMI (Interfejsu Człowiek-Maszyna), a całkowicie nowy Sensus Connected Touch jest najnowszym dodatkiem.
Umożliwia łączność i Internet w samochodzie oraz zamienia 7-calowy wyświetlacz w nowoczesny ekran dotykowy skanowany za pomocą podczerwieni, który można obsługiwać nawet w rękawicach – to pierwszy taki system w samochodach i bardzo przydatny w zimę!
Połączenie można nawiązać za pomocą zamontowanego w samochodzie dongla 3G/4G lub telefonu komórkowego kierowcy.
Użytkownik ma dostęp do pełnego przeglądania Internetu (z wyjątkiem prowadzenia pojazdu), strumieniowania muzyki z Internetu, radia internetowego (TuneIn i Orange Live Radio) z tysiącami kanałów z całego świata, map Google i wyszukiwania w Internecie, wbudowanej nawigacji 3D z informacjami o ruchu drogowym i ostrzeżeniami o niebezpiecznych strefach, lokalizacji Parkingów, informacji o pogodzie, licznych aplikacji natywnych i internetowych, sklepu z aplikacjami na nowe funkcje i aktualizacje oraz lokalizatora serwisu Volvo.
Możliwe jest również dzielenie się siecią WiFi z innymi pasażerami w samochodzie.
„Możesz znaleźć utwór, którego szukasz, po prostu mówiąc jego nazwę. System aktywowany głosem działa z wszystkimi źródłami muzyki podłączonymi do Sensus Connected Touch,” wyjaśnia Patrik Widerstrand. „TripInfo to kolejna świetna funkcja, która może odczytać informacje z Wikipedii o interesujących punktach wzdłuż trasy przez system audio.”
Adaptacyjny wyświetlacz cyfrowy
Adaptacyjny wyświetlacz cyfrowy, który zadebiutował w całkowicie nowym V40, jest teraz dostępny w nowym S60, V60 i XC60. Ten aktywny wyświetlacz TFT (Cienkowarstwowy tranzystor) przenosi interakcję między samochodem a kierowcą na nowy poziom, zawsze wyświetlając najważniejsze informacje w danej sytuacji.
Kierowca może wybierać spośród trzech motywów graficznych:
- Motyw Elegancji to podstawowy tryb z tradycyjną i spokojną aurą.
- Motyw Eco ma zielone podświetlenie tła, zaprojektowane, aby stworzyć ekologiczny wygląd. Po lewej stronie wyświetlany jest wskaźnik Eco. Wyświetlane są obecne i skumulowane dane dotyczące zużycia paliwa – kierowca otrzymuje zielone E, gdy jazda ekologiczna jest optymalna.
- Motyw Performance ma czerwone podświetlenie tła, tworząc sportową atmosferę. W centrum skala obrotomierza zastępuje prędkościomierz wyświetlany w wersjach Elegance i Eco. Prędkość pojazdu wyświetlana jest cyfrowo w centrum ekranu. Prawy wyświetlacz zawiera wskaźnik mocy – wskaźnik informujący kierowcę, ile mocy jest dostępne i ile mocy jest używane w danym momencie.
- Model V60 Plug-in Hybrid zawiera również dodatkowy motyw hybrydowy z niebieskim podświetleniem. Zawiera informacje o hybrydzie i akumulatorach, które wspierają energooszczędne wykorzystanie genialnego układu napędowego.
Niższe zużycie paliwa
Grupa Volvo Cars nadal przesuwa granice efektywności paliwowej i działań związanych z CO2 w całym zakresie modeli i silników.
Zużycie paliwa w nowym Volvo S60 z silnikiem diesla D2 o mocy 115 KM i manualnej skrzyni biegów zostało poprawione do prowadzącego w klasie poziomu 4,0 l/100 km (EU Combined, wstępne dane), co przekłada się na emisję CO2 wynoszącą tylko 106 g/km. Odpowiednie wartości z automatyczną skrzynią biegów to 4,1 l/100 km i 107 g/km (dane wstępne).
Jego odpowiednik w wersji kombi, nowe Volvo V60 D2, również ma prowadzące w klasie zużycie paliwa na poziomie 4,1 l/100 km (109 g/km) z manualną oraz 4,2 l/100 km (110 g/km) z automatyczną skrzynią biegów (dane wstępne).
Automatyczne wersje D3 (136 KM) i D4 (163 KM) nowego Volvo S60 i V60 teraz mają emisję CO2 na poziomie 129 g/km (4,9 l/100 km).
Nowe Volvo XC60 również zostało ulepszone, z wersjami D5 (215 KM) i D4 (163 KM) z manualną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła, oferującymi łączne zużycie paliwa wynoszące 5,3 l/100 km (139 g/km).
Ulepszenia dotyczą również silników benzynowych, a S60 z silnikiem 1.6 GTDi (Bezpośredni Wtrysk Paliwa Turbosprężarką) T4 (180 KM) lub T3 (150 KM) i automatyczną skrzynią biegów teraz oferuje zużycie paliwa wynoszące 6,8 l/100 km (159 g/km). Odpowiednia wartość dla V60 T4 i T3 to 7,2 l/100 km (167 g/km).
Przełączniki łopatkowe
Trójramienne kierownice mogą teraz być wyposażone w przełączniki łopatkowe dla samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Przemieniają automatyczną skrzynię w ręczną z korzyścią z zmiany biegów z obiema rękami na kierownicy. Przełączniki łopatkowe dają entuzjastycznemu kierowcy dodatkową przewagę, szczególnie przy dynamicznej jeździe po krętych drogach. A dla zwiększonego komfortu kierowców w Szwecji i innych zimnych krajach, kierownica może być również wyposażona w ogrzewanie dla większej wygody w zimne dni.
Stałe światło drogowe z przełomową technologią
Nowa Aktywna Kontrola Świateł Drogowych sprawia, że podróże po zmroku są bezpieczniejsze i bardziej komfortowe.
Technologia eliminuje potrzebę przełączania między światłami mijania a drogowe. Zamiast tego Aktywna Kontrola Świateł Drogowych umożliwia nieustanne utrzymywanie świateł w trybie wysokim.
Gdy nadjeżdża inny samochód z przeciwka, system pomaga zapobiec oślepieniu nadjeżdżającego kierowcy, przyciemniając jedynie tyle promieni, ile to konieczne. Dzieje się to dzięki genialnemu mechanizmowi modułu projektora zintegrowanego w reflektorze.
Ta sama korzyść dotyczy kierowców w poprzedzających samochodach.
Światła zakrętowe dla lepszej widoczności
Inną innowacyjną opcją do jazdy po zmroku jest funkcja Świateł Zakrętowych przy niskich prędkościach. Jako rozszerzenie istniejącego systemu Aktywnych Świateł Będących w Ruchu, oświetla obszar, w który kierowca skręca, aby zapewnić bezpieczne manewry – na przykład podczas wjazdu na małą drogę lub przejazdu przez wąskie przejście w nocy.
Podgrzewana szyba
Samochody wyposażone w czujnik deszczu mogą teraz korzystać z elektrycznie podgrzewanej szyby w celu szybkiego odszraniania w zimne dni.
S60, V60 i XC60 są również dostępne z zewnętrznymi lusterkami wstecznymi z automatycznym przyciemnieniem. Używając szkła chromatycznego, lusterka automatycznie przyciemniają się, aby uniknąć oślepienia od innych pojazdów, podobnie jak wewnętrzne lusterko wsteczne.
Systemy IntelliSafe wspierające kierowcę
IntelliSafe to ogólna nazwa Volvo dla wszystkich systemów aktywnego bezpieczeństwa, a technologia City Safety, będąca pierwszą na świecie, odgrywa w tym ważną rolę. Standardowo wyposażony w ten zaawansowany system bezpieczeństwa, działa on przy prędkościach do 50 km/h. Wszystkie modele mogą również być wyposażone w Detekcję Pieszych z pełnym automatycznym hamowaniem, która uważa na ludzi wchodzących w drogę samochodu.
S60, V60 i XC60 mogą być również wyposażone w ulepszony System Informacji o Martwym Polu (BLIS), który teraz oparty jest na radarze. Technologia ta może również monitorować i powiadamiać kierowcę o szybko nadjeżdżających pojazdach w odległości do 70 m za samochodem, jednocześnie informując kierowcę o pojazdach w martwych polach po obu stronach samochodu.
Funkcja Ostrzeżenia o Ruchu Poprzecznym wykorzystuje radary umieszczone z tyłu samochodu do ostrzegania kierowcy o nadjeżdżającym ruchu z boków podczas cofania z miejsca parkingowego. Jest to szczególnie pomocne w ciasnych i zatłoczonych miejscach, gdzie widok boczny może być utrudniony.