Kiedy Volvo zdecydowało się porzucić swoje staromodne, pudełkowate wzornictwo, w 1995 roku wprowadziło pierwszą generację modelu S40, a w 1997 roku zmodyfikowało model 850, aby stworzyć S70.
Szwedzki producent samochodów znany był z bezpiecznych pojazdów. Aby podkreślić swoje atuty, jego auta wyglądały jak stos cegieł ułożony jeden na drugim. Jednak z upływem czasu klienci zaczęli kierować swoją uwagę ku bardziej stylowym pojazdom o zaokrąglonych kształtach. Volvo musiało się dostosować, co zaowocowało modelem S40, stworzonym częściowo we współpracy z Mitsubishi, oraz S70.
Przedni zderzak S70 wyposażony był w nowe reflektory o zaokrąglonych krawędziach, które były schowane za grillem, co sprawiało, że wyglądały na smuklejsze. Lekko zakrzywione boczne okna nie mogły ukryć pierwotnych pudełkowatych korzeni, ale przynajmniej nadano im nieco łagodniejszy wygląd. Znowu, krótki bagażnik z zaokrąglonymi krawędziami i rogami bardziej przypominał trendy lat ’90 w tylnej części.
Wewnątrz Volvo miało większą swobodę wyrazu, wprowadzając opływową linię na górze deski rozdzielczej, zamiast starszego, trójkątnego zestawu wskaźników z modelu 850. Straciło kilka otworów wentylacyjnych, ale zachowało ich kwadratowy wygląd. W drugim rzędzie było wystarczająco miejsca na nogi dla dwóch dorosłych osób, ale trzecia byłaby ciasno, zwłaszcza w wersjach z napędem na wszystkie koła.