Volvo wprowadziło pierwszą generację modelu S80 w 1998 roku, a dzięki inwestycjom Forda, odświeżyło ofertę pięć lat później.
Choć szwedzki producent nie był w idealnej kondycji, jego flagowy model sprzedawał się dobrze, dzięki nowemu językowi designu i platformie P2, która została opracowana jeszcze przed przejęciem przez Forda. Zniknęły modele z napędem na tylną oś, a dzięki wprowadzeniu najnowszych systemów bezpieczeństwa, S80 stało się znacznie bezpieczniejszym pojazdem.
Zmiany zewnętrzne nie były szczególnie imponujące, ale ujawniły nową przednią osłonę z siatkowym grillem zamiast wcześniejszych pionowych żeberek. Projektanci samochodu przerobili przedni zderzak, aby zwiększyć ochronę pieszych. Z tyłu, nowe światła tylnie otrzymały mniejsze światła cofania oraz drobny redesign zderzaka.
Wewnątrz Volvo mocno zmodyfikowało deskę rozdzielczą. Projektanci zamontowali wyskakujący ekran dla systemu nawigacyjnego na szczycie panelu deski, oferowany jako opcja. Kolejnym istotnym ulepszeniem był zestaw wskaźników, w którym producent wprowadził chromowane obramowania wokół wskazników. Na panelach drzwiowych, model S80 zaoferował nowe przyciski do obsługi szyb i lusterek elektrycznych, które pochodziły z części Forda.
Pod maską, szwedzki producent musiał zmienić, zaktualizować lub wycofać niektóre silniki z powodu wprowadzenia nowego systemu emisji Euro 4, który stał się obowiązkowy od 2005 roku. Volvo wykonało kolejny istotny krok naprzód, wprowadzając napęd na wszystkie koła w wybranych wersjach S80.
Nowy model Volvo S80 zachowuje znany wygląd – ale nie do końca. Szereg nowych detali wzorniczych tworzy ogólne wrażenie nowego luksusowego samochodu w ofercie Volvo.
„Wszystkie nowe elementy są jak oszlifowane diamenty, cenne klejnoty. Poprawnie zaprojektowane i umieszczone w odpowiednim otoczeniu, tworzą silny obraz elegancji i prestiżu,” mówi Steve Harper, odpowiedzialny za design nowego Volvo S80.
Wzornictwo nowego Volvo S80 obfituje w te „klejnoty” – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.
Przód został poddany przeróbkom. Cała sekcja przednia otaczająca grill ma nowy profil, z łagodniejszym przejściem do boków nadwozia i obszaru spoileru.
Dolny wlot powietrza został zmieniony i zawiera poprzeczny pasek chromowany, który łączy lampy przeciwmgielne. Same lampy przeciwmgielne są nowe i mają większe otwory na światło. Grill ma nowy kwadratowy wzór w ciemnosrebrnym odcieniu metalicznym. Otaczające wykończenie jest chromowane, co nadaje elegancki i bardziej trójwymiarowy wygląd.
Detale chromowane w połączeniu z elementami w kolorze nadwozia podkreślają wzornictwo samochodu. Dotyczy to na przykład chromowanych klamek drzwi oraz wykończenia poniżej szyb bocznych. Lusterka zostały przeprojektowane tak, aby zmniejszyć opór powietrza i ograniczyć osadzanie się brudu na szybach bocznych.
Przerobiona tylna sekcja
Tył Volvo S80 został przeprojektowany, aby uzyskać wyższą jakość i wyraźniejszy styl. Klapa bagażnika jest teraz wykonana w jednym kawałku. Nad tablicą rejestracyjną znajduje się nowa klamka wykończona chromowanym detalem. Lampy tylne są teraz nieco mniejsze, co osiągnięto dzięki zastosowaniu lamp hamulcowych z technologią LED, dzięki czemu światła hamulcowe zapalają się szybciej. Teraz zwalniają miejsce na panel między lampami a zderzakiem, akcentowany smukłym paskiem chromowym u dołu lamp. Panel jest malowany w kolorze nadwozia. Tylny zderzak ma bardziej wyraźny profil. Jest dopasowany kolorystycznie do karoserii, z wyjątkiem ciemnoszarego panelu na dole, który harmonizuje z odpowiadającym mu panelem po obu stronach nadwozia.
Volvo S80 (2003)
2003 Volvo S80
Nowe panele drzwiowe
Wewnątrz samochodu znajdują się nowe panele drzwiowe. Wzmacniają one wrażenie jakości, tym bardziej, że lepiej komponują się z deską rozdzielczą. Przednie drzwi mają nowe klamki, które ułatwiają otwieranie i zamykanie szeroko otwartych drzwi. Detale wykończenia wnętrza, takie jak konsola centralna i elementy sterujące, mają bogatszy, ciemniejszy odcień węgla niż wcześniej, co poprawia także czytelność grafik sterujących. Istnieje możliwość wyboru wkładek panelowych w aluminium lub drewnie. Nowe panele orzechowe nadają wnętrzu wyrafinowany ton. Elementy sterujące systemu wentylacji mają chromowane wstawki, a panel sterujący elektrycznie regulowanymi przednimi fotelami jest dopasowany kolorystycznie do reszty wnętrza. Tkana tapicerka na tylnej półce bagażnika jest nowej jakości, takiej samej jak w Volvo XC90. Osłony przeciwsłoneczne są teraz pokryte tym samym materiałem co wewnętrzna tapicerka sufitu.
Nowe wskaźniki
Wskaźniki w zestawie zegarów zostały przeprojektowane. W modelach z silnikiem sześciocylindrowym tarcze mają wygląd podobny do tych w nowym Volvo S60 R i V70 R, ale są wyrafinowane w unikalny sposób, aby stworzyć elegancki i sportowy wizerunek. Modele pięciocylindrowe mają zestaw wskaźników tego samego typu co w Volvo XC90, z cienkim metalowym pierścieniem otaczającym tarcze. Nowa sportowa kierownica w drewnie z trzema ramionami jest dostępna jako opcja w Volvo S80. Kierownica jest tego samego typu, co ta zamontowana w S60 i V70.
S80 Executive – jeszcze bardziej ekskluzywne
Volvo S80 Executive to najbardziej ekskluzywna wersja Volvo S80 dostępna na rynku. Kilka specjalnych cech, takich jak unikalna skórzana tapicerka i prawdziwe wkładki z orzecha, są standardem, aby uczynić z Volvo S80 Executive wyjątkowe doświadczenie motoryzacyjne.