S80 nie był tak efektowny jak konkurencja na rynku, ale skupiał się bardziej na bezpieczeństwie, oferując nowoczesne technologie.
Chociaż zaprojektowano go z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerów, S80 był również luksusowym i zwinny pojazdem, idealnym wyborem dla osób poszukujących stylu w połączeniu z poczuciem bezpieczeństwa.
Już wcześniej wspominaliśmy o bezpieczeństwie, a najważniejsze cechy obejmowały poduszki powietrzne z podwójnymi komorami, system ostrzegania o martwym polu, dźwiękowe powiadomienia o zbyt bliskiej odległości od samochodu z przodu oraz system zabezpieczeń z wbudowanym czujnikiem pulsu (system PCC).
Dostępne były 3 wersje wyposażenia S80: 3.2, T6 i V8.
Podstawowa wersja 3.2 obejmowała standardowe 17-calowe felgi, aktywne bi-ksenonowe reflektory, wycieraczki z czujnikiem deszczu, szyberdach, skórzaną tapicerkę, automatyczną klimatyzację z dwoma strefami, łączność Bluetooth oraz drewniane wykończenia wnętrza. Tak jak sama nazwa wskazuje, wersja 3.2 miała silnik 6-cylindrowy o pojemności 3.2 litra, który rozwijał moc 235 koni mechanicznych. Cóż, dość dobrze wyposażona jak na podstawową wersję, prawda?
Wyższa wersja T6 oferowała inny silnik, 6-cylindrowy o pojemności 3.0 litra i mocy 281 koni mechanicznych. Standardowe wyposażenie obejmowało elektroniczną hamulce ręczny oraz odświeżoną deskę rozdzielczą.
Przechodząc do najwyższej wersji V8, która sama w sobie mówi za siebie, miała silnik V8 zaprojektowany przez Yamahę o pojemności 4.4 litra i mocy 311 koni mechanicznych. Inne cechy związane z tą wersją to 18-calowe felgi, spryskiwacze reflektorów, asystent parkowania, wentylowane i podgrzewane fotele przednie z funkcją masażu, system jakości powietrza oraz PCC.
Dostępne były 3 pakiety dla wymienionych powyżej wersji: Pakiet Sportowy – zmodyfikowane zawieszenie, większe koła i lepsze osiągi, Pakiet Komfortowy – skoncentrowany na wygodzie, oraz Pakiet Executive – dodający luksusu.
Volvo S80 to luksusowy samochód, który oferuje charakterystyczny skandynawski design, innowacyjną technologię, wyrafinowaną jazdę, przestronność i komfort. Ten nowoczesny i luksusowy model Volva jest elegancką alternatywą dla popularnych niemieckich samochodów luksusowych i wzmacnia pozycję Volva w dziedzinie bezpieczeństwa, jakości oraz dbałości o środowisko. Jednocześnie zapewnia wysoki poziom przyjemności z jazdy, dzięki intensywnemu rozwojowi na brytyjskich drogach, nowym silnikom o dużej mocy oraz zaawansowanej dynamice podwozia.
Trzy nowe turbodiesle, które redukują zarówno zużycie paliwa, jak i emisję spalin, są mile widzianymi dodatkami do tej gamy. Obejmuje to dwa oszczędne silniki pięcio cylindrowe, 2.4-litrowe turbodiesle – 2.4D (175KM) oraz D5 (205KM). Silnik 2.4D oferuje teraz 175KM, 420Nm momentu obrotowego w zakresie 1500-2750rpm oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8.4 sekundy. D5 ma moc 205KM, 420Nm momentu obrotowego w zakresie 1500-3250rpm, a przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje tylko 7.5 sekundy (8.5 Geartronic).
Oba silniki dostarczają doskonałą oszczędność paliwa, osiągając do 60.1 mpg i 47.9 mpg dla 2.4D w cyklu pozamiejskim i połączonym, oraz 56.5 mpg i 45.6 mpg odpowiednio dla D5.
Nowy podstawowy silnik 1.6D DRIVe zapewnia liderujące w klasie emisje CO2 wynoszące zaledwie 129g/km oraz 57.7 mpg w cyklu połączonym.
Wybór silników obejmuje także silnik V8 o wysokiej wydajności o mocy 315KM, używany w wersji z napędem na cztery koła (AWD) oraz jednostkę benzynową 2.5T o mocy 231KM.
Nowe Volvo S80 ma szereg zmian w designie zewnętrznym, które wpłynęły na niższy, dłuższy i szerszy wygląd, co dodatkowo zwiększa atrakcyjność samochodu. Mimo nowego wyglądu, najnowsze S80 pozostaje jednoznacznie skandynawskie pod względem stylu i funkcjonalności.
„Stawiamy wyzwanie najlepszym w segmencie, oferując wyrafinowany skandynawski luksus,” mówi Stephen Odell, prezydent i dyrektor generalny Volvo Cars. „Nowe Volvo S80 ma czyste i eleganckie linie, połączone z inteligentną funkcjonalnością.”
Volvo oczekuje, że nowa gama silników, zaawansowane właściwości jezdne oraz charakterystyczny skandynawski design oraz nowinki w technologii bezpieczeństwa przyczynią się do wzrostu sprzedaży S80 w Wielkiej Brytanii, szczególnie w sektorze korporacyjnym. Nowe modele DRIVe będą szczególnie atrakcyjne dzięki niskiej emisji CO2 oraz imponującej oszczędności paliwa jak na tak duży samochód.
Volvo S80 jest liderem w zakresie bezpieczeństwa i ochrony osobistej. Innowacje technologiczne obejmują Personal Car Communicator, który sprawdza, czy samochód jest zablokowany, czy odblokowany, jeśli alarm został aktywowany, a także może wykrywać, czy ktoś znajduje się w samochodzie bez zaproszenia. System Ostrzegania o Kolizji z Automatycznym Hamowaniem pomaga unikać uderzenia w pojazd znajdujący się z przodu, podczas gdy System Informacji o Martwym Punkcie (BLIS) rejestruje, czy inne pojazdy znajdują się w martwym punkcie obok samochodu.
Nowy model ma także dwa nowe podwozia, zapewniające lepszy komfort i zdolności jezdne. Opcja Obniżonego Dynamicznego podwozia oferuje lepszą stabilność i zwinność na drodze, natomiast podwozie Komfortowe jest dostosowane do bardziej łagodnego i relaksującego stylu jazdy.
KONCEPCJA DESIGNU
Volvo S80 to samochód, który wyraża bardziej dynamiczną ewolucję języka designu zewnętrznego Volvo. Jego kształty są bardziej zaokrąglone, eleganckie, z lepszą powierzchnią i szczuplejszym, bardziej zwinnym wyglądem.
„Volvo S80 powinno wyrażać elegancję, czujność i gładki ruch,” mówi Peter Horbury, dyrektor ds. designu Volvo Cars. „Naszym celem było osiągnięcie tego poprzez bardziej zaokrąglone kształty, wyższe biodra i bardziej płynne linie.”
Smukły kształt z łagodnie zaokrąglonym przodem, opadającym szkłem, prawie niewidocznym przejściem od tylnej szyby do pokrywy bagażnika oraz nagłym pionowym tyłem, wszystko to tworzy wrażenie prędkości. To zostało dodatkowo podkreślone przez równoległe profile na masce silnika oraz opadającą linię dachu. Eleganckie, płynne linie są wspierane przez cieńsze słupki A i C. Węższe słupki A mają również podstawową korzyść w zakresie bezpieczeństwa, redukując „martwą strefę” widoczności przed kierowcą. Cała szyba boczna jest również oprawiona w chromowaną listwę, co dodaje elegancji.
„S80 musi być natychmiast rozpoznawalne jako Volvo,” mówi Peter Horbury. „Dlatego podkreśliliśmy wiele tych elementów, które pomagają stworzyć wyjątkowy charakter Volvo, takich jak sugestia siły i ochrony wynikająca z karoserii oraz tradycyjna kratka przednia Volvo.”
Jak wszystkie najnowsze, nowoczesne projekty Volvo, Volvo S80 ma wyraźną krzywiznę w przednich narożnikach, co tworzy bardziej zwartą i dynamiczną impresję oraz redukuje ryzyko obrażeń pieszych. Z przodu, nowe Volvo S80 ma nową kratkę z większym znakiem firmowym, co jest częścią bardziej ekstrawaganckiej DNA, jakie można znaleźć na nowym XC60. Istnieją również nowe chromowane detale na wlotach powietrza, dolnej części drzwi i pod tylnymi lampami.
Kształtowane tylne lampy echo designu innych pojazdów w dzisiejszej gamie Volvo, ale ich profil został udoskonalony, aby uzyskać niższy kształt, który podąża za szeroką, ochronną linią barków S80. Te szerokie, zaokrąglone barki nadają ciału solidność i wzmacniają wizerunek pojazdu jako solidnej klatki bezpieczeństwa, zapewniającej doskonałą ochronę. Oświetlenie LED u góry jednostek lamp sprawia, że łatwo jest zidentyfikować zaokrąglone tylne światła nowego Volvo S80 z dużej odległości, zwłaszcza po zmroku.
DYNAMIKA JAZDY: SILNIKI
Volvo S80 to najlepiej prowadzący się, najbardziej zwinny i najlepiej wydajny duży sedan Volvo w historii. Nowe wersje słynnych pięcio cylindrowych silników Diesla Volvo o wspólnym wtrysku produkują doskonałe osiągi, a także oszczędność paliwa, natomiast pojawienie się modelu 1.6D DRIVe dostarcza komfortu dużego samochodu przy zmniejszonych kosztach paliwa i niższej emisji CO2, co obniża stawki podatkowe za drogi.
Pierwszy sedan Volvo z silnikiem V8
S80 był pierwszym sedanem Volvo, który użył silnika V8. Jego kompaktowa konstrukcja, z kątem zaledwie 60 stopni między bankami cylindrów, umożliwia jego wbudowanie w poprzek pod maską Volva S80, co wiąże się z istotnymi korzyściami w zakresie bezpieczeństwa. Poprawia to również wykorzystanie przestrzeni, i jest jednym z powodów, dla których Volvo S80 jest tak przestronne.
Lewe banki cylindrów są również nieco przesunięte w stosunku do prawej banki – w przeciwieństwie do normalnego projektu V8. Umożliwiło to zaprojektowanie jednostki w sposób, który idealnie odpowiada strukturze ochrony przed zderzeniami z przodu.
Przeciwnie, wałek balansowy z przeciwnymi obrotami między bankami sprawia, że ten silnik jest jednym z najgładszych działających V8 na świecie.
4.4-litrowy silnik V8 jest niezwykle potężny, z maksymalną mocą 315 KM i momentem obrotowym wynoszącym aż 440 Nm przy 3950rpm. Oba spełniają potrzeby szczególnie entuzjastycznej jazdy lub bezproblemowego podróżowania po autostradzie. W dostępności jest ogromne 370 Nm momentu obrotowego w zakresie 2000 rpm – najbardziej powszechny zakres obrotów w codziennej jeździe. Zmienny czas otwarcia zaworów oraz zmienny układ dolotowy poprawiają zarówno wydajność paliwa, jak i rozkład momentu obrotowego.
Maksymalna prędkość V8 AWD Volvo S80 wynosi 155mph, a przy standardowej skrzyni Geartronic przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje zaledwie 6.0 sekundy. Może osiągnąć 34.0 mpg i 23.7 mpg w pozamiejskich i połączonych cyklach odpowiednio.
„Ten mocny V8 pozwala nam dotrzeć do najbardziej wymagających klientów,” mówi Derek Crabb, wiceprezydent ds. napędów w Volvo Cars. „W klasie prestiżowej jest wielu nabywców, którzy nigdy nie rozważyliby innej alternatywy silnikowej.”
Ponadto, jest to jeden z najczystszych i najoszczędniejszych silników V8 na rynku, z emisjami CO2 wynoszącymi 284 g/km.
Silnik turbo pięcio cylindrowy (2.5T)
Znany i popularny silnik pięcio cylindrowy o niskim ciśnieniu turbosprężarki, 2.5T został przeprojektowany na rok 2010, aby dostarczyć więcej mocy – o 31KM więcej, do 231KM – oraz 340Nm momentu obrotowego.
2.5T pozostaje niezwykle kompaktową jednostką, częściowo dzięki zintegrowaniu turbosprężarki w kolektorze wydechowym. Maksymalna prędkość wynosi 130 mph zarówno dla wersji manualnej, jak i Geartronic, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6.9 sekundy (manual) oraz 7.1 sekundy (Geartronic). Wydajność paliwa poprawia się do 44.8 mpg (40.9 mpg Geartronic) oraz 32.8 mpg (29.4 mpg Geartronic) w cyklach pozamiejskich i połączonych, a emisja CO2 spada do 206g/km (229g/km Geartronic).
Silniki Diesla pięcio cylindrowe – 2.4D i D5
Dostępne są dwie wersje 2.4-litrowego, pięcio cylindrowego silnika diesla z bezpośrednim wtryskiem na wspólną szynę. Oba zostały zaktualizowane, aby dostarczyć więcej mocy i momentu obrotowego w celu zwiększenia zdolności jezdnych – 2.4D obecnie oferuje 175KM, 420Nm momentu obrotowego w zakresie 1500-2750rpm oraz 0-100 km/h w 8.4 sekundy. D5 ma moc 205KM, 420Nm momentu obrotowego w zakresie 1500-3250rpm i przyspieszenie 0-100 km/h możliwe jest w 7.5 sekundy (8.5 Geartronic).
Oba silniki dostarczają doskonałą oszczędność paliwa, osiągając do 60.1 mpg i 47.9 mpg dla 2.4D w cyklu pozamiejskim i połączonym oraz 56.5 mpg i 45.6 mpg odpowiednio dla D5.
Wartości CO2
Z emisjami CO2 wynoszącymi 155g/km, silnik 2.4D plasuje się również poniżej istotnego progu 160g/km, który reguluje nowe ulgi podatkowe dla samochodów firmowych wprowadzone w kwietniu 2009 roku.
„To kolejny krok w naszej determinacji, aby zredukować wpływ silnika spalinowego na środowisko, równocześnie dostarczając klientom jeszcze bardziej wyrafinowane i zaawansowane silniki o doskonałych osiągach,” mówi Derek Crabb, wiceprezydent ds. inżynierii napędów w Volvo Cars.
Nowy silnik o wysokiej wydajności D5
Wymagania dotyczące osiągów i zachowania w modelu o wysokiej wydajności D5 zostały zrealizowane dzięki zastosowaniu podwójnych turbosprężarek o różnych rozmiarach, które działają sekwencyjnie, aby dostarczyć dodatkową moc w szerszym zakresie obrotów. Efektem jest silnik, który zapewnia natychmiastową odpowiedź z najniższych obrotów silnika bez zauważalnego opóźnienia turbo. Oferuje również szybkie przyspieszenie na wszystkich prędkościach, z płynnością dostarczania mocy między zakresami obrotów obu turbosprężarek.
Ta technologia podwójnej turbosprężarki w modelu D5 umożliwiła również wprowadzenie wyższego poziomu recyrkulacji spalin (EGR) w szerszym zakresie obrotów. Umożliwia to wykorzystanie różnych właściwości obu turbosprężarek, aby zapewnić połączenie wysokiej wydajności i niskiego zużycia paliwa.
Zaawansowana technologia wtrysku paliwa wykorzystuje wtryskiwacze piezoelektryczne. Umożliwia to precyzyjne rozprowadzenie atomizowanego paliwa w komorze spalania, co prowadzi do efektywnego spalania i niskich emisji.
Nowy silnik 2.4D z pojedynczą turbosprężarką
Głównym celem nowego silnika 2.4D było zredukowanie zużycia paliwa i wynikających z tego emisji. System wtryskowy korzysta z innego rodzaju wtryskiwaczy piezoelektrycznych niż w D5, co ma na celu obniżenie zużycia paliwa dzięki ekstremalnie szybkim i precyzyjnym sekwencjom wtrysku. Wysokie ciśnienie wtrysku prowadzi do efektywnego spalania. Aby poprawić zdolności jezdne, pojedyncza turbosprężarka została zoptymalizowana w celu uzyskania wysokiego momentu obrotowego z niskich obrotów.
Technologia wspólna
Dwa nowe silniki diesla dzielą szereg rozwiązań technologicznych. Silniki mają niższe ciśnienie sprężania, bardziej efektywne spalanie oraz najnowszą generację zarządzania silnikiem. Eksperci od napędów Volvo Cars zredukowali tarcie wewnętrzne i straty pompy w silnikach diesla. Zredukowano również spadek ciśnienia w systemie dolotowym i wydechowym.
Nowe turbodiesle zostały również wyposażone w ceramiczne świece żarowe, nowoczesne rozwiązanie, które poprawia właściwości rozruchowe dzięki bardzo szybkiemu nagrzewaniu. Osiągają temperaturę 1000 stopni Celsjusza w zaledwie dwie sekundy, co ułatwia uruchamianie silnika i pomaga redukować emisje. W pewnych warunkach jazdy, takich jak przy naprawdę niskich obrotach silnika, ceramiczne świece żarowe mogą być również używane do zwiększenia temperatury w cylindrach, co jeszcze bardziej poprawia efektywność spalania.
DRIVe
Nowa gama Volvo S80 będzie również oferować opcję DRIVe po raz pierwszy. Moc pochodzi z czterocylindrowego silnika diesla 1.6D turbodiesla o mocy 109KM, aby dostarczyć samochód z komfortem i luksusem oczekiwanym od dużego sedana, ale z emisjami znacznie mniejszymi niż w przypadku znacznie mniejszego pojazdu. S80 DRIVe osiągnie do 57.7 mpg w cyklu połączonym i emitując zaledwie 129 g/km CO2.
„Coraz więcej nabywców skupia się na efektywności paliwowej i ważne jest, aby dać im więcej opcji,” mówi Chris Wailes, menedżer produktu w Volvo Car UK. „Model 1.6D DRIVe umożliwia klientom cieszenie się zaletami dużego sedana przy zmniejszonym zużyciu paliwa i niższych emisjach, a tym samym niższych kosztach eksploatacji, które umożliwia technologia DRIVe.”
Silnik diesla 2.0D
Poprzecznie zamontowany czterocylindrowy silnik diesla 2.0D oferuje żywiołowe 136KM i 320Nm momentu obrotowego. Ten wysoko technologiczny, ekologiczny silnik wykorzystuje drugą generację technologii wspólnego wtrysku diesla i jest wyposażony w filtr cząstek stałych, który nie wymaga konserwacji. Maksymalna prędkość wynosi 124 mph, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10.4 sekundy i, co najważniejsze, łączna oszczędność paliwa wynosi skromne 49.6mpg.
Sześciobiegowe automatyczne lub manualne skrzynie biegów
Silniki diesla i benzynowe pięcio cylindrowe są oferowane z wyborem sześciobiegowej skrzyni manualnej lub sześciobiegowej skrzyni Geartronic. Geartronic pozwala kierowcy na manualną zmianę biegów, a także korzystanie z pełnej automatycznej skrzyni biegów. Automatyczne skrzynie Geartronic są standardem w modelu V8 i opcją w modelach 2.5T, 2.4D i D5.
Nowe modele DRIVe są dostarczane z pięciobiegową skrzynią manualną, podczas gdy 2.0D, 2.5T, 2.4D i D5 są dostępne z sześciobiegową manualną.
V8 oferuje napęd na wszystkie koła z systemem Instant Traction jako standard, podczas gdy wszystkie inne modele z gamy Volvo S80 są napędem na przednie koła.
Dwa nowe podwozia – Obniżone Dynamiczne i Komfortowe
Dynamika jazdy i komfort nowego Volvo S80 zostały zaktualizowane i poprawione dzięki wprowadzeniu dwóch nowych podwozi – Obniżonego Dynamicznego Podwozia i Komfortowego Podwozia.
Obniżone Dynamiczne Podwozie będzie oferowane jako standard w modelach SE i SE Lux. Komfortowe Podwozie będzie jedynym dostępnym podwoziem w wersji Executive.
Obniżone Dynamiczne Podwozie zostało opracowane, aby zapewnić kierowcom lepsze charakterystyki sportowe i bardziej responsywne prowadzenie, podczas gdy Komfortowe Podwozie oferuje wygodną i płynną jazdę. Wprowadzenie tych nowych podwozi daje klientom możliwość dostosowania S80 do swojego stylu jazdy – dla entuzjastycznej jazdy lub relaksującego komfortu.
„Dla niektórych klientów doświadczenie jazdy jest najważniejsze, podczas gdy inni priorytetowo traktują komfort jazdy,” mówi Stefan Sällqvist, menedżer sekcji dynamiki pojazdów w Volvo Cars. „Przeanalizowaliśmy różne wymagania i zaprojektowaliśmy dwa alternatywne podwozia o całkowicie różnych charakterach.”
Obniżone Dynamiczne Podwozie zapewnia sportowy profil
W celu spełnienia wymagań klientów Volvo S80, którzy bardziej interesują się dynamiką jazdy, Volvo znacznie usztywniło Obniżone Dynamiczne Podwozie. Samochód został obniżony o 20 milimetrów z przodu i 15 milimetrów z tyłu. To prowadzi do niższego środka ciężkości, co zwiększa charakterystykę jazdy oraz wizualnie obniża profil samochodu.
W szczegółach, Obniżone Dynamiczne Podwozie korzysta z skróconych sprężyn i wyższych sztywności sprężyn, podczas gdy amortyzatory uzyskały większą zdolność tłumienia zarówno przy kompresji, jak i rozciąganiu. Wszystkie mocowania na ramie pomocniczej mają twardsze gumowe tuleje, a stabilizatory poprzeczne również zostały wzmocnione, aby zwiększyć stabilność boczną w zakrętach. Wszystkie te zmiany prowadzą do bardziej bezpośredniego uczucia kierowania i zwiększonej kontroli, szczególnie podczas dynamicznej jazdy. To wszystko jest wspierane przez układ kierowniczy, który został dostosowany do zapewnienia szybszej reakcji, co prowadzi do większego kontaktu między oponami a nawierzchnią drogi.
Aby zapewnić dodatkową stabilność, Obniżone Dynamiczne Podwozie zostało wyposażone w automatyczny system poziomowania, aby utrzymać karoserię samochodu idealnie dopasowaną do nawierzchni drogi w każdych warunkach prowadzenia, zarówno gdy jest w pełni załadowany, jak i tylko z kierowcą na pokładzie.
„Nowe Obniżone Dynamiczne Podwozie zapewnia najwyższe poziomy sportowej jazdy w Volvo,” mówi Stefan Sällqvist. „Samochód ma zupełnie nowy charakter i wydaje się znacznie bardziej zwarty i zwinny na drodze. Dla tych, którzy interesują się tylko wygodniejszą jazdą, mamy Komfortowe Podwozie, które jest dedykowane wyłącznie zapewnieniu luksusowego komfortu jazdy.”
Komfortowe Podwozie oferuje płynny przejazd
Równolegle z rozwojem nowego Obniżonego Dynamicznego Podwozia, standardowe podwozie zostało przeprojektowane z najwyższymi poziomami komfortu jako celem. Oferuje ono teraz bezkompromisowy komfort jazdy z miękkimi sprężynami i bardziej subtelnym tłumieniem, co zapewnia luksusowy komfort jazdy dla wszystkich pasażerów.
AWD z Instant Traction dla S80 V8
Aby poradzić sobie z imponującą mocą i momentem obrotowym nowego silnika V8, flagowe Volvo S80 V8 jest standardowo wyposażone w napęd na wszystkie koła (AWD). Oferuje lepsze prowadzenie na śliskich nawierzchniach, takich jak śnieg czy oblodzone drogi, i unika niepożądanych reakcji siły, jakie czasami występują w bardzo mocnych samochodach przednionapędowych, zapewniając zawsze maksymalną przyczepność i optymalne prowadzenie.
Instant Traction, opatentowany przez Volvo system, natychmiast przenosi moc z przodu na tył (lub odwrotnie), aby ułatwić start z bardzo śliskich lub luźnych nawierzchni. System AWD działa niezależnie od inputu kierowcy, automatycznie rozdzielając moment obrotowy między przednie a tylne koła dla jak najlepszej przyczepności w każdych warunkach.
Funkcja „pre-charged” wykorzystuje zawór zwrotny w sprzęgle, co sprawia, że 80Nm momentu obrotowego jest natychmiast dostępne dla tylnych kół, gdy czujniki wykrywają jakiekolwiek poślizgi. Zwiększa moc do tylnych kół, gdy samochód rusza, aby poprawić przyspieszenie. Po ruszeniu moc jest równoważona między przednimi a tylnymi kołami, redukując napęd do tylnych kół, gdy nie jest potrzebny, co zmniejsza zużycie paliwa.
Inteligentny system AWD wykorzystuje szereg czujników do monitorowania nawierzchni drogi oraz pozycji kierownicy, pedałów hamulca i przyspieszenia. W normalnych warunkach jazdy na suchych drogach, niemal cała moc jest rozdzielana na przednie koła. Jednak w pracy terenowej lub gdy czujniki wykrywają poślizg, moment obrotowy jest kierowany do tylnych kół, aby zmaksymalizować przyczepność.
Volvo S80 V8 AWD dodatkowo korzysta z systemu TRACS zapobiegającego zarzucaniu. TRACS zapobiega poślizgowi kół poprzez przenoszenie mocy na oś, jeśli wykryje, że jedno z kół traci przyczepność z jednej strony.
Inne modele S80 korzystają z napędu na przednie koła, co zapewnia przewidywalne i bezpieczne prowadzenie oraz lepszą przyczepność niż napęd na tylne koła.
DYNAMIKA JAZDY: KIEROWANIE, HAMULCE i SKRZYNIA BIEGÓW
Pięcio cylindrowe silniki benzynowe i diesla (2.5T, 2.4D i D5) są wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną, którą można ulepszyć do sześciobiegowej skrzyni Geartronic, która jest standardem w silniku V8. Geartronic automatycznie dostosowuje punkty zmiany biegów do stylu jazdy kierowcy i oferuje również manualny, sekwencyjny tryb zmiany biegów, w którym kierowca może wybierać biegi indywidualnie, przesuwając dźwignię do przodu, by zwiększyć bieg i do tyłu, by zmniejszyć. Czterocylindrowy silnik DRIVe wyposażony jest w pięciobiegową skrzynię manualną.
Kierowanie odbywa się za pomocą bezpośredniego układu kierowniczego z zębatką i listwą, a wspomaganie jest standardowe. Dostępne jest wspomaganie kierownicy zależne od prędkości (i jest standardowo montowane w modelach V8). Zapewnia ono dodatkowe wsparcie przy niskich prędkościach, na przykład ułatwiając parkowanie. Wsparcie wspomagające stopniowo maleje w miarę wzrostu prędkości, znikając całkowicie przy wysokich prędkościach jazdy.
Aby wszyscy kierowcy mogli osiągnąć optymalne odczucie drogi, poziom wspomagania kierownicy można teraz regulować za pomocą systemu informacji i ustawień w samochodzie. Wspomaganie kierownicy można ustawić na jednym z trzech poziomów.
System DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) (standardowy we wszystkich Volvo) zwiększa bezpieczeństwo jazdy na krętych drogach i w śliskich warunkach, wykorzystując czujniki do wykrywania, czy jedno z napędzanych kół pokazuje jakiekolwiek oznaki utraty trakcji i błyskawicznie ograniczając moc na tym kole, aby mogło szybko odzyskać przyczepność. A jeśli samochód wykazuje jakiekolwiek tendencje do poślizgu, system automatycznie hamuje odpowiednie koła, aby pomóc w utrzymaniu płynnej kontroli.
Hamowanie odbywa się przez cztery duże hamulce tarczowe. Hamulce przednie są wentylowane, co poprawia chłodzenie, a najnowszej generacji hamulce ABS są standardem. Elektryczny hamulec postojowy jest standardem, który automatycznie zwalnia, gdy samochód rusza.
Wszystkie modele S80 mają najnowszy zaawansowany system hamulcowy Volvo z nowymi funkcjami, w tym:
- FBS (Fading Brake Support) – wykorzystuje hydraulikę do stopniowego zwiększania ciśnienia hamowania podczas stałego hamowania, aby pomóc zredukować ryzyko zużycia i utrzymać odczucie pedału.
- HBA (Hydraulic Brake Assist) aktualizuje EBD (Electronic Brake Distribution) i EBA (Emergency Brake Assist), wykorzystując hydraulikę do zwiększenia ciśnienia hamowania podczas mocnego hamowania.
- RAB (Ready Alert Brakes) rozpoznaje, gdy pedał gazu jest szybko zwalniany lub jeśli adaptacyjny tempomat rejestruje przeszkodę przed samochodem i umieszcza klocki hamulcowe na tarczach hamulcowych, nawet przed naciśnięciem pedału hamulca przez kierowcę.
- OHB (Optimised Hydraulic Brakes) wzmacnia zdolności hamowania w przypadku mocnego hamowania, aby zrekompensować niskie ciśnienie próżniowe w servo hamulca.
Badania Volvo pokazują, że wiele wypadków tylnych ma miejsce, ponieważ kierowca jest rozproszony lub nie reaguje na czas, dlatego Volvo wprowadziło (opcjonalny) nowy system ACC (Adaptive Cruise Control) z technologią Alarmu Dystansowego oraz Ostrzegania o Kolizji z Automatycznym Hamowaniem, aby pomóc w unikaniu takich incydentów lub przynajmniej zminimalizować ich skutki.
System wykorzystuje system radarowy do ciągłego monitorowania obszaru przed samochodem, aby w przypadku zbliżania się do innego poruszającego się pojazdu, a kierowca nie reaguje, aktywować sygnał dźwiękowy oraz migającą czerwoną lampkę ostrzegawczą na szybie.
DESIGN WNĘTRZA
Skandynawia słynie ze swoich innowacyjnych projektów wnętrz, a Volvo S80 uosabia elegancki skandynawski luksus.
Wnętrze samochodu skupia się na ekskluzywności i komforcie. Miękkie, wygodne skórzane fotele z dopasowanym przeszyciem są uzupełnione panelami drzwi, które odzwierciedlają ten sam wykończenie. Super-szczupłe centralne konsola wzbogacona jest ramą w kolorze matowego srebra, co potęguje poczucie luksusu, jednocześnie tworząc połączenie designowe z modelem Volvo XC60.
Instrumenty w nowym Volvo S80 charakteryzują się aluminiowymi tarczami, a Volvo wprowadza również nową generację kierownicy. Wykończenie dekoracyjne z matowym efektem metalu w czterospoke kierownicy jest również obecne w selektorze biegów oraz wokół przycisku uruchamiania.
„Nowe S80 nie powinno być tylko widziane, ale musimy je przeżyć. Atmosfera wewnątrz jest zarówno bardziej komfortowa, jak i luksusowa. Uczyniliśmy również wnętrze bardziej zorientowane na kierowcę, z nową kierownicą i ulepszonymi instrumentami,” mówi prezydent i dyrektor generalny Volvo Cars Stephen Odell.
Jednym z najpiękniejszych elementów designu wnętrza jest nowoczesna, ultra-szczupła konsola centralna, podobna do rewolucyjnego designu wprowadzonego po raz pierwszy w kompaktowym sedanie Volvo S40. Gustowna konsola, która wydaje się unosić, zawiera większość ważnych przycisków i kontrolek oraz przyczynia się do stonowanego, prostego designu wnętrza, bez mnóstwa mylących przełączników. Konsola sięga z powrotem do tylnego siedzenia i mieści wiele funkcji do przechowywania i podłączania akcesoriów, takich jak iPod.
„Klienci w tym segmencie często są bardzo lojalni wobec marki. Aby pojawić się na radarze klientów obecnie prowadzących samochody konkurencyjnych marek, musimy oferować coś dodatkowego. Robimy to, oferując ekskluzywność i komfort najwyższego poziomu. W połączeniu z światową klasą w zakresie bezpieczeństwa, sprawia to, że nowe S80 jest bardzo trudne do pokonania,” dodał Stephen Odell.
Komfort to priorytet w najbardziej luksusowym samochodzie Volvo, dlatego S80 oferuje przestronną kabinę z imponującą przestrzenią na głowę, nogi i ramiona zarówno z przodu, jak i z tyłu. Efektem jest jeden z najbardziej przestronnych pojazdów w klasie samochodów luksusowych.
Volvo ma doskonałą reputację w zakresie komfortu siedzeń, a Volvo S80 podtrzymuje tę tradycję. Elektrycznie sterowane fotele przednie mogą być obite perforowaną, podgrzewaną i wentylowaną skórą. Wentylacja foteli przednich jest dostarczana przez system klimatyzacji samochodu, a powietrze przepływa przez tapicerkę i siedzenie, redukując przyklejanie się spowodowane wysoką temperaturą. System ten ogrzewa również fotele przednie w chłodne dni. Podgrzewane fotele tylne są również teraz dostępne.
JAKOŚĆ I WYPOSAŻENIE
Zgodnie z zobowiązaniem Volvo do jakości i ochrony środowiska, wszystkie materiały wykończeniowe wnętrza odpowiadają międzynarodowo uznawanym ekologicznym standardom Oeko-Tex i są wolne od emisji, aby zredukować reakcje alergiczne i problemy skórne. Volvo S80 idzie o krok dalej, oferując opcjonalny pakiet Clean Zone Interior Package (CZIP), który dostarcza czyste powietrze do kabiny zgodnie ze standardami zatwierdzonymi przez Szwedzkie Stowarzyszenie Astmy i Alergii. Pakiet Clean Zone Interior Package (CZIP) Volvo wyposażony jest w automatyczny system wentylacji. Gdy samochód jest odblokowany za pomocą pilota, kabina jest automatycznie wentylowana przez około minutę, gdy temperatura powietrza na zewnątrz przekracza 10 stopni Celsjusza. Starannie dobrane materiały wykończeniowe, które minimalizują emisję substancji szkodliwych, dodatkowo pomagają w zapewnieniu powietrza w kabinie zgodnego ze standardem zatwierdzonym przez Szwedzkie Stowarzyszenie Astmy i Alergii.
Poziomy wykończenia – SE, SE Lux i Executive
Volvo zazwyczaj jest znacznie lepiej wyposażone niż konkurencyjne niemieckie samochody premium i ma swój własny charakterystyczny skandynawski design, a Volvo S80 nie jest wyjątkiem.
SE
Model SE ma tapicerkę z tkaniny Sundby/T-Tec, elektrycznie sterowane siedzenie kierowcy, 17-calowe felgi aluminiowe (16″ w modelu 1.6D DRIVe), system audio o wysokiej wydajności z ośmioma głośnikami o mocy 160 watów i 1xCD, automatycznie wykrywające wycieraczki, tempomat oraz automatycznie ściemniającą się lusterko wsteczne. Odznacza się również kolorystycznie dopasowanym przednim spojlerem i bocznymi listwami.
SE Lux
Model SE Lux ma tapicerkę skórzaną, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele przednie, system wspomagania parkowania z tyłu, aktywne reflektory skrętne z systemem czyszczenia oraz wykończenie wnętrza z szczotkowanego aluminium.
Executive
W najwyższym modelu Executive fotele i panele drzwiowe są wykonane z ekskluzywnej, miękkiej skórzanej tapicerki Executive z funkcją masażu oraz wkładkami drzwiowymi z dodatkowymi poduszkami na przednich podłokietnikach w czterech unikalnych kombinacjach kolorystycznych. Najlepszy system audio Dynaudio Premium Sound oraz nawigacja satelitarna RTI są również standardem. Lodówka w tylnym siedzeniu, komplet z kieliszkami, jest dostępna jako opcja. Modele Executive mają także standardowo metaliczne/pearlescentowe lakiery oraz 18-calowe felgi aluminiowe.
Ulepszenie Premium
Model Premium to ostateczne ulepszenie. Połączenie tapicerki skórzanej, systemu nawigacji satelitarnej (RTI) i radia DAB ma na celu uzupełnienie istniejącego wysokiego poziomu specyfikacji w modelach SE i SE Lux.
Systemy audio
Volvo dysponuje własnym zespołem ekspertów audio i ma zasłużoną reputację w zakresie wysokiej jakości systemów audio. Nowe Volvo S80 zostało zaprojektowane, aby oferować najlepsze wrażenia dźwiękowe w klasie. Oferowane są systemy audio o wysokiej wydajności i najwyższym standardzie Dynaudio Premium Sound.
Najlepszy system audio Dynaudio Premium Sound, jeden z najlepszych w świecie motoryzacji, łączy cyfrowy wzmacniacz, Dolby Pro-Logic II Surround oraz 12 głośników renomowanego duńskiego producenta głośników Dynaudio. Dzięki cyfrowemu wzmacniaczowi dźwięk automatycznie dostosowuje się, aby zrekompensować zewnętrzne wpływy hałasu. Głośność i ton są zarówno dostosowywane. Wzmacniacz ma bardzo wysoki współczynnik tłumienia, dzięki technologii ICEPower od duńskich ekspertów hi-fi Bang & Olufsen. Ten system przyczynia się do czystego i mocnego dźwięku aż do najniższych tonów basowych.
Inne modele S80 mają system audio o wysokiej wydajności, który wykorzystuje wzmacniacz 4x40W i osiem głośników dla doskonałej jakości dźwięku.
Oba systemy audio mają dodatkowe wejście do podłączenia przenośnych odtwarzaczy MP3, umożliwiając ich połączenie z systemem audio samochodu.
Bluetooth®
Bluetooth®, zaawansowany system bezprzewodowy, umożliwia podłączenie telefonu komórkowego do systemu głośników samochodu. Umożliwia to doskonały dźwięk i minimalizuje zakłócenia, które często występują podczas używania telefonu komórkowego podczas jazdy.
Kierowca Volvo S80 może dostosować funkcje komfortu samochodu do swoich potrzeb i gustów. Parametry te są ustawiane w systemie informacyjnym samochodu. Menu obejmuje takie funkcje jak fotele, lusterka wsteczne, jednostka klimatyzacyjna, system audio, nawigacja i, w pewnym zakresie, właściwości prowadzenia samochodu.
DVD dla tylnego siedzenia
Volvo S80 może być wyposażone w zaawansowany system rozrywki dla tylnych siedzeń (RSE). Zintegrowany odtwarzacz DVD, podwójne osiemcalowe monitory z płaskim ekranem wbudowane w zagłówki przednich siedzeń, bezprzewodowe słuchawki i pilot są w komplecie. Dodatkowy port umożliwia podłączenie dodatkowego odtwarzacza DVD lub konsoli do gier. Oba ekrany mogą być używane niezależnie. Opcja cyfrowej telewizji jest również dostępna, aby uzupełnić system RSE. Ta nowa opcja umożliwia pasażerom oglądanie kanałów Freeview.
Właściciele Volvo mogą spersonalizować swoje samochody, wybierając opcje. Wiele z nich jest wygodnie grupowanych, takich jak pakiet Zimowy, Komunikacyjny, Pakiet Wsparcia Kierowcy i R-Design Interior Pack: