Po wprowadzeniu segmentu na rynek w 1997 roku dzięki modelowi Volvo V70 Cross Country, szwedzki producent samochodów powtórzył ten krok w 2012 roku, wprowadzając Volvo V40 Cross Country.
Kategoria crossoverów powiększyła się zarówno pod względem rozmiarów, jak i cen. W tej kategorii znalazły się pojazdy ze wszystkich segmentów, od małych hatchbacków po duże kombi, które walczyły o swoje miejsce na rynku. W klasie kompaktowej V40 Cross Country miało trudności z odnalezieniem się w segmencie stworzonym przez jego większego i starszego brata 15 lat wcześniej.
Od zewnątrz V40 Cross Country wyglądał jak V40 na podwyższeniu, z 14 mm (0,5”) zwiększoną wysokością prześwitu. Do nadwodzia dodano czarne plastikowe elementy na rozszerzonych nadkolach, w przeprojektowanym przednim zderzaku i na progach bocznych. Niektóre części pomalowano na srebrno, aby długie czarne powierzchnie nie wyglądały zbyt monotonnie. Z tyłu plastikowa osłona pod zderzakiem imitowała aluminiowe wzmocnienie.
Wnętrze pozostało takie samo jak w modelu V40, oferując dużo miejsca na różne przedmioty, od małej torebki za konsolą środkową po dużą skrytkę na rękawice. W związku z tym, że samochód należał do segmentu kompaktowego, projektanci zainstalowali tylną kanapę o profilu dwuosobowym, która ledwo pozostawiała miejsce dla trzeciego pasażera.
W odróżnieniu od V70 Cross Country, V40 CC nie oferował napędu na wszystkie koła. Był dostępny jedynie z napędem na przednie koła. Wyższy prześwit i dłuższy skok zawieszenia ułatwiały samochodowi pokonywanie nierówności drogi i progów zwalniających.
Volvo V40 Cross Country
Volvo Car Corporation już w 1997 roku wprowadziło całkiem nowy segment z modelem V70 Cross Country. Teraz Volvo V40 Cross Country łączy unikalne połączenie wytrzymałości i elegancji na nowym poziomie.
WNĘTRZE
Kierowca w Volvo V40 Cross Country siedzi 40 mm wyżej niż w standardowym V40. Taki efekt wzmocniony jest przez szereg unikalnych detali Cross Country, w tym koła o tym samym rozmiarze co w Volvo V70, w tym do 19-calowe obręcze, ciemny zderzak z przodu, kratkę w kształcie plastra miodu i wyprostowane światła DRL oraz kontrastujący tylny zderzak z zintegrowaną osłoną podwozia.
Pięciodrzwiowy, pięcioosobowy luksusowy crossover ma także wyrafinowane detale inspirowane off-road, takie jak anodowana, czarna, błyszcząca ramka wokół szyby, czarne obudowy lusterek i smukłe relingi na dachu.
WNĘTRZE
Wewnątrz kolor Raw Copper odzwierciedla się w kontrastowych szwach – można to dodatkowo podkreślić, wybierając wkładkę w centrum konsoli w kolorze Copper Dawn. Skórzana tapicerka dostępna jest w pięciu różnych wersjach, w tym w kolorze Espresso Brown.
Zaprojektowany z myślą o ludziach
Wnętrze Cross Country zostało zaprojektowane z myślą o ludziach, z silnym naciskiem na ergonomię, komfort oraz angażujące doznania podczas jazdy.
Szerokie panele deski rozdzielczej w połączeniu z płynnością designu drzwi tworzą przestronne wrażenie „dużego samochodu”. Wnętrze ma na celu zapewnienie kierowcy i pasażerom przestrzennej oraz relaksującej atmosfery z prawdziwie skandynawskim charakterem.
W pełni graficzny wyświetlacz
Volvo V40 Cross Country jest dostępne z nowym, w pełni graficznym zestawem wskaźników, który wyraża emocjonalną funkcjonalność, zawsze wyświetlając najważniejsze informacje w danej sytuacji bezpośrednio przed kierowcą. Kierowca może wybierać spośród trzech motywów graficznych: Elegancja, Ekologia i Wydajność.
Wszechstronność dla otwartych przygód
V40 Cross Country oferuje poszukującym przygód klientów odpowiednią wszechstronność, aby zabrać znajomych i sprzęt na otwartą przygodę. Tylny oparcie siedzeń w układzie 40/60 można łatwo złożyć.
Sensus Connected Touch – nowe możliwości łączności
Sensus rozszerza się o możliwość dodania intuicyjnej, nowej technologii, która umożliwia łączność i dostęp do Internetu w samochodzie. Sensus Connected Touch zamienia siedmiocalowy wyświetlacz w nowoczesny ekran dotykowy, którego można używać nawet w rękawiczkach – pierwsza taka technologia w samochodach.
Kierowca łączy się z Internetem za pośrednictwem zamontowanego w samochodzie dongla 3G/4G lub osobistego telefonu komórkowego, a funkcje obejmują pierwszą w branży w pełni zintegrowaną aplikację Spotify z wyszukiwaniem głosowym. System aktywacji głosowej współpracuje ze wszystkimi źródłami muzyki podłączonymi do Connected Touch. Możliwe jest również udostępnienie sieci WiFi dla wszystkich pasażerów w samochodzie.
UKŁAD I SILNIKI
Volvo V40 Cross Country charakteryzuje się najlepszą w swojej klasie dynamiką jazdy z napędem na wszystkie koła dostępnym w wersjach T5 i T4, co zwiększa możliwości poruszania się po różnych nawierzchniach w różnych warunkach pogodowych.
Pięciocylindrowy silnik T5 o pojemności 2,5 litra ma moc 254 hp i moment obrotowy 400 Nm, w tym 40 Nm dodatkowego doładowania podczas przyspieszania. Posiada automatyczną skrzynię biegów, a rozpędzenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,1 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 7,8 l/100 km (EU Combined).
T5 jest również dostępny w wersji 2.0-litra z mocą 213 hp i 300 Nm momentu obrotowego na niektórych rynkach.
Dostępny jest także T4, silnik GTDi o pojemności 1,6 litra z mocą 180 hp i maksymalnym momentem obrotowym 270 Nm, w tym 30 Nm dodatkowego doładowania. Zużycie paliwa wynosi 5,5 l/100 km. To odpowiada emisji CO2 na poziomie 129 g/km. Silnik T4 o pojemności 2,0 litra z mocą 180 hp i 300 Nm momentu obrotowego jest dostępny na niektórych rynkach.
Gładka skrzynia Powershift
Wersja T5 wyposażona jest w sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów, podczas gdy T4 dostępny jest w połączeniu z automatyczną sześciobiegową skrzynią Powershift lub manualną sześciobiegową skrzynią biegów. Powershift działa w zasadzie jak dwie równoległe skrzynie biegów z oddzielnymi sprzęgłami, co zapewnia szybkie i oszczędzające paliwo zmiany biegów.
Ekonomiczne silniki diesla
Pięciocylindrowy silnik T4 o pojemności 2,0 litra z turbodoładowaniem został zoptymalizowany pod kątem oszczędności paliwa. Oferuje moc 177 hp i moment obrotowy 400 Nm w szerokim zakresie obrotów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,3 sekundy przy automatycznej skrzyni biegów (8,6 sekundy przy manualnej). Zużycie paliwa i emisja CO2 wynosi 4,4 l/100 km (117 g/km) przy manualnej skrzyni biegów i 5,2 l/100 km (137 g/km) przy automatycznej (EU Combined).
Dodatkowo dostępny jest silnik D3 o pojemności 2,0 litra produkujący 150 hp i 350 Nm momentu obrotowego. Oba silniki diesla są dostępne z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów lub sześciobiegową skrzynią manualną.
Wersja D2 z emisją CO2 wynoszącą 99 g/km
Wersja D2 Volvo V40 Cross Country charakteryzuje się niską emisją CO2 na poziomie 99 g/km – co odpowiada zużyciu paliwa wynoszącemu zaledwie 3,8 l/100 km. Silnik diesla o pojemności 1,6 litra ma moc 115 hp i 285 Nm momentu obrotowego, w tym 15 Nm dodatkowego doładowania. Silnik D2 jest połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i funkcją start/stop. D2 zyskuje również opcjonalną automatyczną skrzynię biegów. Zużycie paliwa (EU Combined) wynosi 4,1 l/100 km (108 g/km).
Kontrola Zjazdu ze Wzgórza
Aby uczynić przygody związane z pokonywaniem wzniesień bardziej komfortowymi dla kierowcy, Volvo V40 Cross Country posiada również kontrolę zjazdu ze wzgórza w wersji T5 z napędem na wszystkie koła. V40 Cross Country ma również praktyczną funkcję Hill Hold, która ułatwia ruszanie na wzniesieniu.
BEZPIECZEŃSTWO I WSPIERANIE
Park Assist Pilot ułatwia precyzyjne parkowanie równoległe, przejmując kontrolę nad kierownicą, podczas gdy kierowca obsługuje skrzynię biegów i kontroluje prędkość pojazdu.
Asystent Utrzymania Pasa – aktywna pomoc w utrzymaniu toru
Asystent Utrzymania Pasa pomaga kierowcy pozostać w swoim pasie. Ta funkcja stosuje dodatkowy moment obrotowy na kolumnie kierownicy, gdy samochód zbliża się do oznaczenia pasa i ma zamiar opuścić ten pas. System działa przy prędkościach od 65 km/h do 200 km/h.
Rozszerzony system informacji o martwym punkcie – dla lepszej widoczności
Volvo V40 Cross Country oferuje rozszerzony system informacji o martwym punkcie (BLIS), który działa na zasadzie radarowej. Technologia ta może teraz monitorować i alarmować kierowcę o szybko zbliżających się pojazdach znajdujących się do 70 m za samochodem. Oczywiście nadal informuje kierowcę o pojazdach w martwych punktach po obu stronach.
Alert o ruchu poprzecznym – chroni twój tył
Alert o ruchu poprzecznym wykorzystuje czujniki radarowe z tyłu samochodu, aby ostrzec kierowcę o nadjeżdżających pojazdach z boku podczas wyjazdu z miejsca parkingowego. Jest to szczególnie pomocne w ciasnych i zatłoczonych miejscach, gdzie widok boczny może być ograniczony przez infrastrukturę, roślinność lub inne zaparkowane samochody.
Informacje o znakach drogowych – dodatkowe „oko” na otoczenie drogowe
Informacje o znakach drogowych wspierają kierowcę poprzez wyświetlanie znaków drogowych na desce rozdzielczej. Informacje o znakach drogowych można połączyć z funkcją ostrzegania o prędkości, która dostarcza wizualne ostrzeżenie w prędkościomierzu, jeśli prędkość przekracza limit.
Aktywny drogowy reflektor – bardziej relaksująca jazda w ciemności
Technologia Aktywnego Reflektora w Volvo V40 Cross Country pomaga kierowcy skuteczniej korzystać z drogowych reflektorów. Oferuje automatyczne przełączanie między światłami drogowymi a mijania w odpowiednim momencie.
Adaptacyjny Tempomat i Alert Odległości – utrzymanie odległości
Volvo V40 Cross Country może być wyposażone w Adaptacyjny Tempomat (ACC), który promuje komfortową jazdę, automatycznie utrzymując ustaloną odległość do samochodu przed nim. Funkcja Queue Assist w samochodach z automatyczną skrzynią biegów utrzymuje ustaloną odległość aż do całkowitego zatrzymania.
Nowa technologia wykrywania pieszych i rowerzystów
Nowe zaawansowane oprogramowanie, w tym szybsze przetwarzanie obrazu, pozwoliło na rozszerzenie obecnej technologii wykrywania i automatycznego hamowania Volvo Cars o niektóre sytuacje z udziałem rowerzystów.
Nowa technologia wykrywania pieszych i rowerzystów z pełnym automatycznym hamowaniem wyposażona jest w zaawansowany system czujników, który skanuje obszar przed samochodem. Jeśli rowerzysta poruszający się w tym samym kierunku co samochód nagle wjeżdża na drogę przed samochodem, a zderzenie jest nieuchronne, następuje natychmiastowe ostrzeżenie i włączana jest pełna siła hamowania.
Technologia ta również wykrywa, czy pieszy wchodzi na drogę przed samochodem. Jeśli kierowca nie zareaguje na czas, samochód może ostrzec i automatycznie aktywować hamulce.
Volvo V40 Cross Country może również wykrywać, alarmować i automatycznie hamować, jeśli istnieje ryzyko zderzenia z innym pojazdem z przodu.
Technologia poduszki powietrznej dla pieszych – światowa nowość
Aby zminimalizować skutki w przypadku nieuniknionego zderzenia z pieszym, Cross Country wyposażone jest w nowo opracowaną technologię poduszki powietrznej dla pieszych, która jest światową nowością. Działa to w ten sposób:
Czujniki w przednim zderzaku rejestrują fizyczny kontakt między samochodem a pieszym. Tylny koniec maski zostaje zwolniony i jednocześnie uniesiony przez rozwijającą się poduszkę powietrzną.
Bezpieczeństwo miejskie – aktywne do 50 km/h
V40 Cross Country wyposażone jest w usprawniony system City Safety. Ten system jest aktywny przy prędkościach do 50 km/h. Samochód automatycznie hamuje, jeśli kierowca nie zareaguje na czas, gdy pojazd przed nim zwalnia lub zatrzymuje się – lub gdy samochód zbliża się do zatrzymanego pojazdu zbyt szybko.
Kontrola czujników zmęczenia – wykrywanie i ostrzeganie zmęczonych kierowców
Kontrola zmęczenia kierowcy ma na celu wykrywanie i ostrzeganie zmęczonych kierowców. System może również obejmować inne sytuacje, w których kierowca jest rozproszony. Czujniki rejestrują ruchy samochodu. Jednostka kontrolna przechowuje te informacje i oblicza, czy kierowca ryzykuje utratę kontroli nad pojazdem.
Pełny zestaw funkcji bezpieczeństwa przy zderzeniu – w tym poduszka powietrzna na kolana
Volvo V40 Cross Country również charakteryzuje się światowej klasy bezpieczeństwem przy zderzeniu, w tym klatką bezpieczeństwa z efektywnymi strefami deformacyjnymi oraz różnymi rodzajami stali o wysokiej wytrzymałości.
Po stronie kierowcy zamontowana jest również poduszka powietrzna na kolana. Jest zainstalowana w desce rozdzielczej powyżej pedałów i uruchamiana razem z innymi poduszkami powietrznymi w przypadku zderzenia czołowego.
Volvo On Call w połączeniu z Bluetooth
System Volvo On Call można połączyć z usługą telefonu komórkowego Bluetooth. Połączenie Bluetooth umożliwia prowadzenie rozmów telefonicznych bez użycia rąk, a także strumieniowanie muzyki z preferowanego przenośnego odtwarzacza muzyki obsługującego Bluetooth. Volvo jest jedyną marką, która oferuje strumieniowanie muzyki Bluetooth w całej gamie pojazdów.
Pozostań w kontakcie za pośrednictwem aplikacji mobilnej
Aplikacja mobilna, która pozwala kierowcy pozostać w kontakcie z zaparkowanym samochodem za pośrednictwem smartfona iPhone lub Android. Aplikacja mobilna jest rozszerzeniem Volvo On Call.