Volvo ma bardzo długą historię w motorsporcie i postanowiło to udowodnić, wprowadzając wersję R do swojego średniej wielkości sedana, S60.
Podczas gdy większość ludzi znała pojazdy Volvo z ich systemów bezpieczeństwa, inni wiedzieli o wspaniałej tradycji motorsportowej szwedzkiego producenta. Model P144 Amazon odnosił sukcesy w rajdach. S40 błyszczał w Brytyjskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych, a inżynierowie Volvo nigdy nie przestawali myśleć o pojazdach o wysokich osiągach, choć strategia firmy zawsze stawiała bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Volvo S60 stworzono jako premium średniej wielkości, a zwiększenie mocy silnika z pewnością nie mogło być złymi wieściami dla nikogo.
Wersja R miała podobny design do swoich „braci”, ale z kilkoma specjalnymi dodatkami. Z przodu dolna część zderzaka miała większy wlot powietrza dla lepszego chłodzenia. Aby uzupełnić wygląd pojazdu, Volvo zamontowało satynowo-srebrny grill oraz zestaw 17-calowych lekkich obręczy w specyficznym, pięcioramiennym wzorze. Z tyłu zespół projektowy dodał mały spoiler na klapie bagażnika.
Wnętrze również przeszło zmiany – szwedzki producent zainstalował kubełkowe fotele z przodu oraz dwuosobową kanapę z profilowaniem z tyłu. W zestawie wskaźników Volvo zastosowało niebieskie tarcze z srebrnymi obramowaniami i czerwonymi wskazówkami. System audio oferował łączność Bluetooth, co nie było często spotykane w samochodach z tamtego okresu.
Pod maską Volvo zamontowało pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem, który moc przekazywał na wszystkie koła za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni biegów, a 5-biegowa automatyczna była dostępna jako opcja.
Volvo S60 R, limitowana edycja sedana o wysokich osiągach, inspirowana technologią i wydajnością znanego samochodu koncepcyjnego Volvo, miała swoją światową premierę na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku.
Oprócz dziedziczenia spektakularnego wyglądu samochodu koncepcyjnego (PCC), S60 R przyjmuje również większość technologii, w tym jedno z najnowocześniejszych aktywnych układów zawieszenia na świecie, silnik turbo o mocy 300 koni mechanicznych, 6-biegową skrzynię manualną oraz elektronicznie sterowany system napędu na wszystkie koła.
Volvo uważa S60 R oraz V70 R za prawdziwe samochody wysokich osiągów, zaprojektowane z myślą o najlepszych doświadczeniach podczas jazdy, bez kompromisów w zakresie inteligentnej funkcjonalności, która jest znakiem rozpoznawczym Volvo.
„W samochodzie R można poczuć się jak kierowca wyścigowy, ale nie trzeba nim być, żeby nim sterować,” mówi Hans Nilsson, Menedżer Linii Samochodów R w Volvo Car Corporation.
Na czołowej liście technologicznych osiągnięć Volvo S60 R i V70 R znajduje się prawdopodobnie najnowocześniejsza na świecie aktywna wydajność podwozia z technologią Four-C (Ciągłe Sterowanie Podwoziem). Four-C pozwala samochodom R Volvo oferować zarówno doskonałą przyczepność, jak i komfort niezbędny w samochodzie rodzinnym.
Four-C różni się od innych koncepcji podwozi możliwością przetwarzania ogromnych ilości informacji z czujników w całym podwoziu. Czujniki wysyłają sygnały do mikroprocesora w Four-C, który oblicza ruchy samochodu i dostosowuje sztywność amortyzatorów, aby samochód zawsze był równoległy do nawierzchni drogi.
Amortyzatory są aktualizowane o nowe informacje 500 razy na sekundę. Umożliwia to całkowicie nowa technologia, pierwsza w świecie samochodów, opracowana wspólnie z firmą Öhlins Racing AB, jednym z wiodących światowych producentów systemów amortyzatorów o wysokiej technologii, oraz producentem amortyzatorów Monroe.
Kierowca również ma znaczną kontrolę nad tym, jak jego samochód R będzie się zachowywał. Zaledwie muśnięcie palcem pozwala wybrać jedną z trzech opcji ustawienia podwozia za pomocą trzech przycisków na środkowej części deski rozdzielczej – Comfort, Sport i Advanced Sport.
W ustawieniu Sport, które jest również domyślnym ustawieniem, podwozie jest optymalizowane do codziennej jazdy po krętych drogach i przy wysokich prędkościach. W tym ustawieniu podwozie R oferuje kierowcy dobrze zbalansowany miks przyjemności z jazdy, kontroli nad nadwoziem i komfortu podróży.
Naciśnięcie przycisku Comfort zwiększa miękkość podwozia i izoluje nadwozie od nierówności drogi. To idealne ustawienie do miejskiego ruchu i rodzinnych wakacji. Jest szczególnie skuteczne w radzeniu sobie z śliskimi nawierzchniami, gdzie „miększy” samochód jest łatwiejszy do prowadzenia i bardziej przewidywalny.
Gdy kierowca naciśnie przycisk Advanced Sport, Volvo S60 R lub V70 R przekształca się w czysty samochód sportowy. Podwozie jest zoptymalizowane do maksymalnej przyczepności w każdej sytuacji, w tym na torze wyścigowym.
Elektronicznie kontrolowany system napędu na wszystkie koła (AWD) w samochodach R współpracuje z zawieszeniem Four-C, aby optymalizować przyczepność i stabilność. Dzięki niezwykle krótkiemu czasowi załączenia i wyłączenia, system AWD może reagować natychmiast na położenie pedału gazu i moment obrotowy silnika.
Pod maską czai się najpotężniejszy silnik w ofercie Volvo. Pięciocylindrowy, 2,5-litrowy silnik turbo generuje 300 koni mechanicznych (220 kW) przy 5200 obr./min oraz 400 Nm momentu obrotowego przy 1950 obr./min. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h, a Volvo S60 R przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy przy manualnej skrzyni biegów (V70 R 5,9 sekundy).
Nowa sześciobiegowa skrzynia manualna została opracowana, aby poradzić sobie z wysokim momentem obrotowym dostarczanym przez silnik. Przebieg zmiany biegów jest krótki, co umożliwia szybkie i pewne zmiany.
Pięciobiegowa automatyczna skrzynia Geartronic oferuje to, co najlepsze z obu światów: skrzynia w pełni automatycznie dokonuje wszystkich zmian biegów lub kierowca może zmieniać biegi ręcznie, ale bez użycia sprzęgła.
Skrzynia automatyczna jest również adaptacyjna. Innymi słowy, monitoruje styl jazdy kierowcy i dostosowuje schemat zmiany biegów. Posiada także selektor trybu „Sport”, w którym skrzynia automatyczna zmienia biegi przy wyższej prędkości i szybciej redukuje bieg.
Jeśli chodzi o emisję spalin, silnik R spełnia amerykańskie normy LEV I i odpowiada europejskiej normie Euro 4.
Hamulce Volvo S60 R wykorzystują czterotłoczkowe aluminiowe zaciski hamulcowe Brembo na tarczach o średnicy 330 mm, zatrzymując samochód z prędkości 100 km/h na odległości 36 metrów.
Stylizacja obu samochodów reprezentuje subtelną zmianę w tradycji Volvo w kwestii projektowania samochodów sportowych.
„Główne cechy poprzednich modeli R to były ich kolory i koła. Jednak zmiany w nadwoziu były ograniczone,” mówi Peter Horbury, Dyrektor Kreatywny w Premier Automotive Group (PAG). „Tym razem zwiększyliśmy różnorodność, nadając obu samochodom całkowicie nowy przód. W porównaniu do Volvo S60 i Volvo V70, nowe samochody R są na tyle charakterystyczne, aby promieniować ekskluzywną sportowością tych samochodów wyczynowych.”
Samochody R mają aerodynamicznie dostosowany przód. Grille ma ramkę w satynowym srebrze, spoiler został wydłużony, a dolny wlot powietrza jest większy, aby zapewnić zwiększony przepływ powietrza i bardziej efektywne chłodzenie.
Z tyłu, Volvo S60 R ma cienki spoiler, który bardzo wyraźnie wyraża, że filozofia koncepcji R dotyczy optymalizacji.
„Spoiler w S60 R ma idealny rozmiar, aby zminimalizować unoszenie się tylnej części tego samochodu. Nie wierzymy w dodawanie ogromnych kawałków plastiku tylko po to, aby pokazać, że możemy budować szybkie samochody,” mówi Horbury.
Wnętrze zaprojektowane jest tak, aby emanować ekskluzywną sportowością – a kierowca jest w centrum uwagi. Fotele sportowe mają zwiększone boczne wsparcie. Są dostępne w trzech kolorach: ciemnoniebieskim, złotym beżowym i skórze anilinowej, wszystkie z unikalnym przeszyciem. Skóra ma mocne połączenie wizualne z duńskim wzornictwem mebli.
Produkcja S60 R zaplanowana jest na początek 2003 roku i będzie odbywać się w fabryce Volvo Car w Gandawie w Belgii. Ilości będą ograniczone. V70 R będzie produkowane w zakładzie Torslanda w Szwecji.