Volvo zaprezentowało drugą generację modelu S80 w 2006 roku, a na pierwszy rzut oka można by pomylić ją z odświeżoną wersją poprzednika, ale tak nie było.
Kiedy klienci poszukujący luksusowych sedanów zwykle koncentrowali się na dwóch lub trzech markach, inni szukali czegoś innego. Jaguar i Volvo oferowały to „coś”, a obie marki były wówczas własnością Forda.
Peter Horbury zaprojektował samochód na bazie 1992 roku, wzorując się na koncepcie Volvo ECC. Łatwo było rozpoznać pierwotne kształty tego prototypu, które zostały uwydatnione i złagodzone w 2006 roku w modelu S80, ale charakteryzowało się ono innym przodem. Zachował tę samą, umieszczoną z przodu kratkę chłodnicy, przypominającą stare wikingów łodzie. Zderzak przedni miał szerszy wlot powietrza u dołu oraz dwa boczne wloty na światła przeciwmgielne. Na masce producent umieścił dwa dyskretne wypukłości. Z tyłu pojazdu, profilowane nadkola przypominały te z modelu ECC oraz pierwszej generacji S80, tworząc genetyczne połączenie z jego korzeniami.
Wewnątrz panował minimalistyczny język wzornictwa, podobny do mebli Ikea. Był to szwedzki design, który prezentował bardzo przejrzysty wygląd deski rozdzielczej. Centralna konsola zawierała odtwarzacz CD na górze i łatwe w obsłudze przyciski do regulacji klimatu. Zespół wskaźników wyglądał jak wyróżniający się element deski rozdzielczej z dwoma dużymi wskazówkami dla prędkościomierza i obrotomierza. Z przodu samochód miał dwa kubełkowe fotele z unikalnym systemem zagłówków Volvo, który chronił przed urazem szyi w przypadku kolizji tylnej, a Volvo zainstalowało ten sam system ochrony głowy dla dwóch pasażerów z tyłu.
Pod maską, Volvo oferowało wybór silników diesla i benzynowych o mocy od 145 do 315 KM. System napędu na wszystkie koła był dostępny w wybranych wersjach.
Nowy Volvo S80 to druga generacja dużego prestiżowego sedana Volvo, zaprezentowana na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2006 roku. Nowy model S80 to luksusowy samochód o eleganckim i dynamicznym profilu, inspirowanym nowoczesnym skandynawskim designem.
Potężny silnik V8 oraz nowo opracowany, wyjątkowo kompaktowy silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym zapewniają osiągi i komfort jazdy na najwyższym poziomie. Silnik V8 jest wyposażony w elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła. Aktywne zawieszenie dostępne jest opcjonalnie, co dodatkowo podnosi dynamiczne właściwości jezdne pojazdu. Nowa generacja systemów wspomagających oraz udoskonalona struktura nadwozia i zaawansowane systemy bezpieczeństwa wewnętrznego współdziałają, aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa, zarówno prewencyjnego, jak i ochronnego.
Design
Nowy Volvo S80 ma taką samą długość jak jego poprzednik (4850 mm), ale jest szerszy o 27 mm i wyższy o 34 mm. Rozstaw osi jest dłuższy, a tor jest szerszy. Wszystko to tworzy zupełnie inne proporcje, nadając samochodowi bardziej wyrazisty i dynamiczny wygląd. Aby nadać pojazdowi solidny i kompaktowy wizerunek, kontury zostały zaokrąglone, a maska ma podniesiony profil. Reflektory, umieszczone niżej niż w poprzednim modelu S80, podążają za krzywizną przodu i są wydłużone w kierunku boku oraz do góry w stronę maski, tworząc delikatny uśmiech na froncie.
Drzwi mają bardziej wypukły i wyrazisty kształt. Zawierają teraz również najdalsze boczne okno. Linia ramion jest wyższa i szersza niż wcześniej, a progi mają bardziej wyrazisty profil, co tworzy wizualnie niższy środek ciężkości i nadaje stabilniejszy wygląd.
Aby nadać nowemu Volvo S80 odpowiednią aurę elegancji i stworzyć wrażenie ciągłego ruchu, pojazd ma bardziej opływowe linie niż wcześniej, z kometowym profilem, niemal niewidocznym przejściem między tylną szybą a bagażnikiem oraz nagle uciętą tylną częścią.
Nieco większy, pionowy grill podkreśla dziedzictwo Volvo. Charakterystyczne V-kształtne linie maski zostały przedłużone aż do spojlera. Typowe lampy tylne Volvo mają teraz smuklejszy profil, który gładko wkomponowuje się w szerokie ramiona. Oświetlenie LED na górze wyraźnie podkreśla dziedzictwo Volvo, nawet w ciemności.
W celu dalszego podkreślenia luksusowego wizerunku Volvo S80 V8, przód zyskał chromowaną krawędź przy dolnym wlocie powietrza (znajdującą się również w modelu Executive).
Wnętrze charakteryzuje się czystymi powierzchniami, harmonijnymi liniami, ekscytującymi kontrastami i płynnością działania – to wyraz skandynawskiej tradycji wzornictwa, która pomaga stworzyć dynamiczną i harmonijną atmosferę wewnątrz.
Powracające motywy wzornicze to płynne, równoległe linie zaznaczające krawędzie deski rozdzielczej i paneli drzwiowych oraz prostokątna forma z zaokrąglonymi kątami, która charakteryzuje wolnostojące funkcje, takie jak stacyjka i wloty powietrza.
Nowy Volvo S80 ma supercienką konsolę środkową, podobną do tej, która została wprowadzona wcześniej w modelach klasy średniej Volvo. W S80 konsola została zmodyfikowana, aby bezszwowo wkomponować się w bardziej klasyczny i ekskluzywny design pojazdu, a jej długość sięga aż do tylnego siedzenia.
Jeśli pojazd jest wyposażony w elektrycznie sterowane fotele z przodu, można wybrać opcjonalne tapicerki z perforowanej i wentylowanej skóry. Wwentylatory w siedzisku szybko obniżają temperaturę poduszki do przyjemnego poziomu i przyczyniają się do wysokiego komfortu siedzenia. Tylne siedzenie dzieli się i składa. Oparcie fotela pasażera również można złożyć.
Quarts Accent to nowa kombinacja wnętrza, z kolorem wnętrza Anthracite Black i siedzeniami w skórze Quarts Grey. Wstawki drzwiowe również są szare.
Najwyższym modelem w ofercie jest ekskluzywny Volvo S80 Executive, oferujący wyposażenie i komfort na wyjątkowo wysokim poziomie.
Bezpieczeństwo
Volvo Cars ma całościowe podejście do bezpieczeństwa, które obejmuje zarówno bezpieczeństwo prewencyjne, jak i ochronne. Bezpieczeństwo prewencyjne – unikanie wypadków – było jednym z najważniejszych punktów wyjścia podczas opracowywania nowego S80. Doprowadziło to do powstania całkowicie nowej generacji zaawansowanych systemów wspierających i asystujących kierowcy.
Adaptacyjny tempomat (ACC) wykorzystuje czujnik radarowy, aby pomóc kierowcy utrzymać odpowiednią odległość od pojazdu z przodu. ACC powinien być przede wszystkim postrzegany jako funkcja podnosząca komfort, ale jednocześnie przyczynia się do bardziej kontrolowanej jazdy, gdy rytm ruchu jest nierówny.
Ostrzeganie przed kolizją z wsparciem hamulca (CW) pomaga uniknąć zderzeń tylnych, minimalizując ryzyko takich kolizji. Jeśli samochód zbliża się do innego pojazdu z tyłu i kierowca nie reaguje, system ostrzega go sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi. Jeśli mimo ostrzeżenia ryzyko kolizji nadal rośnie, system wsparcia hamulca jest aktywowany. Klocki hamulcowe są dociskane do tarcz, a ciśnienie hamulca jest hydraulicznie wzmacniane.
Nowy Volvo S80 jest również wyposażony w BLIS (System Informacji o Martwym Polu) oraz IDIS (Inteligentny System Informacji dla Kierowcy), dwa innowacje, które pomagają kierowcy lepiej kontrolować sytuację na drodze. BLIS rejestruje, czy inny pojazd znajduje się w martwym punkcie z boku pojazdu i ostrzega kierowcę sygnałem wizualnym.
IDIS pomaga zapobiegać rozpraszaniu uwagi kierowcy przez nieistotne informacje w trudnych sytuacjach, na przykład opóźniając nadchodzące połączenia telefoniczne lub SMS.
Aktywne, skrętne reflektory – poruszające się belki reflektorów, które podążają za krzywizną drogi – pomagają utrzymać jak najlepszą widoczność w nocy na krętych drogach.
Personal Car Communicator (PCC) to zaawansowane centrum kontrolne w formacie kieszonkowym. Wystarczy nacisnąć przycisk, aby właściciel samochodu mógł natychmiast sprawdzić, czy:
samochód jest zablokowany czy odblokowany
alarm został włączony
alarm został uruchomiony i ktoś znajduje się w samochodzie.
Informacje są przechowywane, aby w dowolnym momencie można było sprawdzić, czy samochód rzeczywiście był zablokowany w momencie parkowania, z dowolnego miejsca.
Ochronne bezpieczeństwo w nowym Volvo S80 jest zorganizowane w formie sieci zewnętrznych i wewnętrznych systemów bezpieczeństwa, które współdziałają, aby zredukować ryzyko obrażeń pasażerów w przypadku kolizji. Systemy zewnętrzne mają za zadanie rozdzielić i pochłonąć siły zderzenia, aby przestrzeń pasażerska pozostała jak najbardziej nienaruszona. Nadwozie jest zatem budowane w postaci konstrukcji w kształcie pudełka, wykonanej z różnych gatunków stali, z wszystkimi komponentami współdziałającymi, aby zapewnić kontrolowaną deformację.
Jak w pozostałych modelach Volvo, nowy Volvo S80 ma silnik zamontowany poprzecznie i napęd na przednie koła. Poprzeczne zamontowanie silnika zapewnia większą przestrzeń deformacyjną w komorze silnikowej i pomaga zredukować ryzyko wtargnięcia silnika do wnętrza pasażerskiego w przypadku kolizji czołowej. Większe silniki sześciocylindrowe i ośmiocylindrowe można również zamontować poprzecznie w nowym modelu S80 dzięki ich niezwykle kompaktowym wymiarom i efektywnemu pakowaniu.
Celem systemów bezpieczeństwa wewnętrznego jest utrzymanie pasażerów w bezpiecznej pozycji i zminimalizowanie ryzyka poważnych obrażeń. Aby zapewnić jak najskuteczniejszą ochronę, Volvo Cars opracowało szereg unikalnych systemów. Nowy typ poduszki powietrznej przy zderzeniu bocznym sprawia, że opatentowany przez Volvo system SIPS (System Ochrony przy Zderzeniu Bocznym) jest jeszcze bardziej skuteczny. Nowe poduszki powietrzne przy zderzeniu bocznym mają dwie oddzielne komory napełniające – jedną na wysokości bioder i jedną na wysokości klatki piersiowej. Ponieważ biodra mogą wytrzymać większe uderzenie niż klatka piersiowa, dolna komora jest napełniana przy pięciokrotnie wyższym ciśnieniu niż górna część. Poduszki powietrzne przy zderzeniu bocznym współdziałają z poduszkami powietrznymi kurtynowymi (IC) oraz siecią belek w nadwoziu, aby zapewnić jak najskuteczniejszą ochronę. System Volvo zapobiegający obrażeniom szyi – WHIPS (System Ochrony przed Urazami Szyi) – jest jednym z najskuteczniejszych na rynku. W przypadku silnego uderzenia z tyłu, oparcie fotela przedniego i zagłówek poruszają się razem z ciałem pasażera, tłumiąc jego ruch w sposób zbliżony do ruchu ramion w tył podczas łapania piłki. W najnowszej generacji WHIPS funkcja systemu została dodatkowo rozwinięta, aby zapewnić jeszcze łagodniejszy ruch „łapania”.
Wszystkie pięć siedzeń jest wyposażonych w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z zapinanymi zatrzaskami, napinaczami pasów oraz zagłówkami. Najwyższy poziom bezpieczeństwa wymaga, aby wszyscy pasażerowie zawsze korzystali z pasów bezpieczeństwa.
Napęd i zawieszenie
Jak pozostałe modele Volvo, nowy Volvo S80 ma poprzeczny układ napędowy i napęd na przednie koła, ewentualnie napęd na wszystkie koła (AWD). Poprzeczne zamontowanie silnika pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni na deformacje w komorze silnikowej oraz umożliwia stworzenie bardziej przestronnej kabiny pasażerskiej.
Po wprowadzeniu nowego Volvo S80 wiosną 2006 roku, zaprezentowano również silnik aluminiowy o pojemności 3,2 litra, wyjątkowo kompaktowy sześciocylindrowy silnik w układzie rzędowym. Obecnie jest dostępny w nowo opracowanej wersji turbo o pojemności 3,0 litra, mocy 210 kW (285 KM) oraz momencie obrotowym przekraczającym 400 Nm. Maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy prędkościach obrotowych silnika już od 1500 obr/min i pozostaje wysoki aż do dużych obrotów, co zapewnia doskonałą przyspieszenie i zwinność. Silnik T6, jak jest określany, jest połączony z napędem na wszystkie koła w Volvo S80.
Nieco niższa moc silnika turbo, z powodu nieco mniejszej średnicy cylindrów i krótszego skoku, jest kompensowana przez technologię turbo, która w tym silniku pobiera gazy wydechowe w dwóch oddzielnych chwilach, z przepływem podzielonym jednocześnie na trzy cylindry, tzw. technologię twin-scroll. Technologia twin-scroll pozwala na użycie bardziej kompaktowego i mniej skomplikowanego turbosprężarki oraz zapewnia ultraw szybką reakcję, w pełni porównywalną z efektem podwójnej turbosprężarki.
Silnik T6 jest zoptymalizowany pod kątem bardzo sportowych wrażeń z jazdy. Jednocześnie jest zaprogramowany, aby zapewnić jak najwyższą wydajność przy jak najniższym zużyciu paliwa i emisji spalin. Dzięki napędowi na wszystkie koła – All Wheel Drive – silnik jest wykorzystywany w optymalny sposób, przekazując maksymalną moc na nawierzchnię drogi.
Silnik T6 jest połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z trybami Geartronic i Sport. Tryb Sport jest aktywowany przez przesunięcie dźwigni zmiany biegów w prawo w pozycji D, co powoduje, że skrzynia biegów wybiera niższy bieg niż standardowo, a w tym samym czasie zmiany biegów dokonują się nieco szybciej.
Nowy Volvo S80 jako pierwszy z sedanów Volvo został wyposażony w kompaktowy, poprzecznie zamontowany silnik V8, który po raz pierwszy zaprezentowano w modelu Volvo XC90. Unikalna konstrukcja z zaledwie 60-stopniowym kątem między dwoma rzędami cylindrów sprawia, że V8 jest niezwykle kompaktowy.
Nowy Volvo S80 jest również dostępny z całkowicie nowym, wysokoefektywnym silnikiem sześciocylindrowym w układzie rzędowym, wykonanym z aluminium. Nowy silnik rzędowy jest wyposażony w zaawansowany układ zaworowy z dwoma wysokościami podnoszenia oraz zmiennym układem dolotowym, co przyczynia się zarówno do dobrych osiągów, jak i znacznej efektywności paliwowej. Kilka innowacyjnych rozwiązań umożliwiło również zbudowanie nowego silnika w szczególnie kompaktowych wymiarach. W ofercie są również silniki pięciocylindrowe, w tym wysoko wydajny silnik wysokoprężny D5 drugiej generacji oraz silnik benzynowy z turbosprężarką o niskim ciśnieniu.
D5 jest teraz dostępny w napędzanym na wszystkie koła Volvo S80 AWD. Połączenie napędu na wszystkie koła i wysoki moment obrotowy silnika wysokoprężnego zapewnia wyjątkową dostępność i zwinność w różnych warunkach drogowych i sytuacjach, a także bardzo dobrą efektywność paliwową. Volvo S80 D5 AWD będzie oferowane z automatyczną lub manualną skrzynią biegów, obie z sześcioma biegami.
Od 2008 roku Volvo S80 może być wyposażone w silnik Flexifuel o pojemności 2,0 litra i czterech cylindrach (2.0F). Flexifuel to konstrukcja układu napędowego, która pozwala na zasilanie silnika benzyną i/lub bioetanolem E85. Bioetanol to paliwo odnawialne, które przyczynia się do znacznego obniżenia emisji dwutlenku węgla z paliw kopalnych. Silnik ten generuje moc 145 KM/185 Nm. Silnik pięciocylindrowy Flexifuel o pojemności 2,5 litra zostanie wprowadzony w pierwszej połowie 2008 roku. Silnik ten jest wyposażony w turbosprężarkę i generuje moc 200 KM.
Podwozie z przednimi amortyzatorami typu MacPherson i tylnym osią Multilink zostało zaprojektowane z myślą o przewidywalnym zachowaniu podczas jazdy i pewnym prowadzeniu. Tylna oś Multilink to niezależny układ zawieszenia z szeregiem wahaczy zaprojektowanych w celu zapewnienia połączenia kontrolowanych ruchów kół oraz wysokiego poziomu komfortu jazdy. Niektóre z wahaczy mają za zadanie zapewnić pewien poziom efektu skrzywienia podczas prowadzenia. Długi rozstaw osi i szeroki tor jezdny, w połączeniu z ekstremalnie sztywną konstrukcją nadwozia, przyczyniają się do dobrze kontrolowanych właściwości jezdnych.
Nowy Volvo S80 z silnikiem V8 lub sześciocylindrowym może być opcjonalnie wyposażony w aktywne zawieszenie oparte na technologii Volvo Four-C. Dzięki temu systemowi ustawienie zawieszenia automatycznie dostosowuje się do aktualnych warunków jazdy, poprawiając zarówno prowadzenie, jak i komfort jazdy. Trzy alternatywne ustawienia zawieszenia pozwalają kierowcy dostosować zachowanie pojazdu do jego osobistych preferencji za pomocą jednego przycisku. Wersja V8 nowego Volvo S80 jest wyposażona w napęd na cztery koła Volvo. System AWD wykorzystuje elektronicznie sterowaną, hydraulicznie aktywowaną sprzęgło do rozdziału mocy między przednimi a tylnymi kołami, aby zapewnić jak najlepszą przyczepność na drodze w każdej sytuacji.
Zaawansowany system DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) jest standardowo montowany. DSTC interweniuje i pomaga kierowcy przywrócić samochód do linii, jeśli pojawi się tendencja do poślizgu.
Środowisko i jakość powietrza
Nowy Volvo S80 jest zaprojektowany i wyposażony tak, aby jak najmniej wpływać na środowisko naturalne oraz zapewnić czyste i zdrowe środowisko wewnątrz pojazdu. Silniki benzynowe o niskim tarciu wewnętrznym, efektywne spalanie i zaawansowane techniki filtracji spalin przyczyniają się do niskich poziomów emisji. Energooszczędne silniki wysokoprężne emitują niskie ilości dwutlenku węgla i cząstek stałych.
System IAQS (Interior Air Quality System) Volvo skutecznie redukuje ilość cząsteczek, pyłków, gazów i nieprzyjemnych zapachów w powietrzu, które dostaje się do wnętrza kabiny. Wszystkie tkaniny i skórzane pokrycia używane we wnętrzu są certyfikowane zgodnie z normą ÖKO-TEX 100, międzynarodowym standardem, który gwarantuje, że wnętrze jest wolne od substancji alergennych i niebezpiecznych.